علت تلف شدن ماده گور خر چه بود؟

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، علت تلف شدن گور خر باردار را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، در خصوص تلف شدن گور خرماده گفت: با توجه به گزارش سرپرست منطقه حفاظت شده کالمند بهادران، یک رأس گورخر ماده که بخشی از جفت حیوان بیرون بدن قرار داشت، مشاهده شد.

او افزود: در بررسی‌های مشورتی کارشناسی (دامپزشک- حوزه فنی) و محیط بانان، اعلام شد به احتمال زیاد گورخر مزبور زایمان کرده و جفت حیوان بعد از مدتی دفع خواهد شد.

این مقام مسئول بیان کرد: پس از آن در پایش‌های صورت گرفته، گورخر مذکور مشاهده نشد که به نظر می‌رسید گورخر ماده با توجه به طبیعت رفتاریش در فصل زایمان و جدا شدن از گله، در یکی از کال‌ها و یا رودخانه‌های محدوده پناه گرفته است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، تصریح کرد: گور‌ها در مکانی با وسعت بالغ بر ۴۰ هزار هکتار به صورت کاملا طبیعی انتشار دارند به همین دلیل پایش و رصد تمامی کال‌ها و دره‌ها به دلیل وسعت زیاد محدوده امکانپذیر نیست.
او بیان کرد: از طرفی، پایش و رصد محدوده در فصل زایمان گور‌ها بایستی به ترتیبی انجام شود که از ایجاد تنش و ناآرامی و وارد شدن استرس به سایر اعضا جمعیت و به ویژه ماده‌ها جلوگیری شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، بیان داشت: با این وجود ماموران اجرایی دست از تلاش برنداشتند و پس از دو روز گشت و پایش منطقه برای یافتن گور خر ماده آن را در طبیعت منطقه حفاظت شده کالمند بهادران (تل شکارگاه) پیدا کرده و تیم اداره کل (دامپزشک و کارشناسان فنی)، نیز در محل حاضر شدند، اما حیوان تلف شد.

بررسی و کالبد شکافی لاشه توسط دامپزشک اداره کل نشان داد علت مرگ، شکل گیری جنین ناقص الخلقه، حالت قرارگیری غیرطبیعی جنین و نتیجتاً سخت زایی گور بوده است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار