سفیر چین در روسیه: نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که منشاء کرونا کشور ما بوده است

سفیر چین در روسیه اعلام کرد تنها به این دلیل که پکن زودتر از هر کشور دیگری بیماری کرونا را تشخیص داد نمی‌توان با اطمینان گفت که منشاء آن ویروس، چین بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «ژانگ هانهویی» سفیر چین در روسیه، در خصوص منشاء ویروس کووید-۱۹ اعلام کرد نمی‌توان با اطمینان گفت چون چین زودتر از هر کشور دیگری در جهان بیماری کرونا را تشخیص داده پس منشاء این بیماری داخل مرز‌های آن بوده است.

ژانگ در یک نشست خبری به آژانس اطلاعات بین‌المللی «روسیا سگودنیا» در این خصوص گفت: «شیوعی در چین وجود داشته، اما نمی‌توانیم بگوییم منشاء ویروس کرونا چین بوده است. ما تنها آن را زودتر از کشور‌های دیگر تشخیص دادیم و اقدام کردیم.» سفیر چین در روسیه در ادامه تصریح کرد که پکن از تحقیقات مستقل سازمان جهانی بهداشت برای یافتن منشاء ویروس کرونا حمایت می‌کند و در عین حال مخالف پیش بردن این تحقیقات با اهداف سیاسی است.

او گفت: «ما مخالف انجام چنین تحقیقاتی با پیش‌فرض گناهکار دانستن کسی هستیم. پکن آماده هرگونه همکاری با سازمان جهانی بهداشت و دیگر کشور‌ها در این زمینه است.» ژانگ ادامه داد «این وظیفه ماست، با این حال، فکر می‌کنیم تعیین منشاء اصلی کووید-۱۹ یک موضوع علمی است و نه یک مسئله سیاسی.»

در ماه مه، بیش از ۱۰۰ کشور در مجمع جهانی بهداشت، نهاد تصمیم‌گیر سازمان جهانی بهداشت، علی‌رغم مخالفت‌های پیشین پکن تصمیم گرفتند تحقیقاتی درباره منشاء اصلی ویروس کرونا انجام شود. ویروس کووید-۱۹ نخستین بار در استان هوبی چین مشاهده شد و از آنجا به سراسر جهان شیوع پیدا کرد. آمریکا بار‌ها و بار‌ها پکن را متهم کرده است که در مراحل ابتدایی شناسایی این بیماری اطلاعات درستی را منتشر نکرده و به همین دلیل باعث انتشار گسترده آن شده است. از سوی دیگر، پکن این اتهامات را به شدت رد می‌کند و مدعی است که از همان روز‌های ابتدایی اطلاعات را در اختیار سایرین قرار داده و می‌دهد.

در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹، مقامات چینی از شیوع ذات الریه با منشاء ناشناخته در شهر ووهان خبر دادند. بعد‌ها مشخص شد که علت آن نوع جدیدی از ویروس کروناست که متخصصان آن را کووید-۱۹ نامیدند. این بیماری تاکنون حدود ۴۱۰، ۰۰۰ نفر در سراسر جهان را به کام مرگ کشانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار