برپایی کارگاه آموزشی اطفاءحریق در عرصه‌های منابع طبیعی

کارگاه آموزشی اطفاءحریق در عرصه‌های منابع طبیعی و جلوگیری از آتش‌زدن کاه و کلش مزارع در شهرستان رامهرمز برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کارگاه آموزشی موضوع اطفاءحریق در عرصه‌های منابع طبیعی و جلوگیری از آتش‌زدن کاه و کلش مزارع و همچنین مدیریت آب جهت کشت تابستانه با همکاری نظام صنفی کشاورزی شهرستان رامهرمز در محل مدیریت جهادکشاورزی با رعایت نکات بهداشتی برگزار گردید.

آقایی معاونت فنی جهادکشاورزی شهرستان رامهرمز گفت: کشاورزی امروز و افزایش عملکرد محصولات تنها با تجربه ممکن نیست و باید به سوی کشاورزی علمی پیش رویم و اینکار جز با ارتباط مستمر و بهره‌مندی از علم کارشناسان کشاورزی محقق نخواهد شد.

او افزود:  یکی از دلایلی که در سال‌های اخیر علیرغم مصرف کود‌های بیشتر عملکرد کاهش یافته است آتش زدن کاه و کلش می‌باشد چرا که با اینکار خاک زراعی را از بین برده، میکروارگانیسم‌ها و مواد آلی خاک و مواد غذایی درون کاه و کلش که باعث حاصلخیزی خاک هستند از بین میروند. برای تولید هر سانتیمتر خاک زراعی ۵۰۰تا ۸۰۰سال زمان لازم است که با نابودی آن جبران خسارت بسیار مشکل است.

 عبداللهی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: مراتع، بیشه زار‌ها و جنگلکاری‌ها سرمایه و ریه‌های مردم و شهر هستند و که حفاظت از آن‌ها وظیفه همگان است.

او تصریح کرد: با توجه به فصل گرما و اینکه در دو سال اخیر بارندگی نسبتاً خوب بوده و افزایش تراکم پوشش گیاهی در سطح مراتع و بیشه زار‌ها را شاهد هستیم که محاسن بسیار زیادی داشته و البته مشکلاتی هم ایجاد کرده است و آتش سوزی‌ها حادث می‌شوند.

عبداللهی ادامه داد: آمار‌های ارائه شده بیانگر این است که عوامل انسانی در آتسشوزی‌ها دخیل هستند و انتظار از کشاوزران این است از آتش زدن کاه و کلش مزارع که بعضاً سرایت به مراتع و بیشه‌زار‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی و موجودات زنده و فرسایش خاک را به دنبال دارد خودداری نمایند و به توصیه‌های کارشناسان توجه و همکاری لازم را با ادارت منابع طبیعی و جهادکشاوزی داشته باشند.

جاشی از اداره امور آب شمالشرق و دهدار مسئول نظام صنفی کشاورزی شهرستان به مسائل مربوط به تامین آب جهت کشت تابستانه پرداختند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.