تعطیلی مهدکودک‌ ها و مشکلات مادران شاغل

طولانی شدن تعطیلی مهد کودک ها، مادران شاغل را در دو راهی بیم و امید برای سلامت و تامین نیازهای زندگی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدکودک‌ها جایگاهی امن برای نگهداری فرزندان و کمک به آرامش مادران شاغل است. حضور کودکان در مهدکودک‌ها آسودگی خاطر برای مادرانی است که بخاطر امرار معاش و حضور موثر در جامعه در بیرون از خانه مشغول به کار اند، اما با وجود ویروس کرونا که این روز‌ها در کشور حکم فرما است باعث تعطیلی مهدکودک‌ها شده و این جای بسی نگرانی برای مادرانی است که حتی در سخت‌ترین روز‌های کرونا و اوج این ویروس حضوری گرم و پررنگ در جامعه داشتند و کماکان در سنگر‌های نبرد با این ویروس همچنان دست و پنجه نرم کرده اند، اما با تمام این اوصاف نگرانی برای نگهداری فرزندانشان باعث ایجاد استرس دو چندان در آن‌ها شده است.
 
اکنون باید راهکار‌های عمده‌ای بعد از گذشت چندین ماه از ویروس کرونا از قبیل نگهداری خانواده و اقوام درجه یک کودک، حضور پرستاری مطمئن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اطمینان از سلامت جسمی و روحی پرستار مورد نظر می‌تواند باعث کم شدن استرس و نگرانی مادران شاغل باشد و دولت بهتر است حداقل افرادی مطمئن را به عنوان پرستار به نهاد‌های مربوطه معرفی کرده تا باعث کاهش و برطرف شدن این نگرانی‌ها برای مادران شاغل شود.

مهدکودک‌ها

تعطیلی مهدکودک‌ ها و مشکلات مادران شاغل


مریم زارعی مادر مهرداد، یکی از کودکان می‌گوید: من شهریه مهرداد را ماهانه پرداخت می‌کردم، تا اسفند پارسال هم پرداخت کردم به دلیل اینکه مهد‌ها تا ۴ اسفند فعال بودند.

او می افزاید: با توجه به این ک من کارمندم و نگهداری از پسرم سخت است با شیوع کرونا برای من خیلی سخت بود نگهداری فرزندم، چون من بعد از تعطیلات عید مجبور به سرکار رفتن شدم.

مادر مهرداد ادامه می دهد: برای نگهداری از فرزندم من درخواست پرستارش را رد کردم، چون از سلامت ایشان اطمینان نداشتم.

زارعی بیان می کند: تنها راه حلی که به ذهنم می‌رسید این بود که از خواهرم برای نگهداری فرزندم کمک بگیرم و در ازای آن مبلغی را به او پرداخت کنم.
 
مهدکودک‌ها

عدم حمایت و ارائه تسهیلات به مهدکودک‌ها


منوریان مدیر یکی از مهدکودک های مشهد در گفت و گو  گفت: مهدکودک‌ها از طرف شهریه‌هایی که خانواده‌ها پرداخت می‌کنند پابرجا است در غیر این صورت به علت خود گردان بودن مهدکودک‌ها از طرف هیچ ارگانی مدیریت نمی‌شوند.


بیشتربخوانید؛ آیا مهدکودک‌ها بعد از شیوع کرونا و تعطیلی می‌توانند شهریه دریافت کنند؟

او می افزاید: کانون توسعه امور مهد‌ها مسئول سر و سامان دادن به مهدکودک‌ها است که قرار بوده این کانون همیشه حامی مهد‌ها باشد، اما در مورد ورشکستگی هیچ کمکی به ما نکردند.

مدیر این مهدکودک ادامه می دهد: طرحی مبنی بر ضدعفونی و گند زدایی مهدکودک‌ها از طرف بهزیستی از اول عید مطرح شده بود که تمام مهد‌ها این موارد را رعایت کردند، اما با این وجود توسط وزیر بهداشت باز شدن مهدکودک‌ها لغو شد.

مهدکودک‌ها

امتیازات و مشخصه‌های بارز کودکان در مهدکودک‌ها


حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روان کودک، پرورش اجتماعی کودکان و ایجاد محیطی مناسب و عادت‌های مطلوب، پرورش هوش و استعداد کودکان، کمک به بروز خلاقیت و آشنایی آن‌ها با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی آموزش مفاهیم اولیه زبان ریاضی و معلومات عمومی، آموزش ورود به جامعه بزرگتر، کمک به شناسایی و حل مشکلات رفتاری، پرداختن به کار‌های هنری و حس زیبا شناختی، آشنایی با جامعه و وسایل زندگی، طبیعت، گیاهان، حیوانات، ایجاد محیطی شاد و مفرح برای تفریح و بازی کودکان، آموزش‌های مهارت‌های زندگی و مهارت‌های کنترل خشم و شرکت در اردو‌های تفریحی و کنترل عادت‌های بد و نامطلوب در ارتباط با دیگران از جمله امتیازات و مشخصه‌های بارز حضور کودکان در فضای مهدکودک است.
 
مهدکودک‌ها

آسیب‌های انتشار کرونا در مهد‌ها


با توجه به اینکه نام مهد‌ها در کنار شغل‌های زیان دیده از کرونا قرار گرفته مربیانی که در مهد‌ها شاغل بوده کارفرما برای آن‌ها بر اساس قانون کار حق بیمه پرداخت کرده است مشمول بیمه می‌شوند که تامین حق بیمه پرسنل از طریق بیمه بیکاری و اقساط بانکی صورت می‌گیرد.
 
فعالیت مهدکودک‌ها ۲ جنبه دارد که اول برای نگهداری از کودکان و دوم برای آموزش به آن‌ها است، از منظر آموزش می‌توان از راه دور هم آنرا منتقل کرد، اما برای مادرانی که شاغل اند و نیاز به مکانی برای نگهداری فرزندانشان دارند نبود فضا‌هایی از جمله مهدکودک آسیبی جدی برای این مادران کارمند محسوب می‌شود.
 
حق دادیان معاونت اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی می‌گوید: مهد کودک‌ها دارای استاندارد‌هایی از نظر مکان فیزیکی دارا هستند.

او می افزاید: ما نمی‌توانیم در یک آپارتمان مهد کودکی داشته باشیم بلکه باید در ساختمان‌های خاصی با شرایط خاص آن هارا دایر کنند.

معاونت اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی ادامه می دهد: معمولا اجاره‌های مهدکودک‌ها به دلیل وجود تعداد زیادی کودک و هزینه‌های آن رهن و اجاره‌ای اند.

حق دادیان بیان می کند: از زمان شیوع کرونا به دلیل هزینه‌های سنگین اجاره‌ی مهد‌ها حقوق کارمندان در صورت برگزاری کلاس‌های مجازی حق الزحمه‌ای دریافت می‌کنند.
 
بهزیستی کشور طرحی در خصوص نحوه آموزش، رعایت پیش نیازهای بهداشتی و دیگر مسائل آماده و برای ستاد ملی کرونا ارسال کرده است. اگر این طرح با شرایط موجود در ستاد پذیرش شود امکان پلکانی باز کردن مهد کودک‌ها وجود دارد. در صورت بازگشایی پلکانی نیز اولویت با والدین شاغل است.
 
انتهای پیام//ی.ج
 
گزارشگر:یگانه جوارشکیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.