رای الیوم: سیاست تحریم حداکثری آمریکا سناریویی رنگ باخته است

سردبیر روزنامه رأی الیوم در مطلبی با اشاره به تصمیم آمریکا برای اجرای «قانون قیصر» علیه سوریه نوشت این سیاست واشنگتن بی‌تاثیر خواهد بود و دمشق تحریم‌های جدید را به شکست می‌کشاند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم، درباره تصمیم آمریکا برای اجرای قانون جدید تحریم‌ها موسوم به «قانون قیصر» علیه سوریه نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سوریه و هم‌پیمانانش را در لبنان و ایران در دو هفته آینده با تحریم‌هایی نفس‌گیر و کمرشکن تهدید می‌کند و قرار است قانون قیصر که کنگره آمریکا با دو مجلسش یعنی مجلس نمایندگان و سنا آن را تصویب کرده است ظرف دو هفته آینده به اجرا گذاشته شود.

هدف از این قانون نیز خفه کردن سوریه و وارد کردن بیشترین آسیب ممکن اقتصادی به حامیانش به خصوص در لبنان و ایران و روسیه و همه گروه‌ها و شرکت‌ها و افرادی است که سوریه را تأمین مالی و با آن همکاری تجاری می‌کنند و در عملیات بازسازی زیرساخت‌ها و تولید گاز و نفت سوریه مشارکت دارند.

سردبیر رأی الیوم افزود: تأثیر این قانون بر سوریه محدود خواهد بود، زیرا سوریه ده‌ها سال است که با تحریم‌های آمریکا روبروست و این کشور موفق شده است آثار تحریم‌های تحمیلی آمریکا را با وجود جنگ ۹ ساله‌ای که ادامه دارد مهار کند. همچنین اجرای این قانون بر ایران و خط زمینی بین تهران تا بیروت که از سوریه و عراق می‌گذرد تأثیری نخواهد داشت، زیرا ایران بیش از ۳۰ سال است درگیر تحریم‌های آمریکاست، اما بعید نیست که بر لبنان به سبب وجود برخی طرف‌های سیاسی در این کشور که از قانون قیصر و اجرای آن حمایت می‌کند و در توطئه ویران کردن سوریه و تجزیه آن مشارکت دارند، تأثیر بگذارد، زیرا لبنان با امضای هرگونه پیمان صلحی با «دولت اشغالگر اسرائیل» و نیز دست برداشتن از هم پیمانش یعنی ایران و پیوستن به ائتلاف آمریکایی ضد ایران با وجود ده‌ها میلیارد دلار پیشنهادی به بیروت مخالفت کرده است.

سیاست تحریم حداکثری سناریویی رنگ باخته است

سیاست تحریم حداکثری سناریویی رنگ باخته است، خواسته قانون قیصر و دولت آمریکا به عنوان حامی این قانون نیز به زانو در آوردن لبنان و رام کردن آن است به اعتبار اینکه حلقه ضعیف‌تر محسوب می‌شود تا سه هدف اساسی تحقق یابد:

اول: بستن غیر مستقیم مرز‌های سوریه با لبنان از طریق قرار دادن آن زیر نظر نیرو‌های اضطراری بین المللی تا جلوی هرگونه تعامل تجاری یا قاچاق از طریق مرز‌ها که شریان حیاتی سوریه با توجه به تحریم‌ها و محاصره محسوب می‌شود گرفته شود.

دوم: وارد آوردن همه فشار‌های ممکن به داخل لبنان برای خلع سلاح مقاومت و مشخصا حزب الله از جمله تشدید فتنه طائفه‌ای و سوق دادن مخالفان حزب الله برای آمدن به خیابان‌ها و برپایی اعتراضات مردمی و سخت کردن شرایط معیشتی با هدف شتاب بخشیدن به این اعتراضات و گسترش دامنه آن و وارد کردن ضربه سهمگین به اقتصاد لبنان و پول آن.

سوم: مجبور کردن دولت لبنان به ورود به مذاکرات برای ترسیم مرز‌های دریایی با دولت اشغالگر اسرائیل بر اساس شرایط تل ‌ویو که باعث شود اسرائیل بیشترین سهم ممکن از گاز لبنان را به دست آورد.

اجرای قانون قیصر نتایج کاملا معکوسی خواهد داشت

فرصت‌های این قانون «هراس‌انگیز و وحشت‌افکن» برای موفقیت، بهتر از قوانین سابق و مشابه خواه علیه سوریه یا ایران یا لبنان نخواهد بود بلکه اجرای آن نتایج کاملا معکوسی خواهد داشت؛ چرا که بر شدت افراط گرایی و گروه‌های آن و ایجاد گروه‌های بنیادگرایی که به منافع آمریکا و غرب یورش ببرند خواهد افزود همانند اتفاقی که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی قرن گذشته رخ داد چرا که خفه کردن به انفجار منجر می‌شود و آتش زیر خاکستر است و استکبار آمریکا نیز به اوج خودش رسیده و خویشتنداری رو به پایان است.

عطوان در ادامه نوشت: تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا علیه ایران باعث شد این کشور به یک ابرقدرت منطقه‌ای تبدیل شود که هم اکنون صاحب تسلیحات جدید از موشک و زیردریایی گرفته تا پهپاد که همگی ساخت خود این کشور است و محاصره و تحریم‌های اقتصادی نیز پدر و مادر اختراع است و شاید سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا و پرتاب یک ماهواره نظامی در ارتفاع ۴۴۲ کیلومتری و اعزام پنج فروند نفتکش به ونزوئلا به عنوان حیاط خلوت آمریکا که واشنگتن از ترس عواقبش جرأت رهگیری آن‌ها را نداشت؛ یکی از مثال‌هایی است که تأییدکننده حرف‌های ماست.

آمریکا دیگر آن آمریکایی که می‌شناختیم نیست

آمریکا که با قیام مردمی در حال شعله‌ورتر شدن علیه نژادپرستی و «دولت عمیق» در پی ترور جورج فلوید روبروست و باعث شد ترامپ پس از جورج بوش پسر در زمان حملات یازده سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی نامش به عنوان دومین رئیس جمهوری در تاریخ ثبت شود که از بیم حمله معترضان همانند خرگوش به زیر زمین کاخ سفید گریخت، دیگر آن آمریکایی که قبل از قیام و قبل از شکستش در دور اول جنگ سرد علیه چین و نبرد کرونا می‌شناختیم، نیست.

آمریکا امروز تحت رهبری رئیس جمهور دلقک آن در حال شکست‌های پیاپی داخلی و خارجی است و هیبتش و چه بسا رهبری اش را از دست داده است و احتمال دارد وحدت داخلی اش را نیز از دست بدهد و شمارش معکوس برای تجزیه آن در نتیجه نژادپرستی اش و رسوا و بر ملا شدن همه دروغهایش درباره برابری و رؤیای آمریکا آغاز شده و سحر دامن ساحر را گرفته است.

سوریه قانون قیصر را نیز شکست خواهد داد

سوریه که توطئه تقسیم و نابودی پایه هایش را شکست داد و بیش از ۹ سال است پایداری کرده است، قانون قیصر را نیز شکست خواهد داد، زیرا کلمه تسلیم در فرهنگ و قاموس و ادبیاتش وجود ندارد و هم پیمانانش در لبنان نیز تسلیم نخواهند شد و پرچم‌های سفید بلند نخواهند کرد و از سلاح مقاومت دست نخواهند کشید و از نفت و گازشان به نفع اسرائیل چشم پوشی نخواهند کرد و روز‌های آینده این را نشان خواهد داد.

نام قیصر برگرفته از یک تصویربردار نظامی سوری است که با کمک سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، ۵۵ هزار عکس از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های سوریه تهیه کرده است و پس از دریافت پناهندگی سیاسی در آمریکا همواره به کنگره رفت و آمد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Norway
رضا
۱۵:۲۵ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
خدایا دشمنان ایران واسلام ومظلومان جهان را چنان غرق در مشکلاتشان کن که فرصت توطعه را نداشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
بیا اینجا زندگی کن بعد افاضات بفرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
من که میفهمم چرا دروغ
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی شاه
۱۱:۵۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
خدایا کی این بی صفتان و دیکتارهای امریکا نابود میشوند تا ما یک نفس راحت بکشیم
آخرین اخبار