افشاگری‌های جان بولتون نشان داد؛

ایوانکا، تنها دلیل حمایت ترامپ از بن سلمان در ماجرای قتل خاشقجی بود

جان بولتون در کتاب افشاگر جدیدش به توضیح علت دفاع دونالد ترامپ از بن سلمان در ماجرای قتل خاشقجی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری میل ایست آی، جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید در کتابش با نام "اتاقی که در آن رخ داده است" که به زودی منتشر می‌شود به توضیح علت دفاع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۸ در ماجرای قتل جمال خاشقجی، تحلیلگر منتقد آل سعود پرداخته است.

در گزیده کتاب بولتون که قرار است روز ۲۳ ژوئن منتشر شود آمده است، ترامپ به منظور منحرف کردن اذهان عمومی از رسوایی ایمیل‌های شخصی دخترش ایوانکا ترامپ، از بن سلمان در ماجرای قتل خاشقجی حمایت کرده است.

پس از قتل خاشقجی اتهامات گسترده‌ای علیه محمد بن سلمان مطرح شده بود. ترامپ در همان زمان بیانیه‌ای را در دفاع از بن سلمان در رسانه‌ها منتشر کرد با هدف اینکه توجه رسانه‌ها را از رسوایی ایمیل‌های دخترش ایوانکا منحرف کند. بولتون در کتاب خود آورده است: "ترامپ گفت: اگر شخصا این بیانیه را بخوانم، ماجرای ایوانکا را پوشش می‌دهد. این افکار عمومی را از ایوانکا منحرف خواهد کرد."

در همان سال ایوانکا ترامپ صد‌ها ایمیل از حساب شخصی خود به کارکنان کاخ سفید و مقامات دولتی فرستاده بود که به گونه‌ای نقض قوانین اسناد فدرال محسوب می‌شد و این برای دولت ترامپ که در انتخابات سال ۲۰۱۶ رقیب دموکرات خود هیلاری کلینتون را به استفاده از ایمیل‌های شخصی برای کار‌های دولتی متهم کرده بود، رسوایی بزرگی بود.

بولتون در کتاب خود آورده است: انحراف افکار عمومی از ماجرای ایوانکا به حدی برای ترامپ مهم بود که او حتی به رغم تایید آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مبنی بر دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی، تصمیم گرفت بیانیه را شخصا بخواند و از ولیعهد سعودی دفاع کند.

تنش‌ها و نقاط فشار بین آمریکا و انگلیس در کتاب بولتون

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتاب خود از وجود یک سری تنش‌ها و نقاط فشار بین آمریکا و انگلیس خبر داده است. رئیس جمهور آمریکا، امید انگلیس را ناامید کرده بود که وی احتمالا در برابر هنگ کنگ موضع جدی تری اتخاذ خواهد کرد، از جمله با امتناع از محکوم کردن قتل عام میدان «تیان آن من».

در یکی از بخش‌های متعدد این کتاب که از ماهیت متزلزل روابط انگلیس با دولت ترامپ پرده برمی‌دارد، بولتون نوشته است، "رئیس جمهور گفت ماجرای میدان «تیان آن من» مربوط به چند دهه پیش است و او نمی‌خواهد به خاطر این موضوع، دستیابی به یک توافق تجاری احتمالی با پکن را به خطر بیاندازد."

مشاور سابق امنیت ملی همچنین افشا کرد که در زمان سفر ترامپ به انگلیس در چهار ژوئن سال گذشته که مصادف با سی امین سالگرد حادثه میدان «تیان آن من» بود، وی از صدور بیانیه بزرگداشت از طرف کاخ سفید خودداری کرد.

بولتون این موضوع را نیز افشا کرد که ترامپ بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، را هم رده شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، می‌داند.

بولتون از این موضوع نیز پرده برداشت که مذاکرات با انگلیس درباره واگذاری قرارداد‌های ۵ جی به شرکت چینی هوآوی بسیار پیچیده بود، هرچند دیدگاه‌ها پس از نخست وزیری جانسون و تشکیل کابینه جدید کاملا تغییر کرد. البته حتی پس از آن هم مذاکرات دشوار بود، زیرا انگلیس در دوره طولانی وابستگی زیادی به هوآوی پیدا کرده بود.

بولتون همچنین نوشت جانسون با خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران مخالفت چندانی نکرد. وی افزود، جانسون تاکید کرد که انگلیس کاملا از نقایص توافق فعلی آگاه است.

از طرف دیگر وی پس از آنکه انگلیس نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل الطارق را آزاد کرد، از دولت جانسون انتقاد کرد که در برخورد با ایران قاطع عمل نکرده است و مدعی شد که ایران از عدم قاطعیت انگلیس درس‌هایی آموخته است. بولتون گله‌مند است که در واشنگتن به جز وی و ترامپ کسی به برگزیت اهمیت نمی‌داد.

مشاجرات ترامپ با سران جهان در کنفرانس جی ۷

بولتون در کتابش همچنین به مشاجرات سران جهان در کنفرانس جی ۷ در کبک در سال ۲۰۱۸ اشاره کرده است.

تنش در این نشست در آن زمان به دلیل اقدام ترامپ در اعمال تعرفه‌های گسترده علیه واردات آلومینیوم و فولاد از جمله محصولات کشور‌های متحد آمریکا نظیر آمریکا، خیلی نمایان شد.

وی در کتابش، رفتار‌های غیرمعمول ترامپ را در این نشست توصیف کرده است.

بولتون در کتاب خود آورده است: "رئیس جمهور احساس منفی نسبت به مقامات کانادا و فرانسه داشت. ترامپ واقعا مکرون یا ترودو را دوست نداشت، اما آن‌ها را تحمل می‌کرد، با آن‌ها در این نشست‌ها مشاجره می‌کرد و خیلی صریح آن‌ها را دست می‌انداخت. من گمان می‌کنم آن‌ها فهمیده بودند او چکار می‌کند و با مهربانی و پشت گوش انداختن واکنش نشان می‌دادند، چون به نفع شان بود با رئیس جمهور آمریکا کدورت دائمی نداشته باشند."

ترامپ در ادامه سفرش به آسیا برای ملاقات با رهبر کره شمالی متوجه شد ترودو یک بار دیگر از تعرفه‌های آمریکا در کنفرانس خبری پایانی نشست گلایه کرده است، وی عصبانی شد و حمایتش را از بیانیه گروه هفت پس گرفت؛ اقدامی که از نظر بولتون بی سابقه بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Armenia
ناشناس
۲۲:۵۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
مواظب باشیم سیاه بازی نباشه.
آخرین اخبار