چگونه در فصل امتحان گرد استرس ذهن را پاک کنیم؟

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: والدین با درک صحیح از تفاوت‌های فردی فرزندشان به کاهش استرس کمک کنند.

فاطمه السادات شهیدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، با اشاره به اینکه امتحان سبب افزایش استرس و دلهره دانش آموزان می‌شود، گفت: استرس بیش از حد در دانش آموز، باعث ابتلا به افسردگی، نداشتن توانایی او در پاسخ به ساده‌ترین سوال امتحان و افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

او با اشاره به تاثیر استرس بر سلامتی، افزود: بخشی از واکنش در برابر استرس بر وضعیت جسمانی اثر می‌گذارد که علائمی مانند سردرد، سرگیجه، دل درد، تهوع، تپش قلب و تنگی نفس دربدن ظاهرمی شود. او افزود این علائم باید از لحاظ استرس بررسی شوند.

شهیدی ادامه داد: پدر و مادر با تغذیه سالم و صحبت با دانش آموز، آرام سازی را برای او انجام دهند. دانش آموز نیز چنانکه مطالعه منظم، برنامه هدفمند، ورزش و کاهش مصرف کافئین داشته باشد، استرس او موقع امتحان کاهش می‌یابد.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: با افزایش اعتماد به نفس، دانش آموز با آرامش بیشتری امتحان می‌دهد، اما باور‌های غلط مانند اعتقاد به بد شانسی، موجب کاهش اعتماد به نفس می‌شوند.

او گفت: والدین با درک صحیح از تفاوت‌های فردی فرزندشان به کاهش استرس کمک کنند. دانش آموز نیز موقع امتحان وسایل لازم برای کاهش استرس از جمله بطری آب و مواد قندی مفید مانند خرما به همراه داشته باشد. همچنین بهتر است دانش آموز امتحان را با نام خدا و نفس عمیق شروع کند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار