گیاه بگونیا، مناسب‌ترین گیاه برای آپارتمان

گیاه بگونیا با هزار گونه مختلف در جهان به دلیل داشتن برگ و گل های زیبا، مناسب ترین گیاه برای آپارتمان ها است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گیاه بگونیا دارای ۱۰۰۰ گونه گیاه در نقاط مختلف جهان است که در ایران نوع بگونیا عروس به دلیل زیبایی گل هایش طرفداران زیادی دارد، به طور کلی گل‌های این گیاه به رنگ قرمز، صورتی و سفید است و روش نگهداری آنان تقریبا مشابه هم است.

گل بگونیا عروس

بگونیا عروس یکی از زیباترین گل‌ها برای تزیین و نگهداری در خانه می تواند باشد. این گیاه چند ساله و دارای گل‌های زیبایی است که به رنگ صورتی، سفید، قرمز و در این طیف رنگی قرار می‌گیرند. برگ‌های این گیاه براق و ساقه‌های آن سرخ است. بگونیا نیاز به نور زیادی دارد، ولی اگر در فصل گرم تابستان و روز‌هایی که خورشید مستقیم می‌تابد در زیر نور خورشید قرار بگیرد ممکن است برگ‌های آن بسوزد.

بگونیا رکس یا برگی

یکی از ویژگی‌های بارز بگونیا برگی، برگ‌های قلبی شکل آن است که در حاشیه به رنگ‌های سفید، سبز، خاکستری، نقره‌ای، سیاه و قرمز دیده می‌شوند. این گیاه رطوبت پسند است و از فصل بهار تا پاییز نیاز به آبیاری مداوم دارد. همچنین تعداد دفعات لازم برای کودپاشی با کود مایع، هر دو هفته یک‌بار است. لازم به ذکر است که باید گلدان‌ها را در سال یک‌بار تعویض کرد و بگونیا برگی را باید در خاکی مملو از پیت ماسه سیلیسی کاشت. تکثیر این گیاه به‌صورت قلمه برگ یا تقسیم بوته است.

بگونیای تکمه‌ای

بگونیا تکمه‌ای یکی از پرطرفدارترین انواع بگونیا و گیاهان گلخانه‌ای به شمار می‌رود که به رطوبت فراوان و نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. البته پس از پایان گل‌ریزان باید میزان آبیاری را کاهش داد. بگونیا تکمه‌ای دارای ساقه ضخیم و آبدار و برگ‌های گوشتی است که اغلب در تمامی رنگ‌ها دیده می‌شوند. غده‌ها در کشت این گیاه باید در دمای ۱۳ درجه و در خاک پیت یا مخلوطی از پیت و ماسه قرار گیرند.

در حین رشد، چنانچه بوته‌ها به ارتفاع ۵ سانتی‌متر رسیدند باید آن‌ها را به گلدان‌های کوچک منتقل کرد و به خاک آن‌ها مقداری کود اسبی یا گاوی اضافه کرد. گل‌های بگونیا تکمه‌ای به‌صورت خوشه‌ای پدیدار می‌شوند که گل‌های کناری آن از نوع ماده و گل‌های میانی از نوع گل‌های نر هستند. ازآنجایی‌که گل‌های نر نسبت به نوع ماده از زیبایی بالاتری برخوردارند؛ بنابراین گل‌های ماده را باید هرس کرد تا امکان رشد گل‌های میانی حاصل شود.

بگونیای همیشه گل‌دار

بگونیای همیشه گل‌دار، جزو گیاهان مورداستفاده در خانه است که در گلدان و باغچه کاشت می‌شود. این گیاه با ارتفاع ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر، دارای برگ‌هایی به رنگ سبز و ارغوانی است. بگونیای همیشه گل‌دار به مکان‌های گرم، تابش نور خورشید و خاک زه کشی شده نیاز دارد. ازجمله روش‌های تکثیر بگونیا، از طریق کشت بذر یا قلمه است. کشت بذر باید در اواخر زمستان و در جعبه زیر شیشه صورت گیرد و به‌هیچ‌وجه نباید با خاک پوشانده شود. ازاین‌رو، فشار لازم برای چسباندن دانه‌ها به خاک توسط ماله تخته‌ای انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که بذر در حین رشد به رطوبت فراوان خاک نیاز دارد. گیاه بگونیا عروس از زیباترین انواع این گونه است.

گیاه بگونیا، مناسب‌ترین گیاه برای آپارتمان

شرایط نگهداری گل بگونیا

نور: بگونیا به‌عنوان گیاهی نورپسند شناخته می‌شود و حتماً باید از نور طبیعی خورشید برخوردار باشد. یکی از دلایل عدم گلدهی در این گیاه، نرسیدن نور خورشید به آن است. چنانچه خواهان نگهداری از بگونیا در فضای بیرونی خانه خود نظیر حیاط یا باغچه هستید، باید حتماً مکان پر نوری را برای این کار انتخاب کنید.

آبیاری: آبیاری گیاه زمانی صورت می‌گیرد که خاک خشک باشد. بر اساس دمای محیط لازم است که هفته‌ای یک‌بار، آبیاری گیاه بگونیا انجام گیرد. البته در فصل گرما، گیاه به آب بیشتری نیاز دارد. در صورت آبیاری بیش‌ازحد، افزایش ترشح هورمون اتیلن رخ می‌دهد و سبب زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود.

دما: کمترین دمایی که بگونیا می‌تواند تحمل کند، ۱۵ درجه است؛ بنابراین محیط سرد آسیب‌های جدی به گیاه وارد می‌کند. همچنین قرار دادن گیاه در نزدیکی وسایل گرمایشی منجر به کاهش رشد آن می‌شود.

رطوبت: بهترین مکان برای نگهداری از این گیاه، مکان‌های مرطوب است. شما می‌توانید یک سینی مملو از آب را در زیر گیاه قرار دهید و داخل آن را توسط سنگ‌ریزه پرکنید. گلدان را باید بر روی سنگ‌ها قرار داد تا از زیر آن، آب جذب نشود. به‌کارگیری این روش باعث ایجاد فضایی مرطوب برای گیاهان و گل‌های خانه می‌شود.

خاک: یکی از خصوصیات مهم خاک جهت رشد گیاه، عبور سریع آب است. ازاین‌رو، خاک مناسب برای رشد بگونیا باید به نسبت مساوی دارای ترکیب کوکو پیت، پیت ماس و پرلیت باشد. همچنین می‌توان از خاک کمپوست یا ترکیب خاک‌برگ و پیت ماس نیز استفاده کرد. لازم به ذکر است که برای گلدهی گیاه بگونیا، علاوه بر تقویت خاک، باید مقداری سنگ‌ریزه نیز به داخل آن افزود.

شرایط تکثیر بگونیا

شیوه متداول برای تکثیر این گیاه قلمه زدن و رشد از طریق بذر است. بذر با مراقبت و قرار گرفتن در نور مناسب خورشید رشد می‌کند و لازم است در حدود یک سانتی‌متر زیر خاک قرار بگیرد. برای قلمه زدن این گیاه یکی از شاخه‌های گیاه که بدون گل است را با طول تقریبی ۱۰ سانتی‌متر بریده و آن را در خاک قرار دهید.

روش قلمه زدن این گیاه در خاک است. بهتر است گره‌های گیاه در قسمت بریده شده قرار داشته باشد و شاخه به صورت اریب بریده شود. ممکن است با قلمه در آب نیز گیاه رشد کند، ولی گذاشتن آن در خاک و ماسه رودخانه، یا پرلیت و یا کوکوپیت نتیجه بهتری خواهد داشت. بهترین مکان برای ابتدای رشد گیاه مکانی سایه و گرم است، ولی این گیاه به نور نیز نیاز دارد بنابراین در نور غیر مستقیم قرار بگیرد. پس از گذشت یک تا دو روز گیاه را آبیاری کنید.

بیشتر بخوانید:

گیاه سمی آدنیوم را بیشتر بشناسید

همه آنچه که باید درباره گیاه رژلب بدانید

آشنایی با گیاه آرالیا، متفاوت‌ترین گیاه آپارتمانی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
من خودم يه طرح دادم كه تراس تبديل به گلخونه بشه كه هم هواي خونه تميز بشه هم گل و گياه انبوه وارد آپارتمانهاي طبقات بالا بشه و روحيه مردم تقويت بشه ولي شهرداري و بساز بفروشا استقبال نكردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
من خودم يه طرح دادم كه بالكن رو به گلخونه تبديل كنيم تا هم هواي خونه تميز بشه و هم گل و گياه بياد تو آپارتماناي طبقات بالا و استاداي دانشگاه هم تاييدش كردن ولي بساز بفروشا استقبال نكردت
آخرین اخبار