تاکید پکن بر رعایت احترام متقابل به منافع اصلی چین و آمریکا

نخست وزیر چین اعلام کرد پکن و واشنگتن باید به منافع اصلی یکدیگر احترام بگذارند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، لی که چیانگ، نخست وزیر چین بر لزوم رعایت احترام به منافع اصلی واشنگتن و پکن تاکید کرد.

لی در کنفرانس خبری خود پس از پایان نشست سالیانه پارلمان در پکن گفت: چین و آمریکا باید به منافع اصلی یکدیگر احترام بگذارند و اختلافات خود را مدیریت کنند. جدا شدن اقتصاد آن‌ها از هم برای جهان خوب نیست.

او افزود: هر دو کشور ضمن احترام به هم باید رابطه‌ها را بر اساس برابری برقرار کنند، به منافع و نگرانی‌های یکدیگر احترام بگذارند و با هم همکاری کنند.

نخست وزیر چین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: کشور‌ها باید ثبات زنجیره‌ها و تأمین صنعتی را حفظ کنند و برای به حداقل رساندن تأثیر اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا تجارت آزاد و سرمایه گذاری را ارتقا دهند.

روابط میان آمریکا و چین در ماه‌های اخیر بر سر شیوع ویروس مرگبار کووید-۱۹ دچار تنش شده است. آمریکا، چین را به پنهان کاری در خصوص اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا و آزمایشگاهی بودن این ویروس متهم می‌کند. پیش از این نیز آمریکا و چین تنش‌های بسیاری بر سر مسائل تجاری با هم داشته و چندین دور تعرفه تجاری را علیه یکدیگر وضع کردند.

ژنرال وی فنگ، وزیر دفاع چین دیروز چهارشنبه اعلام کرد از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا، آمریکا راهبرد خود علیه پکن را تقویت کرده است. وزیر دفاع چین تاکید کرد تقابل استراتژیک دو کشور وارد دوره‌ای پر خطر شده است. او افزود چین باید روحیه جنگی خود را تقویت کند و از این نبرد برای ارتقاء ثبات بهره بگیرد.

سخنگوی پارلمان چین اخیرا اعلام کرد پکن از هیچ تشدید تنشی در روابط با آمریکا به خود نخواهد لرزید، اما معتقد است همکاری و بازیابی اقتصادی باید اولویت اصلی باشد. این مقام چینی آمریکا را تهدید کرد در صورتی که کنگره این کشور به بهانه شیوع ویروس کرونا اقدامی علیه پکن انجام دهد، چین تلافی خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار