سیاهپوستی که نژادپرستان تاریخ را سرنگون کرد

در هفته اخیر و با اعتراض‌های جهانی علیه قتل وحشیانه جورج فلوید توسط پلیس آمریکا، نمادهای نژادپرستی و استعمارگری در کشورهای مختلف سرنگون شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حدود دوهفته قبل و با انتشار ویدئویی از قتل شهروندی سیاهپوست با نام «جورج فلوید» به دست پلیس بی‌رحم سفیدپوستی در رسانه‌ها و فضای مجازی، جرقه یکی دیگر از اعتراض‌های بزرگ تاریخ به نژادگرایی در آمریکا زده شده است.

اما در طول این دوهفته شاهد بودیم که این اعتراض تنها به کشور آمریکا محدود نشد و مردم از جای جای دنیا صحنه جهانی را در حمایت از سیاهپوستان پر کردند تا به آمریکا نشان دهند هرچه قدر هم که نژادپرستی در آن کشور نهادینه باشد، مخالفان در مقابل آن ایستادگی کرده و صدایشان را به گوش جهانیان خواهند رساند.

یکی از جدیدترین جنبش‌های مردم در اعتراض به نژادپرستی سرنگونی، براندازی، برداشتن و یا رنگ پاشیدن به مجسمه‌ها و یادمان‌های است که در کشور‌های مختلف به عنوان نمادی از برجسته‌ترین افراد تاریخ آن کشور نصب شده‌اند، اما در واقع در نژادپرستی، برده‌داری، و آپارتاید شهرتی خاص دارند.

«کامیل اسکویرز» در گزارشی در وبگاه اینترنتی «مادرجونز» این مجسمه‌ها و یادمان‌ها را نام برده است که در ادامه ترجمه‌ای از آن را می‌خوانید.

مجسمه جان کسلمن

از جان کسلمن، سرباز ارتش کنفدراسیون، مجسمه‌ای در شهر لوییویل، کنتاکی آمریکا نصب شده بود که در سال‌های اخیر مورد مناقشات زیادی قرارگرفته است تا جایی‌که سال گذشته گروهی از هنرمندان شکایتی  برای ممانعت مقامات شهر از برداشتن این مجسمه تنظیم کردند.

ارتش کنفدراسیون ایالت متحده، نیروی زمینی ارتش آمریکاست که در جنگ‌های داخلی و جهت مقابله با ارتش اتحادیه تشکیل شده بود. عمده جنگ‌هایی که این ارتش در آن حضور داشته نبرد‌هایی در مبارزه با رنگین‌پوستان بوده است.

بنای یادبود سربازان کنفدراسیون و ملوانان

در تاریخ ۸ ژوئن (۱۹ خرداد ۱۳۹۹) کارگران شهرداری شهر ایندیاناپولیس، مرکز ایالت ایندیانای آمریکا، بنای یادبودی را از این شهر برداشتند. این بنا متعلق به سربازان ارتش کنفدراسیون بود که در اردوگاه‌های زندان‌های آمریکا در جنگ داخلی درگذشتند.

سیاهپوستی که نژادپرستان تاریخ را سرنگون کرد

این مجسمه یادبود ابتدا در گورستانی در این شهر قرار داشت، اما بعد‌ها کوکلوس‌کلان‌ها که گروه نژادگرای افراطی و پشتیبان نژاد سفید هستند، با هدف در معرض دید بیشتر بودن این مجسمه، مکان آن را به پارکی با نام گارفیلد پارک تغییر داده بودند.

مجسمه ادوارد کالستون

در اعتراض‌های جهانی هفته اخیر به قتل جورج فلوید با نام و شعار «زندگی سیاهپوستان مهم است» در کشور انگلیس مجسمه ادوارد کالستون، تاجر برده اهل انگلیس که به انجام ثروت‌اندوزی از راه برده‌داری و استثمار مشهور است، سرنگون شد.

مجسمه شاه لئوپاد دوم

در جریان اعتراضات به نژادگرایی در اروپا، در کشور بلژیک هم معترضان مجسمه شاه لئوپاد دوم که به استثمار و برده‌داری در کنگو مشهور است را در حالی که پرچم کنگو را به دست داشته و فریاد می‌زدند «قاتل، قاتل» برانداختند.

بلوک حراج برده

در تاریخ ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) بلوکی با نام بلوک حراج بردگان در فردریکزبرگ، ویرجینیای آمریکا برداشته شد. این بلوک ۱۷۶ سال قدمت داشته و در نبش خیابانی در مرکز شهر نصب شده بود.

سیاهپوستی که نژادپرستان تاریخ را سرنگون کرد

در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) و پس از آنکه برترپنداران نژاد سفید در گردهمایی اتحاد راست‌گرایان شکست خوردند، عضوی از شورای شهر فردریکزبرگ پیشنهاد برداشتن این بلوک را مطرح کرد که با مخالفت روبه‌رو شد.

اما در گستردگی اعتراضات اخیر، معترضان با پاشیدن رنگ به آن موفق به برداشت این بلوک شدند.

ممنوعیت نمایش پرچم کنفدراسیون در انظار عمومی

 تفنگداران نیروی دریایی  آمریکا در جریانات اخیر ممنوعیت نمایش پرچم‌های کنفدراسیون در مکان‌های عمومی را اعلام کرد. اما این سوال مطرح است که چرا این پرچم از ابتدا به نمایش در آمده بود.

سیاهپوستی که نژادپرستان تاریخ را سرنگون کرد

مجسمه رافائل سمز

در اعتراضات هفته گذشته مقامات موبیل، آلاباما تصمیم به برداشتن مجسمه رافائل سمز کردند. سمز افسر نیروی دریایی مؤتلفه در زمان جنگ داخلی آمریکا بو و مجسمه او بیش از یک قرن در مرکز این شهر قرار داشت.

مجسمه فرانک ریزو

پس از اعتراضات مکرر هفته اخیر شهروندان فیلادلفیا، مقامات این شهر تصمیم به برداشتن مجسمه فرانک ریزو کردند. ریزو به دلیل فعالیت‌های نژادپرستانه خود در ابتدا به عنوان کمیسر پلیس و سپس در مقام شهردار این شهر منفور محسوب می‌شود.

سیاهپوستی که نژادپرستان تاریخ را سرنگون کرد

رفتار او به اقدامات خشن پلیس فیلادلفیا در مواجهه با سیاهپوستان انجامید.

مجسمه چارلز لین

معترضان در شهر برمینگم ایالت آلاباما مجسمه چارلز لین را که در پارکی با نام همین فرد قرار داشت، سرنگون کردند.

لین در جنگ داخلی آمریکا به طور داطلبانه کاپیتان نیرویی دریایی بود.

مجسمه‌های خیابان یادبود

در ریچموند ایالت ویرجینیا خیابانی با نام یادبود برای قرار دادن تندیس‌هایی به یاد سربازان کنفدراسیون قرار داده شده است. در جریان اعتراضات به قتل جورج فلوید بسیاری از این مجسمه‌ها به دست معترضین سرنگون شدند.

سیاهپوستی که نژادپرستان تاریخ را سرنگون کرد

به آتش کشیدن دختران کنفدراسیون

در سال ۱۸۹۴ (۱۲۷۳) ساختمانی با نام «دختران کنفدراسیون» در ریچموند آمریکا و با هدف یادبود سربازان ارتش کنفدراسیون بنا نهاده شد. در جریان اعتراضات اخیر این ساختمان نیز به آتش کشیده شده و بسیاری از مجسمه‌های داخلی آن نیز تخریب شد.

سیاهپوستی که نژادپرستان تاریخ را سرنگون کرد

مجسمه مدافعان کنفدراسیون

در سال ۱۹۳۲ (۱۳۱۱) دختران کنفدراسیون در چارلزتون کارولینا مجسمه‌ای برای یادبود مدافعان ارتش کنفدراسیون در جنگ داخل آمریکا ساخته و در این شهر قرار دادند.

زیر این مجسمه نوشته شده بود: «افرادی که برای ایمان و شجاعتشان مبارزات بزرگی داشتد را خوشحال بدانید.»

در اعتراضات هفته جاری شهروندان معترض لغت شجاعت را با اسپری رنگی کرده و جای آن «خائن» نوشتند.

بزرگراه آی-۶۳۰

در طول اعتراض‌ها به قتل جورج فلوید، شهروندان آمریکا بزرگراهی با نام «آی-۶۳۰» در لیتل راک، آرکانزاس را بستند.

سیاهپوستی که نژادپرستان تاریخ را سرنگون کرد

این بزرگراه مانند خیلی دیگر از بزرگراه‌های احداث شده بعد از جنگ داخلی راهی برای جدایی میان سیاهپوستان و سفید‌ها در آمریکا بود.

مجسمه کنفدراسیون در می‌سی‌سی‌پی

در سال ۱۹۰۶ (۱۲۸۵) گروهی از زنان در آکسفورد، می‌سی‌سی‌پی، مجسمه‌ای با هدف یادبود کنفدراسیون ساختند. این مجسمه سالیان سال به عنوان تمثالی از نژادپرستی میان دانشجویان آکسفورد شناخته می‌شد.

سیاهپوستی که نژادپرستان تاریخ را سرنگون کرد

در جریان اعتراضات اخیر و با پیشینه درخواست برداشتن این مجسمه، مقامات دولتی آن را برداشتند.

ساختمان بازار فایتویل

امروز ساختمان بازار در فایتویل، کارولینای شمالی دیگر کاربردی نداشته و به عنوان بنای تاریخی و گردشگری به کار گرفته می‌شود. اما در گذشته این محل جایی برای خرید و فروش برده‌ها بوده و در آن به تجارت سیاهپوستان می‌پرداختند.

در هفته اخیر معترضان این بازار را هم به آتش کشیده و خواستار خراب کردن آن شدند.

مجسمه ایالت مؤتلفه در رالی

در شهر رالی در کارولینای شمالی، بنای یادبودی برای سربازان ایالت مؤتلفه آمریکا قرار داشت. ارتش این ایالت‌ها در جنگ داخلی آمریکا شکست خورده و درنتیجه از هم پاشیدند.

سیاهپوستی که نژادپرستان تاریخ را سرنگون کرد

شهروندان به این بنای یادبود نیز در طول اعتراضات گسترده اخیر آمریکاف با اسپری رنگ پاشیده و خواستار برداشتن آن شدند.

حال باید دید این سرنگونی و براندازی به دست مردم در کشور‌های مختلف و اعتراضی که این بار عمقی ژرف از خود نشان داده است، به همین جا ختم می‌شود یا دادخواهی انسانیت این‌بار به سرنگونی آپارتاید و نژادگرایی و ریشه‌کن شدن این مفاهیم خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۱:۳۷ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
مومنین عادل خردمندان مستضعفین ستم کشیدگان محرومان بینوایان سرتا سر جهان وارثان و حاکمان کره زمین خواهند بود این وعده خداوند جل جلاله است . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار