روسیه قطعنامه ضدایرانی شورای حکام را مخرب خواند

نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام در خصوص برجام را غیرسازنده و مخرب توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس انرژی اتمی از اعلام مخالفت مسکو و پکن با قطعنامه ضد ایرانی تازه شورای حکام آژانس خبر داد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: شورای حکام آژانس انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد اجازه دسترسی به دو مکان مشخص شده از سوی آژانس را فراهم کند. روسیه و چین (به این قطعنامه) رای مخالف دادند.

اولیانوف با تاکید بر غیر سازنده بودن قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام، بر لزوم حل بدون تاخیر این مشکل از سوی تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

بنا به اعلام منابع دیپلماتیک، شورای حکام آژانس روز جمعه قطعنامه‌ای را به تصویب رساندند که بر مبنای آن از ایران خواسته می‌شود تا با همکاری کامل با بازرسان آژانس، مانع دسترسی آن‌ها با دو سایت در این کشور نشود.

در متن قطعنامه ارائه شده از سوی تروئیکای اروپایی آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کند و به درخواست‌های آژانس از جمله برای دسترسی به مکان‌های مشخص شده از سوی آژانس، بدون تاخیر پاسخ دهد. این اولین قطعنامه ضدایرانی آژانس انرژی اتمی پس از ۸ سال است.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.

کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه بیانیه‌ای با موضوع آنچه «راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده شده، منتشر کردند. در این بیانیه ادعا شده که فعال کردن سازوکار حل اختلاف برجام (مکانیزم ماشه) از روی حسن نیت صورت گرفته است.

رافائل گروسی، دبیر کل آژانس بین‌المللی اتمی طی گزارشی مدعی شد که ایران اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای خود را به آژانس نمی‌دهد.

اولیانوف پیشتر اعلام کرده بود ایران مانع از دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات خود نشده است. بر اساس گزارش آژانس، ایران دسترسی بازرسان را رد نکرده بلکه تاکنون این امکان را مهیا نکرده است. ایران حق آژانس را رد نکرده و آماده مذاکره درباره این موضوع است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار