آتش زدن کاه و کلش، روشی اشتباه که کشاورزان به آن پایبندند/ مواد آلی خاک را نابود نکنیم

مسئول دفتر محیط زیست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن کاه و کلش، روشی اشتباه است که هر ساله از سوی برخی کشاورزان اعمال می‌شود.

ژاله کریمی نژاد مسئول دفتر محیط زیست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش پس از پایان برداشت محصولات کشاورزی بخصوص گندم، روشی ناپسند و کاملا اشتباه محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه همچنان این رسم اشتباه بین برخی کشاورزان رایج است، افزود: قوانین بالادستی بسیاری از جمله؛ قانون حفاظت از خاک، مدیریت پسماند، قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی و... وجود دارد که کشاورزان از انجام عملیات سوزاندن کاه و کلش و باقیمانده بقایای گیاهی منع می‌کند.

کریمی نژاد به فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای جلوگیری از این روش اشتباه شامل؛ ارائه تسهیلات به کشاورزان و ارائه تسهیلات در زمینه خط مکانیزاسیون برای تهیه ادوات کشاورزی از سوی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: کشاورزی حفاظتی سیستمی است که در آن بقایا حفظ می‌شود و به خاک باز می‌گردد و باعث افزایش ماده آلی خاک خواهد شد.

مسئول دفتر محیط زیست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: برخی از زمین‌های کشاورزی در کنار زیست بوم‌های حساس نظیر؛ جنگل ها، مراتع، بیشه ها، مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی و... که میراثی ملی به شمار می‌روند، قرار دارند و در صورتیکه کشاورزانی که در این مناطق فعالیت می‌کنند، از آتش زدن بقایای گیاهی خودداری کنند، شاهد حفظ منابع ملی و فضای سبز و پوشش گیاهی و همچنین تولید محصولات مرغوب و با کیفیت خواهیم بود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.