وقتی امنیت دریا از فضا کنترل می‌شود؛

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

ماهواره نور در تمام طول مسیر نفتکش‌های اعزامی به ونزوئلا را رصد می‌کرد.

‌به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز دوشنبه بود که سردار سرتیپ پاسدار جعفرآبادی معاون فضایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی اعلام کرد که نفتکش های ایرانی که به کمک مردم ونزوئلا رفته بودند، توسط ماهوار نور از فضا و بیرون از جَو رصد و اسکورت شدند.

اما داستان چه بود؟ آخرین روز‌های سال گذشته بود که خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است جمهوری اسلامی ایران در قبال دریافت مبلغی مشخص، پنج فروند نفتکش خود با نام های فورچون، فارست، فاکسان، پتونیا و کلاول را به ونزوئلا اعزام کند. این نفتکش‌ها حامل نفت تولیدی ایران بودند که قرار بود در قالب کمک‌های انسان دوستانه و در راستای تقویت روابط ایران و ونزوئلا نفت و بنزین را به ونزوئلا حمل کنند.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

دو نفتکش ایرانی در سواحل برزیل

در این میان، اما آمریکا که خود را همواره به عنوان برترین قدرت جهان می‌داند و پیش‌تر نیز هر دو کشور ونزوئلا و ایران را در چارچوب‌های مختلف تحریم کرده بود، بیکار ننشست و دست به طراحی توطئه ای جدید زد. با وجود این تحریم ها، ایران عزم خود را جزم کرد تا بار دیگر اقتدار خود در عرصه بین المللی را به همگان نشان دهد، پس مقامات عالی‌رتبه ایران تصمیم گرفتند تا با اعزام نفتکش حامل بنزین مورد نیاز کشور ونزوئلا، این کشور که در چند سال اخیر تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته را یاری کنند.  

قرار اینگونه شد که نفتکش‌های حامل نفت ایران پس از بارگیری محموله خود از بنادر داخلی، حرکتشان را به سوی این کشور همسایه در جنوب ایالات متحده در دریای کارائیب آغاز کنند. 

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

نخستین واکنش‌های بین المللی به اعزام نفتکش‌های ایران 

آخرین روز‌های اسفندماه سال گذشته که این پنج نفتکش ایرانی یک به یک حرکت خود را به سمت ونزوئلا آغاز کردند، آمریکا با داعیه رهبری جهان نخستین واکنش خود را به این موضوع نشان داد، اما کمی دیرتر از آنچه همه فکرش را می‌کردند.

۲۷ روز از اردیبهشت ماه 99 گذشته و نیروی دریایی آمریکا با انتشار توئیتی رسمی اعلام کرد که ۴ ناوچه جنگی خود به نام‌های یو اس اس دیترویت، یو اس اس لِسِن، یو اس اس پِرِبِل، یو اس اس فاراگُت را در یک آرایش جنگی برای تامین امنیت دریایی به محدوده فرماندهی جنوبی Southcom  اعزام کرده است.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

چند روز پس از این خبر یعنی در روز ۱۰ خردادماه، الیوت آبرامز نماینده ویژه واشنگتن در امور ونزوئلا در گفت‌وگو با رویترز به بنادر، شرکت‌های حمل‌و‌نقل و بیمه گذاران خارجی هشدار داد در صورت ارائه خدمات به نفتکش‌های ایرانی حامل مواد نفتی به ونزوئلا با تحریم رو به‌رو خواهند شد.

اما کار از کار گذشته بود و نفتکش‌های ایرانی هر روز به ونزوئلا نزدیک‌تر می‌شدند تا محموله‌های خود را به بنادر این کشور برسانند. اما خبری از آمریکا و ناوچه هایش نبود.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

نخستین نفتکش ایران با نام فورچون روز چهارم خردادماه وارد آب‌های ونزوئلا شد. یک روز بعد یعنی در پنجم خردادماه تصاویری منتشر شد  از اسکورت نفتکش‌های ایرانی توسط نیروی دریایی ارتش ونزوئلا، چرا که وزیر دفاع این کشور پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروی دریایی این کشور نفتکش‌های ایرانی را به محض ورود به آب‌های این کشور اسکورت خواهد کرد. البته سایر نفتکش‌های ایرانی نیز یکی پس از دیگری در راه ونزوئلا هستند تا محموله خود را تخلیه کنند. ۱۲ خردادماه رویترز اعلام کرد که نفتکش ایرانی فورچون دو روز قبل ونزوئلا را به مقصد ایران ترک کرد. اما نفتکش فارست قرار است تا در ماه ژوئن به سمت این کشور حرکت کند.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

حرکت بدون اسکورت نظامی ناوگان ایران از خلیج فارس تا اقیانوس اطلس

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که اسکورت و حفاظت از کشتی‌های تجاری یکی از تخصص‌های آن است، همواره درآب های بین المللی حضوری مقتدرانه دارد. اما این بار ایران کشتی‌های خود را اسکورت نکرد و این کشتی‌ها ظاهرا تنهایی راهی مقصد خود شدند.

البته  برخی کارشناسان اعتقاد داشتند که ایران با وجود تهدیدات گوناگون چگونه این کشتی‌ها را بدون اسکورت به سوی ونزوئلا راهی کرده است.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

امیر سرتیپ محمدحسن نامی معاون سابق وزیر دفاع و رئیس اسبق سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اهمیت حضور حرکت نفتکش‌های حامل نفت ایران به سمت ونزوئلا گفت : ورود نفتکش‌های ایرانی به قاره آمریکا توجه همگان را در دنیا جلب کرد. البته این خوشحالی در طرفداران محور مقاومت و انقلاب اسلامی نمود بیشتری داشت. رسانه‌های مطرح جهان هم در سطح گسترده‌ای به این موضوع و اقتدار ایران پرداختند.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

او ادامه داد: این قدرت نمایی و ابراز اقتدار و شجاعت بی نظیر جمهوری اسلامی ایران در چند ماه گذشته دو وجهه داشته است. نخست هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد بود که موجب شد تا آمریکا، نیرو‌های خود را از مرز‌های پیرامونی ایران و خلیج فارس در این پایگاه جمع کرد. این پاسخ به قدری مهم بود که هیچ کشوری جرات پاسخ به آمریکا را نداشت؛ چرا که طی ۷۰ سال گذشته هر گاه آمریکایی‌ها یک کشور را تهدید می‌کردند، به محض اینکه با یک ناو خود به سوی یکی از کشور‌های مخالف سیاست هایشان حرکت می‌کرد، آن کشور سقوط می‌کرد.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

رئیس اسبق سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح رفتن نفتکش‌های ایرانی به سوی ونزوئلا را تنها یک ماموریت ساده انتقال سوخت ندانست و اظهار کرد: اگرچه اعزام محموله سوخت برای ونزوئلا استراتژیک و راهبردی بود، اما اینکه ایران توانست تحریم‌های آمریکا را دور بزند بسیار با اهمیت و راهبردی بود.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

او ادامه داد که اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران در جهان دو عقبه دارد، نخست؛ تبیین استراتژی دست بلند دریایی ایران از سوی رهبر انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا که برگرفته از استراتژی بحری است. دوم؛ رهبر انقلاب چند ماه قبل در دیدار با فرماندهان سپاه خواهان توسعه جغرافیای مقاومت شدند و بر حفظ جغرافیایی وسیع مقاومت تاکید کردند. مسئولان باید به این نگاه فرامرزی دقت ویژه‌ای داشته باشیم و نباید فقط به جغرافیای اطراف خود محدود شویم.  این سخنان یعنی که ما باید این قبیل کارها در راستای تقویت استراتژی های بین المللی خود انجام دهیم تا بتوانیم از فرصت های روابط اقتصادی به خوبی بهره ببریم.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

وقتی امنیت دریا از فضا کنترل می‌شود

مهم‌ترین نکته‌ای که درباره رصد و حفاظت از نفتکش‌های ایرانی دو روز قبل توسط یکی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح یعنی سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد این بود که در حالی که همه فکر می‌کردند که نفتکش‌ها هیچ اسکورتی نداشتند و ما بر روی آن‌ها رصد نداشتیم. اما ماهواره نور سپاه پاسداران که ماه گذشته  توسط پرتابگر قاصد به فضا پرتاب شد مانند یک چشم بینا در تمام طول مسیر این نفتکش‌ها را رصد می‌کرد. این رصد در پهنه اقیانوس اطلس که طبیعتا دسترسی سخت‌تر می‌شود در دستور کار ماهواره نور بود که انجام شد.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

 پیش از این  ژنرال «جی ریموند»، رئیس عملیات فضایی آمریکا در توییتی ماهواره ایرانی نور را یک «وب‌کم لرزان در فضا» خواند که «بعید» است بتواند اطلاعات قابل‌استفاده‌ای را مخابره کند. 

ماهواره نور گامی مهم در راستای خودکفایی دفاعی

اواخر سال ۹۸ و در ایام دهه فجر بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از موتور بومی فضایی با نازل متحرک خود با نام سلمان رونمایی کرد. پیش تر البته تصاویری از سردار شهید حسن طهرانی مقدم فرمانده سابق هوافضای سپاه در کنار این موتور منتشر شده بود. اما در این ایام موتور سلمان به طور رسمی رونمایی و معرفی شد.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

به گفته کارشناسان نظامی طراحی و ساخت بومی این موتور فضایی یعنی گام مهم نیروی هوافضای سپاه برای استفاده از توان عملیاتی خود برای هدایت بهتر و کارامدتر پیشران‌های فضایی در خارج از جو.

این پیشران به واسطه نازل (خروجی) متحرک با بهره وری بالاتری امکان تغییر و اصلاح مسیر را در خارج از جو دارد. همچنین فناوری بدنه‌های مواد مرکب غیر فلزی و بسیار سبک ساخت سپاه که همزمان با پیشران سلمان رونمایی شد نیز ممکن است در ماهواره‌بر قاصد مورد استفاده قرار گرفته باشد. این فناوری به کاهش وزن قابل توجه ماهواره‌بر و در نتیجه افزایش وزن محموله قابل حمل توسط آن کمک می‌کند.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

روز چهارشنبه سوم اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ بود که ماهواره نور توسط موشک ماهواره بر قاصد سپاه پاسداران و از یک محل پرتاب در کویر مرکزی ایران پرتاب شد.

مداری که ماهواره نور در آن قرار گرفته است، ۴۲۵ کیلومتر اعلام شده که احتمالاً مدار دایره‌ای شکل است، یعنی در تمام مدت حرکت، ماهواره ارتفاع ثابتی نسبت به زمین خواهد داشت.

پیش از این ماهواره‌های امید، رصد، نوید و فجر در مدار بیضی شکل ۲۵۰ در ۳۷۵ کیلومتر قرار گرفته بودند. در این نوع مدار، ماهواره روی یک مسیر بیضی شکل به دور زمین گردش می‌کند، در نتیجه طی حرکت خود در کم‌ترین فاصله ۲۵۰ کیلومتر و بیشترین فاصله ۳۷۵ کیلومتری از زمین در حال جابجایی است.

همین عبور از ارتفاعات کم‌تر سبب کاهش عمر مداری ماهواره می‌شود به طوری که تمام چهار ماهواره فوق طول عمر ۳ ماه یا کم‌تر داشتند.

اسکورت از فضا؛ شاهکار جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران

 

انتهای پیام/

مهدی طلوع‌وند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود د‌
۰۶:۳۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
به ولا عشق من سپاه و فرماندهان باغیرت و دلیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
آدم خودخواه و پر مدعا به هیچ جا نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
اره جون خودت چه خبر از دستگاه کرونا یاب
Iraq
داود
۰۸:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
زنده باد بر مردان بزرگ در سپاه...
زنده باد سردار حاجی زاده
و خدا رحمت کند سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی
برای شادی روح تمامی شهدا و حاج قاسم صلواتی بفرستید
Germany
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
عشق به وطن و دینداری و انقلابی عمل کردن ببینید چه میکند
Netherlands
بیکار
۰۰:۳۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
جوانی بیکارم ومستاجر با دوبچه .اقتدارملی بچه هام نون ندارن هزاربار شرمندشونم اقتدارملی به فکر خودکشی هم افتادم اقتدارملی بازم بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
بیکاری ؟پس این کامنت هارو کی میزاره .بیکاری برو دنبال کار کار که نمیاد دنبال تو بگرده
-
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
پس لطفا پولت رو براي هزينه اينترنت و كامنت گذاشتن و وبگردي خرج نكن ببر باهاش براي بچه هات نون بخر !
Netherlands
امیر
۰۰:۳۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
یاد و نام سردار دلها و سرداران عزیزمان همیشه همیشه همیشه گرامی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سپاه بیاد گرونی را کنترل کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
پس دولت اون موقع فقط پول مفت میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
واقعا
اون جهادی که میگن پس کو
سپاه بیاد جلو
امروز سپاه شده تنها نقطه امیدمون
سنگ صبور ملت هم شده
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۳:۲۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
ایولا خسته نباشید واقعا دمتگرم دارید خوب پوز قلدران رابه خاک مالیدین.احسنت وتبارکه اله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
خداوند امام راحل را که به مردم و جوانان ایران قدرت و عزت داد بیامرزد و به مقام معظم رهبری که از رشد علمی جوانان دفاع می کنند سلامتی و توفیق عنایت بفرماید.
آفرین بر شما جوانان با ایمان توانا
Russian Federation
بابک
۲۳:۱۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
از اینکارها مهمتر، ایجاد حس خود باوریه که در مردم رشد کرده یعنی همون حسی که غربیها صدها ساله تلاش میکنن از بینش ببرن.
Canada
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
با 40 سال تحریم
ماشالله خوب درخشیدید
حالا بگذارید .دشمن دق کنند
مگویند گربه دستش به گوشت نمیرسد
چی میگه
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۲۲:۴۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر سردار دلها و درود بر سپاه ک باعث افتخار ایران و اسلام هستن
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۲۲:۴۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر سردار دلها و درود بر سپاه ک باعث افتخار ایران و اسلام هستن
Iran (Islamic Republic of)
موسی مرادحاصلی
۲۲:۲۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام وخدا قوت به دلیرمردان بی ادعا...باراله تمام بلاهایی که مامیدانیم ویانمیدانیم راازخودوخانواده محترم کسانی که به ایران وایرانی فداکاری میکنندبه احترام اولیا وانبیا دورگردان وسربلندشان بفرما الهی امین یارب العالمین ...خداوندابه احترام مولی امیرالمومنین حضرت علی(ع)وبانوی دوعالم خانم فاطمه زهرا(س) حفظشان کن امین...کهنه سربازی از زنجان فدایی شما ها وایران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
اگه یه ذره از این اقتدار برای مردم هم بزارید فساد و فقر بیکاری هم از بین میره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
عاشق سپاه و ارتش کشورمون هستم جون میدم براشون دوستشون دارم بهشون افتخار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
الله اکبر الله اکبر الله اکبر :
بسم الله الرحمن الرحیم
نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین .
پیروزیتان نزدیک است به مدد الهی مومنین مستتضعفین ستم کشیدگان رنگین پوستان آمریکا و سر تا سر جهان مقاومت و مبارزه و پایمردی و ایثار متحدانه و همدلانه شبانه روزی داشته باشید با یکدیگر بر علیه ظلم و ستم ظالمان و ستمگران نژادپرستان دزدان شرور سفاکان بی رحم و بی عدالت ترویج دهندگان تبعیض و فقر و بزهکاری و فساد و فحشا و بی بندو باری طلاق این جنایتکاران بی عدالتهای بی حقوق بشر فاسدین فاسقین دروغگویان غارتگران تروریستهای بین المللی ترامپ و دارودسته و همپیمانان ملعونش رو نابود و به زیر بکشبد تا پیروز شوید و با اتحاد و همبستگی با مومنین مستتضعفین سر تا سر جهان به پیروزیهای پی در پی و صلح جهانی و عدالت جهانی دست یابید و بدانید و آگاه باشید که این وعده خداوند جل جلاله است مومنین مستضعفین پیروز و وارثان و حاکمان کره زمین خواهند شد ، یکپارچه باشید و راسخ با اراده های پولادین و از این سفاکان نژادپرستان نهراسید نترسید فروپاشیشان بسیار نزدیک است به مدد الهی دارن زور و نفس های آخرشان را می کشند نژادپرستان ملعون جهنمی در آمریکا و سر تا سر جهان مقاومت و ستیزه شبانه روزی کنید مجدانه و مردانه ای مومنین مستضعفین پیشاپیش پیروزیتان را تبریک می گوییم . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
نیروی هوافضا سپاه چرا موشک قاره پیما خود را آزمایش نمیکند!
Iran (Islamic Republic of)
mohammad7
۲۰:۲۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام درود خداوند بر مردان خدا سپاه پاسداران انشالله خداوند حامی همیشگی شما باشد بخصوص سردار حاجی زاده عزیز که رهرو سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و حاج حسن طهرانی مقدم می باشد
Iran (Islamic Republic of)
....
۲۰:۲۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
ینی اگه حمله میشد به کشتی ها امکان پاسخ وجود داشت یا فقط میفهمیدن که حمله شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
خالدی لردگان
۱۹:۵۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر فرزندان ایران قهرمان. کاش سپاه وارد صنعت خودرو سازی بشود و مملکت را از دست تکنوکرات‌ها ی وابسته نجات دهد. کشوری که مسولین شأن وابسته به کشور بیگانه باشد محکوم به نابودی است .
Germany
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
اخه هر یک ساعت و نیم یه عکس که نمیشه اسکورت فضایی !
Germany
کمال
۲۳:۰۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
انشاالله 90 تا دیگر می فرستیم تو فضا تا هر دقیقه یک بار عکس اسکورت داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی
۱۹:۳۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
غرورملی
Iran (Islamic Republic of)
ذوالقرنین
۱۹:۱۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
فصلت
...
کد (13)
اگر [کافران پس از این دلایل و آیات الهی] روی گرداندند ، پس بگو من شما را از صاعقه ای همچون صاعقه ی عاد و ثمود بیم می دهم !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر سپاه پاسداران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
شما جوانمردانی هستید که مرگ را تحقیر میکنید و قلب ها را تسخیر. اسلام به چنین مسلمانانی افتخار میکنه در پناه حق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۱۷:۳۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام و درود خدا بر سپاهیان جان بر کف بویژه سردار حاجی زاده عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
هزاران ماشا ءالله
هزاران خدا قوت
سربازان گمنام امام زمان
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۵:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام و درود فراوان خدمت برادران سپاهی!

انشاالله همیشه موفق باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
خب به سلامتس . فقط خدا کنه با این تکنولوژی پیشرفته دیگه خطای انسانی در کار نباشه
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۸:۴۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
تو خیالت راحت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
واقعا که... متاسفم برای دیدتون...
Germany
مهرداد طالبی
۱۴:۳۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام الله اکبر الله اکبر یا حضرت علی (ع) یا ذوالفقار
Iran (Islamic Republic of)
سعید حضوری
۱۴:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
بهترینید بهترین مایه عزت و افتخارید به شما میبالیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
امریکا گفته وب کم لرزان تا ایران را تحریک کنه اطلاعات بیشتری از ماهواره بده. درصورتیکه باید بزاریم تو خماری بمونن و هیچی نفهمن. خودشون میدونن ایران این همه خرج نمیکنه برای یه ماهواره لرزان بلکه این یعنی از الان ترامپ نمیتونه راحت صبحانش را بخوره چون در رصد بچه ها سپاهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
#من یک سپاهی ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
متوجه نشدم چطور با عکس گرفتن امنیت را تامین کردن یادش بخیر انرژی هسته ای تولید شده توسط دختر ۱۳ ساله و برادر ۸ سالش با قابلمه در زیر زمینی مردم چقدر خوشحال شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
گرانیرو روی زمین نمیتونید ببینید .فضا پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
یعنی شما می فرمایین گرونی رو هم سپاه باید اصلا کنه؟ شوخی هم حدی داره..... پس دولت منتخب شما این وسط چکاره س دقیقا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
هرچیزی جای خودش داره هموطن این باعث افتخار و سربلندی ایران و ایرانی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درودبرشهیدتهرانی مقدم درودبرسردارحاجی زاده
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۵۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
ای کاش ذره ای از خلوص و فداکاری بی منت عزیزان ارتشی و سپاهی را دولتمردان و مجلس نشینان پر اشتها داشتند.
Canada
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
کاش فقر و گرانی هم میتوانست رسد کند
Netherlands
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
به دلسوزان کشورومردم زمان انتخابات رأی بدیم تااین وضعیتی که گفتید پیش نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
دلسوزی وجود نداره همه کیسه دوختند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
رصدتو تو رای دادن درست کن بقیش حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۰۱:۱۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
فقرو گرانی در کانادا به ایران ربطی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
حجت جان داداش کانادا نیست فیلتر شکن استفاده داره میکنه با ip کانادا به نت وصله و همه همین جان درضمن کانادامشکل اقتصادی نداره
الان واضح کشور ما مشکل اقتصادی داره تمام حالا شما پول داری سختت نیست ما سختمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام بر نظامیان شجاع و با عزت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه
من یک سپاهی ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
کلیپ معرکه بود لذت بردم انشالله مسئولین اقتصادی از از مسئولین نظامی یک چیزی یاد بگیرن
درود بر سردار حاجی زاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
در همین حین اگه فرصت کردن، خودروهایی که یک سال از موعد تحویلشون گذشته رو بدن به مردم...
Netherlands
محمد315
۱۱:۴۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
#من_یک_سپاهی_هستم
خداروشکر جوانان جهادی و انقلابی با توکل به خدا دارن روز به روز کشور رو پیشرفته تر میکنن و بی نیاز
اما
یه عده عشق غرب و غرب پرست و لیبرال دنیا محور کشور رو دارن به عقب بر میگردونن و نیازمند
مخصوصا تو دولت تدبیر و امید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
اینقدر به نظامی ها، سپاه، ارتش و رهبر افتخار می کنم به دولت ها و مجلس ها نه
Netherlands
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
مجلس جدیدفرق داره و دیگه اون مجلسی نیست که بایک خانم جاسوس سلفی حقارت بگیرندخدا عمرباعزت بده به کسانی که درمجلس جدیددلسوز کشورومردمندوهمدل هستندوپای کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
خدا رو شکر بعضیا ک چسبیده بودن ب صندلی مجلس از نشستن خسته شدن حاضر شدن جاشون بدن نفر بعدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
خدایی دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
علی شیخی
۱۱:۳۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
جانم فدای ایران
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۲۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
#سپاه عزیز
Netherlands
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
شایداین پیام به سرداران رشیدسپاه اسلام وایران برسه
بی صبرانه منتظرماهواره بریانصب ماهواره درمدار ۳۶۶۰۰کیلومتری زمین به دست سپاه هستیم کل ما مردم ایران!بعدازسالهای رخوت،وقت کشی برجام بیفرجام که معطل کردند
دوم:انتظارکمک سپاه به طراحی وتولیدخودروبعد ازبیش ازنیم قرن تاریخ خودروسازی وکارنامه ی ننگ غربگراهاولیبرالهادر صنایع خودروسازی
خداکنه هرچه سریعتراین دوتااتفاق به دست سپاه عملی بشه،سپاه یعنی افتخاروآبروی ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
انشالله تحریم هارو در هم می شکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
عشق است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
بله خوبی داشتن ماهواره همینه،چشمان همیشه بیدار ایران در آسمان.
درود بر باهوش آن و نخبگان ایرانی که جهان را از فضا مینگرند و جهان و آبراهه های مهم و ترانزیت جهانی و جابجایی دشمنان در دیدشان است.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۱:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
اسکورت لحظه ای از فضا پشتیبانی با دوربردهای قاره پیماها.
احسنت گل کاشتید.امیدواریم ارتش و سپاه هر دو جهانی شوند.یعنی هر نقطه ای از جهان زیر دید و زیر نظرشان باشد .
درود بر فرزندان الهی اسلام و ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
از اسرائيل هم بزاريد سوزشش براشون بيشتره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
خدا با صابران است،، چهل سال ظلم و تحریم،، صبر چ کارا که نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۱۰:۵۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درود.درود.درود
Iran (Islamic Republic of)
حسن اسماعیلی
۱۰:۵۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر جوانان قهرمان ایران که اعتلای نام بزرگایران را خواهانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
خبری بسیار لذت بخش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر سپاهیان و ارتشایان دلاور و قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
ای کاش مسئول اجرایی یه ذره مثل این سپاهیان جیگر داشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
#من یک سپاهی هستم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
#من یک سپاهی هستم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر رزمندگان اسلام
خدا قوت برادر جهادی شرکت نفت
اسلام پیروز است
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
ما ملت شهادتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سهام عدالت فرد فوت شده رو چه جوری باید بگیریم؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
خدا قوت پهلوانان
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۱۰:۰۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام
واقعا دمتان گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
روح امام شاد چهل سال پیش گفتند آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه ولی بازم کسانی هستد که فکر میکنند آمریکا هنوز قدرت داره نمونش آقایا برجام راه بنداز برجام دوست فقط جبهه مقاومت تمام ...
Germany
ابوالفضل
۱۰:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
برای سلامتی رزمندگان اسلام صلوات بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
آفرین..ببین بارک الله....نه ببین منو بارک الله
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۵۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
اخخخخخ حاج حسن مرد بزرگ بچه هات گل کاشتن دلم برات تنگ شده حاجی برای ما دعا کن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۹:۴۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
این میشه جواب اونای که میگن ماهواره نیاز نداریم و پول اضافه است و....
الان با این کار همه چی ثابت شد
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۰۹:۴۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
اقتدار نظامی در جهان ، شایسته ایران است.. به امید خدا با همت مسئولان دلسوز، عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه قانونی بشه و دیگر شاهد اختلاف طبقاتی نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
mohammad1393
۰۹:۴۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
آفرین بر این پیشرفت ، محاله قضیه هواپیمای اکراینی کار سپاه باشه، من باور دارم سپاه از روی مردانگی به عهده گرفت تا بیگانگان بیش از این تحقیر نشن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
یعنی اول صبح این اخبار می شنوی جیگرت حال میاد به قرآن خسته نباشید سپاهیان عاشق وطن سردار حاجی زاده دمت گرم مرد به یاد سردار سلیمانی عزیز و فرزند برومند این مرزو بوم حسن طهرانی مقدم ادا احترام میکنم روح همشون شاد، باشد بعضی ها یاد بگیرند و قدر این مردم بدونند
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه بانو
۰۹:۳۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
عشق مساوی است با سپاه ورهبر
Iran (Islamic Republic of)
ایـرانـی وطـن پـرسـت
۲۳:۳۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
و ارتـش.
Iran (Islamic Republic of)
امير
۰۹:۲۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
واقعا عالي بود سپاه پاسداران نزاشته تا الان كسي به ايران چپ نگاه كنه و حتي امريكا با اون تبل توخالي بودنش هم از ايران مي تررسه ممنون
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۹:۲۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
افتخار میکنم درود بر سپاه هوا فضا خدل حافظ تان باشد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی.م
۰۹:۰۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر شرف و غیرت انقلابیتان.
مرگ بر آمریکا.
مرگ بر صهیونیزم
و هیچ وقت یک شیعه نباید (( مرگ بر بهایی )) رو فراموش کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
یک مسلمان هیچ وقت طلب مرگ برای هیچ انسانی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
رژیمای کودک کش انسان نیستن هم وطن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۴۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
هزاران درود و خداقوت آفرین براین اقتدار براین باور براین انقلابی بودن.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۸:۴۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
اسکورت از فضا ،محافظت با دور برد و قاره پیما.
اینگونه باید باشیم.
آخرین اخبار