هشدار نماینده عراقی درباره سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش نفتی

نماینده فراکسیون سائرون با اشاره به مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا، درباره سرمایه گذاری واشنگتن در بخش نفتی عراق و احتمال سیطره بر این بخش هشدار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری عین العراق، انعام الخزاعی، نماینده فراکسیون سائرون و عضو کمیته نظارت بر برنامه‌های دولتی و طرح‌های راهبردی درخصوص سرمایه گذاری‌های آمریکا در بخش نفت و احتمال تسلط شرکت‌های آمریکایی بر بازار نفت عراق هشدار داد.

وی با اشاره به مذاکرات راهبردی که هم اکنون میان عراق و آمریکا در حال اجراست، از تیم مذاکره کننده خواست روند گفتگو‌ها به گونه‌ای باشد که پس از پایان مذاکرات به نفع کشور باشد.

این نماینده پارلمان عراق به دنبال انتشار بیاینه مشترک بغداد-واشنگتن، در بیانیه‌ای درخصوص به کارگیری مشاروان اقتصادی برای گذر از چالش‌های بزرگ اقتصادی گفت: چالش اقتصادی عراق ناشی از نبود کارشناسان اقتصادی عراقی نیست بلکه نتیجه مطابقت نداشتن دولت‌ها با سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی از سوی کارشناسان عراقی است.

وی افزود: عراق به کارشناسان آمریکایی یا موسسات بین‌المللی برای ساخت سیاست‌های اقتصادی خود نیاز ندارد بلکه به دولتی ملی نیاز دارد که به نصایح و پیشنهادات کارشناس اقتصادی کشور خود گوش فرا دهد؛ چرا که مردم کشور بهتر مسائل و مشکلات را درک می‌کنند.

الخزاعی همچنین درخصوص سرمایه گذاری‌های آمریکا هشدار داد و از دولت خواست همانند سایر سرمایه گذاری‌ها با این مسئله برخورد کند و فراموش نکند که فساد سرایت کرده به بند‌های قرارداد‌های سرمایه گذاری، به ویژه درصورت نفوذ سرمایه بیگانه به بخش نفت، منجر به سلطه بیش از پیش شرکت‌های آمریکایی بر امکانات اقتصادی کشور نشود.

عضو کمیته نظارت بر برنامه‌های دولتی و طرح‌های راهبردی در پایان از تیم مذاکره کننده خواست سرمایه گذاری‌های آمریکا را به سمت بخش‌های کشاورزی، صنعت و زیر ساخت براساس فرصت‌های سرمایه گذاری که دولت تعیین کرده است، سوق دهند.

مذاکرات میان عراق و آمریکا با نام گفت‌وگوی راهبردی میان دو کشور عصر روز پنج‌شنبه از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شد و قرار است ادامه یابد. این گفتگو شامل بحث‌هایی درباره حضور نیرو‌های آمریکا در عراق، اوضاع اقتصادی عراق و همچنین سایر زمینه‌های سرمایه گذاری، کشاورزی و فناوری است.

هیئت عراقی شامل ۲۱ نفر به ریاست مشاور وزارت خارجه عراق است و در هر حوزه مورد بررسی در این مذاکرات دو نماینده از آن حضور دارند.

در اولین جلسه گفت‌وگوی راهبردی بین عراق و آمریکا، روابط اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی بین دو کشور بررسی شد و دو تیم مذاکره کننده بر تلاش خود به منظور تحکیم روابط در سایه دولت جدید عراق به ریاست مصطفی الکاظمی تاکید کردند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه عراق، این جلسه سرآغازی برای جلسات دیگر به منظور انجام مذاکرات راهبردی بوده و امید است جلسه آتی به شکل مستقیم در واشنگتن و به هنگام فراهم شدن شرایطی مناسب برگزار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
اینا که میخواستن آمریکا رو از عراق بیرون کنن حالا دارن قرارداد همکاری نفت میبندن
حیف به جوانانی که تو عراق خون ریختن
گور به گورشون کنن از آمریکای جنایتکار دست نمیکشن
آخرین اخبار