نماینده عراقی: واشنگتن به اجرای مصوبه خروج نیروهایش از عراق پایبند است

نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق از پایبندی آمریکا به خروج نیروهایش از عراق خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «محمد بلداوی» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق امروز یکشنبه اعلام کرد مذاکرات اولیه با آمریکا مثبت بوده و واشنگتن به اجرای مصوبه پارلمان در خصوص خروج نیرو‌های آمریکایی در مرحله آتی مذاکرات پایبند است.

محمد بلداوی به پایگاه خبری المعلومه گفت: طرح کلی و نخستین مذاکرات عراق و آمریکا خوب بود و برخی از اولویت‌ها در چارچوب آن قرار گرفت که از جمله آن می‌توان به حاکمیت عراق و اهمیت عدم مداخله در امور داخلی این کشور اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: مذاکرات در ماه آینده بر مسأله اجرای تصمیم پارلمان در خصوص عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از عراق از این منظر که تصمیمی الزام آور برای دولت عراق است و بازگشتی در آن نیست، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بلداوی همچنین اعلام کرد اساس تشکیل دولت جدید، مبتنی بر اجرای مصوبه پارلمان برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و نبود هیچ گونه پایگاه نظامی آمریکایی خواهد بود.

گفتنی است آمریکا و عراق در حال مذاکره درباره موضوعات امنیتی و همکاری‌های دو جانبه هستند. نمایندگان پارلمان عراق در ماه ژانویه و پس از اقدام خصمانه آمریکا در ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس، قانون اخراج نیرو‌های آمریکایی را از عراق تصویب کردند.

خبرگزاری دولتی عراق و وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کردند واشنگتن و بغداد در بیانیه‌ای مشترک، تعهد خود را نسبت به خروج نظامیان آمریکایی از عراق بیان می‌کنند.

خبرگزاری دولتی عراق از قول مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد: عراق و آمریکا بر تعهد به خروج نظامیان آمریکایی از این کشور تاکید کردند. همچنین در گفت‌وگوی راهبردی میان دو کشور، تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیرو‌های آمریکا به رسمیت شناخته شده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا به کاهش نیرو‌های خود در عراق ادامه خواهد داد و درباره وضعیت نیرو‌های باقی‌مانده با دولت عراق گفتگو خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار