ممنوعیت فعالیت کمباین‌های معیوب در فاروج

مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: با توجه به تدریجی بودن زمان برداشت غلات در این شهرستان، تنها به کمباین‌هایی اجازه فعالیت داده می‌شود که کارت معاینه فنی نظام مهندسی کشاورزی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حبیب الله مقتدر مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: برای برداشت محصول شهرستان به ۱۰۲ دستگاه کمباین نیاز است و حال آنکه در این شهرستان تنها چهار دستگاه کمباین متوسط وجود دارد و برای تامین ادوات مورد نیاز، بر اساس بانک اطلاعاتی کمباین‌داران، رایزنی‌های لازم برای حضور به موقع این ماشین‌ها در زمان برداشت انجام شده است.

مقتدر افزود: هر ساله نیاز شهرستان به کمباین برای برداشت محصول گندم، از طریق دیگر شهرستان‌های خراسان شمالی و نیز استان گلستان تامین می‌شود.

او با بیان اینکه نقص کمباین‌ها ریزش و ضایعات این محصول راهبردی را بالا می‌برد، گفت: کمباین‌های مهاجر در بدو ورود توسط کارشناسان نظام مهندسی بررسی شده و در صورت نداشتن نقص کارت معاینه فنی دریافت کرده و اجازه فعالیت دریافت می‌کنند که این نظارت‌ها در طول دوران فعالیت نیز ادامه می‌یابد و اگر پس از آغاز فعالیت نیز دچار نقص فنی شوند، تا زمان برطرف شدن نقص، مجوز فعالیت آنان ملغی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: عمده برداشت محصول گندم، جو و کلزای این شهرستان به وسیله کمباین صورت می‌گیرد.

مقتدر با اشاره  اینکه امسال برداشت غلات از مزارع این شهرستان تاخیر دارد ، افزود: هر سال این فرایند اواخر خرداد آغاز می‌شد، اما امسال زمان برداشت ۱۰ تا ۱۵ روز به تاخیر افتاده است، زیرا مزارع هنوز سبز هستند.

او سطح زیر کشت گندم آبی شهرستان فاروج را چهار هزار و ۵۰۰ هکتار و گندم دیم را ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: هفت هزار و ۷۰۰ هکتار از کشتزار‌های شهرستان هم زیر کشت جو دیم و آبی رفته است که پیش بینی می‌شود ۲۶ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی فاروج، سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان را نیز بیش از ۲۳۰ هکتار عنوان کرد و گفت: علیرغم افزایش ۷۰ درصدی کشت کلزا، سرمای فروردین به ۳۵ درصد از کشتزار‌های کلزای شهرستان خسارت وارد کرد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.