درخواست سازمان دیده بان حقوق بشر برای تحقیق درباره جنایات حفتر در لیبی

سازمان دیده بان حقوق بشر خواستار تحقیقات فوری در مورد جنایات جنگی نیرو‌ها و طرفداران حفتر در لیبی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان دیده بان حقوق بشر سه شنبه با استناد به اسناد و مدارک آشکار دال بر شکنجه و اعدام‌های خودسرانه توسط نیرو‌های حفتر، خواستار تحقیقات فوری در مورد جنایات جنگی احتمالی صورت گرفته توسط این نیرو‌ها در لیبی شد.

سازمان دیده بان حقوق بشر امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد نیرو‌های مسلح عربی لیبی FAAL، نیرو‌های طرفدار حفتر، باید به طور فوری درباره شواهد آشکار مبنی بر انجام شکنجه، اعدام‌های خودسرانه و توهین و بی حرمتی به اجساد که توسط مبارزان وابسته به آنها انجام شده است، تحقیق کنند.

بر اساس اعلام سازمان دیده بان حقوق بشر، فیلم‌هایی که در ماه مه سال ۲۰۲۰ در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده اند مبارزانی را که سازمان دیده بان حقوق بشر آن‌ها را وابسته به حفتر می‌داند، نشان می‌دهد که دست به چنین کار‌هایی می‌زنند.

در این بیانیه آمده است شکنجه بازداشت شدگان و اعدام خودسرانه جنگجویان اسیر شده مصداق بارز جنایات جنگی است.

نیرو‌های حفتر پس از آغاز تهاجمی در آوریل ۲۰۱۹ به طرابلس با هدف تصرف آن، جایی که مقر دولت وفاق ملی لیبی است، ناکام ماندند. این نیرو‌ها در پی شکست‌های متوالی در هفته‌های اخیر مجبور به عقب نشینی شدند.

این نبرد‌ها در دروازه‌های پایتخت کشوری روی داده که از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ دچار هرج و مرج شده و صد‌ها کشته از جمله غیرنظامیان و بیش از ۲۰۰۰۰۰ آواره بر جای گذاشته است. نیرو‌ها و طرفداران حفتر در عقب نشینی خود به شرق و جنوب لیبی بر اساس اعلام دولت وفاق ملی لیبی مناطق رها شده را مین گذاری کرده‌اند.

ماموریت پشتیبانی سازمان ملل متحد در لیبی نیز پس از اطلاع از کشف حداقل هشت گور دسته جمعی در ترهونه، آخرین سنگر هواداران حفتر در غرب، که در ۵ ژوئن توسط نیرو‌های دولت وفاق ملی دولت تصرف شد، ابراز وحشت کرد.

هانان صالح، محقق سازمان دیده بان حقوق بشر در لیبی گفت: خلیفه حفتر باید فورا نیرو‌های خود را مسئول هرگونه جنایات جنگی روی داده در لیبی بداند.

نبرد طرابلس همچنین با دخالت فزاینده قدرت‌های خارجی همراه شده است، با این توضیح که ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی و امارات متحده عربی، مصر و روسیه نیز از گروه حفتر حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار