محیط زیست سالم به آغوش گرفتن سلامتی است

۱۶ خرداد، روزی برای یادآوری محیطی که با مراقبت و حفظ آن می توانیم سلامتی را با اعماق وجودمان احساس کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، روز محیط زیست (۱۶ خرداد - 5 June ) فقط یک روز نیست بلکه زنگ هشداری است برای توجه و حفظ محیطی که می توانیم زندگی بشر را در این کره خاکی زیباتر کنیم. امروزه مسائلی نظیر افزایش جمعیت، تخریب منابع طبیعی، سیل، آتش سوزی، طوفان و غیره ارزش محیط زیست را دو چندان کرده است.

با توجه به اهمیت محیط زیست، مجمع سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۲، پنجم ژوئن را به عنوان روز جهانی محیط زیست به تصویب رساند. هدف از این اقدام افزایش آگاهی مردم برای حفاظت از محیط زیست و همچنین تشویق مسئولین و دولت ها برای اتخاذ تدابیری در جهت  مقابله با تخریب و آلودگی و نیز حفاظت از گونه های زیستی و جانوری در دنیا بوده است.

کشور جمهوری اسلامی ایران نیز به پیروی از این روز ۱۵ تا ۲۱ خرداد را به عنوان هفته محیط زیست اعلام کرده و به دلیل اهمیت این موضوع یک هفته را به آن اختصاص داده است.

علی فتحی نیا رئیس اداره محیط زیست آبادان در خصوص چالش هایی که امروزه برای محیط زیست دنیا رخ داده است، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت: رشد و پیشرفت صنعت و تکنولوژی در دنیا مخصوصاً صنعت نفت و اکتشاف معادن در نتیجه فرآیند تولید نفت،  باعث ایجاد آلودگی زیادی از مرحله اکتشاف تا پالایش و انتقال نفت در سطح محیط زیست شد.

محیط زیست سالم یعنی به آغوش گرفتن سلامتی

فتحی نیا ادامه داد: به دنبال تولید نفت، تولیداتی که وارد چرخه زندگی مردم شد از جمله پلاستیک، لاستیک، انواع مواد شیمیایی و انواع سموم شیمیایی برای رشد کشاورزی، در دنیا زمینه‌ ای برای مشکلات جدید زیست محیطی را فراهم کرد.

رئیس اداره محیط زیست آبادان تصریح کرد: انسان در محیطی می تواند زندگی کند که سالم باشد و در شهری مانند آبادان که به صورت جزیره است و اطراف آن به وسیله رودخانه های اروند، کارون و بهمنشیر محصور شده، چالشهایی مانند کاهش سرانه فضای سبز، عدم مدیریت صحیح پسماندهای شهری و همچنین تخلیه انواع فاضلاب شهری به داخل رودخانه ها، باعث ایجاد آلودگی هایی در سطح محیط زیست آبادان شده است.

او ادامه داد: به دستور استاندار خوزستان در شورای سلامت و همچنین کارگروه مدیریت پسماند استان، موفق به اخذ مصوبه ای شدیم در خصوص اینکه محل دفن پسماندهای شهری آبادان بعد از سه دهه از محل تالاب بین‌المللی شادگان خارج شود و امیدواریم بتوانیم در سه یا چهار ماه آینده موفق به اجرای این مصوبه شویم.

علی فتحی نیا با اشاره به نقش مردم در حفظ محیط زیست گفت: مردم وزنه اصلی این موضوع هستند، به عنوان مثال اگر مردم با مسئولین در موضوعاتی از قبیل کاهش تولید زباله، حفاظت از فضای سبز موجود، قطع نکردن درختان و غیره همکاری لازم را انجام دهند محیطی سالم، زیبا و با تنوع زیستی خواهیم داشت.

رئیس اداره محیط زیست آبادان با توجه به شیوع کرونا و مسئله مهم محیط زیست بیان کرد: در این ایام مدیریت پسماندهای پزشکی در بیمارستان ها بسیار ضروری است و باید وزارت بهداشت و درمان به این موضوع بیشتر بپردازد تا هیچگونه پسماندی در بیمارستان تا زمانی که بی خطر نشده است بیرون نرود. همچنین باید بر روی این پسماندها دقت و نظارت بیشتری صورت بگیرد که اگر این عمل صورت نگیرد، قطعاً باعث انتشار آلودگی خواهند شد.

آشتی دوباره با طبیعت

سیده مریم علوی محمدی، نائب دبیر کانون محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت: این کانون از حدود ۱۰۰ دانشجو تشکیل شده است که با هدف ترویج فرهنگ محیط زیستی و آشتی دوباره با طبیعت پایه گذاری شده است.

محیط زیست سالم یعنی به آغوش گرفتن سلامتی

 

عشق ورزیدن به محیط زیست، بدون محدودیت سنی

فیصل عامری یکی از فعالان محیط زیست خوزستانی است که درخصوص حل مشکلات مختلف زیست محیطی این استان اقدامات زیادی را انجام داده است. اما عامری زندگی خود را اینگونه روایت کرد: بنده تا اواسط دوران دبستان در شهر آبادان به همراه خانواده ام زندگی می کردم، بعد از آن تصمیم گرفتیم که به شهرستان شادگان برویم و در آنجا سکونت کنیم. بعد از آنکه به شادگان رسیدیم از پدر و مادرم خواهش کردم که به همراه پسردایی ام که چندسالی از من بزرگتر بود سوار قایق چوبی شویم.

او افزود: با گذشت ۵۵ سال از گذشت آن ماجرا همچنان درختان، نیزارها و طبیعت زیبای تالاب را به خوبی در خاطر دارم. گویی این قایق و تالاب از همان موقع با سرنوشت و آینده من پیوند عمیقی خورده بود. از همان روز بود که شیفته طبیعت شدم، چنان با ذوق و شوق کودکی به اطراف نگاه می کردم که متوجه نشدم چه موقع قایق از حرکت ایستاده بود و به محل زندگی جدیدمان رسیده بودیم. اما نور امیدی در دل من بود که انگار میدانستم هیچ وقت این تالاب را تنها نمی گذارم و برای حفاظت از آن عمر و جوانی ام را به پایش می گذارم.

این دوست دار محیط زیست ادامه داد: اینک من ۶۴ سال سن دارم و همچنان با موتورسیکلت شخصی ام برای اینکه بتوانم نقشی در حفاظت محیط زیست داشته باشم در فصل های مختلف سال با وجود سرما و گرمای طاقت فرسای هوای خوزستان، به نقاط مختلف استان می روم و از آنجا بازدید می کنم و در نهایت راه حل هایی  برای حل مشکلات آن مناطق می دهم.

او گفت: زمانی که به تالاب شادگان می روم تمام خاطرات کودکی ام مجددا احیا می شوند.

این فعال محیط زیست در پایان افزود: دنیا مانند یک قایق است که همه ما سوار بر مرکب آن هستیم. باید در زمینه محیط زیست فعالیت های بسیاری را انجام‌ دهیم و دست در دست یکدیگر دهیم، زیرا ایرانیان همواره ثابت کرده اند در تمامی عرصه ها در کنار هم هستند.

حال این روزهای تالاب شادگان

مجدمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان درخصوص کانال انتقال آب کارون به تالاب شادگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت: قسمت غربی تالاب در مسیر اهواز به آبادان از منطقه دارخوین تا نهر سلمانه توسط این کانال انتقال آب، آبیاری می شود و در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

رحیم مجدمی ادامه داد: در قسمت شرقی تالاب به طرف ماهشهر که از رودخانه جراحی تغذیه می شود، وضعیت متوسطی دارد. همچنین کاهش دبی آب رودخانه جراحی در ماه گذشته، باعث کم شدن آب نخیلات کشاورزان و آب تالاب گردید، که اخیرا مقداری آب از سد مارون برای مدت ۱۰ روز رهاسازی گردید.

محیط زیست سالم یعنی به آغوش گرفتن سلامتی

مالچ پاشی در استان خوزستان

مالچ نفتی از فرآورده های نفتی بوده که حدود ۵۰ سال مورد استفاده قرار گرفته است، اما استفاده از این شیوه در بیابان و شن زارهای استان خوزستان موافقان و مخالفان زیادی دارد، که هر کدام دیدگاه هایی در این خصوص دارند.

دلایل موافقان این طرح بطور خلاصه این موارد است:

  1. مالچ پاشی با ایجاد لایه ای نفوذناپذیرمانع تبخیر آبهای زیرسطحی می شود
  2. تثبیت شن و باعث بیابان زدایی کشور

مالچ پاشی خوب است یا بد؟

قنواتی زاده مدیرعامل انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان، درخصوص مالچ پاشی در مناطق مختلف این استان گفت: بعد از مشورت با اساتید دانشگاهی و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد و نیز با مکاتبات با جهادکشاورزی، اداره محیط زیست، منابع طبیعی و مرکز پژوهش های مجلس، یک سال مالچ پاشی در کل کشور متوقف شد.

قنواتی زاده ادامه داد: درخصوص مضرات مالچ پاشی برای محیط زیست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تابش آفتاب به سطح مالچ باعث آزادشدن گازهای سمی می شود.
  2. رنگ سیاه مالچ با جذب حرارتی که دارد می تواند دمای محیط را شدیدا افزایش دهد.
  3. نفوذ ناپذیری مالچ منجر به تقویت نشدن آب های زیر سطحی می شود در نتیجه می توان گفت آب باران باعث تشدید سیل می شود.
  4. ریختن مالچ بر روی سطح شن زار قادر است که خزندگان، حشرات و جوندگان کوچک را از بین ببرد.

او افزود: در شن زارهای استان خوزستان موجوداتی زندگی می کنند که فقط در این استان یافت می شوند، مانند ماهی شن زار و عقاب صحرایی مهاجر، همچنین اکوسیستمی منحصر به فرد دارد.

محیط زیست متعلق به تک تک موجودات زنده است

جاسم میاحی عضو تشکل آینده سازان طبیعت خوزستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، بیان کرد: محیط زیست در دیدگاه فعالان این زمینه، جهانی وسیع و بدون مرز است، اکوسیستمی که به همه انسان ها و موجودات زنده تعلق دارد و همچنین به نسل های آینده، که محتاج اقدامات ما در حفظ این کره خاکی و زیست بوم هستند.

او ادامه داد: گاهی اوقات از وقت استراحت و تفریح خودمان می گذریم تا به کمک محیط زیست بشتابیم، وقتی هوای آلوده شهرها، جنگل های در آتش سوخته ، تالاب های بی آب و نیز طبیعتی که مملو از زباله و پسماندهای گوناگون است، سبب می شود از خودمان بپرسیم که ما چه بر سر این محیط زیست آورده ایم؟ این حسی است که سبب گردیده پا به این عرصه بگذاریم.

باید از خودمان شروع کنیم...

گزارش از کوثر معیبد نژاد

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.