چین: انگلیس حق قانونی و نظارتی درباره هنگ‌کنگ ندارد

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات مداخله‌جویانه «دومنیک راب» در خصوص هنگ‌کنگ را غیرقانونی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات مداخله جویانه اخیر دومنیک راب، وزیر خارجه انگلیس را غیرقانونی دانست.

ژائو لیجیان روز چهارشنبه اعلام کرد انگلیس حق قانونی و نظارتی در خصوص هنگ کنگ ندارد و هر گونه تهدیدی برای ثبات و شکوفایی این شهر، از سوی عوامل خارجی ناشی می‌شود.

وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه در اعتراض به قانون جدید امنیت ملی هنگ کنگ گفت حق ویزای شهروندان این منطقه را گسترش خواهد داد. راب در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی بی سی گفت انگلیس حقوق ویزای بیشتری را به اتباع خارجی دارنده گذرنامه‌های انگلیس (بی ان او) خواهد داد، مگر اینکه چین قانون جدید خود را به حالت تعلیق درآورد. وزیر خارجه انگلیس با انتقاد از تصویب قانون جدید در چین مدعی شد لندن از مسئولیت‌های خود در قبال هنگ کنگ دست نمی‌کشد.

وی افزود ما محدودیت ۶ ماه را خواهیم برداشت و به دارندگان این نوع گذرنامه‌ها اجازه می‌دهیم به انگلیس بیایند، برای کار و تحصیل اقدام کنند و این راهی برای دریافت حق شهروندی انگلیس در آینده خواهد بود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی مشابه از بررسی اعطای حق اقامت به شهروندان هنگ کنگ خبر داد.

پارلمان چین اخیرا قانون امنیت ملی هنگ کنگ را که پیشتر در کنگره خلق چین در حال بررسی بود، به تصویب رساند.

گفتنی است بررسی قانون امنیت ملی از سوی چین، چندی است که برخی اعتراضات را در هنگ کنگ برانگیخته است و همین مسئله سبب شده تا دستاویزی را برای مداخلات خارجی فراهم کند. دو روز پیش اتحادیه اروپا در اقدامی مداخله جویانه از چین خواست تا به خودمختاری هنگ کنگ احترام بگذارد.

از سال ۱۹۹۷ و هنگامی که بریتانیا پس از گذشت بیش از ۱۵۰ سال حکمرانی، هنگ‌کنگ را به چین واگذار کرد، این منطقه بر اساس سیاست «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود؛ سیستمی که براساس آن چین موافقت کرد تا این منطقه به صورت نیمه خودمختار اداره شود. هنگ کنگ ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و یکی از مهم‌ترین بازار‌های مالی و تجاری آسیا به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار