عجیب‌ترین ورزش‌های جهان (قسمت سوم)

قوانین و مقررات ورزش سپک تاکرا به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در ۲ قسمت قبلی "عجیب‌ترین ورزش‌هایی که ممکن است بشنوید" به معرفی پیشینه و ریشه ورزش سپک تاکرا که عمری حدودا ۱۲ ساله در ایران دارد، پرداختیم. البته به نظر می‌رسد، این ورزش در عمر ۱۲ ساله خود در ایران، علی رغم برگزاری مسابقات سالانه و قهرمانی کشوری، جایگاه خوبی در میان ورزش دوستان پیدا نکرده است و بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند.

عجیب‌ترین ورزش‌های جهان (قسمت سوم)

در این قسمت، قصد داریم با مقررات و قوانین این رشته خاص، آشنا شویم.

درباره اندازه زمین و ویژگی‌های این چنینی، می‌توان گفت اندازه زمین و ارتفاع تور، شبیه به رشته بدمینتون است. در هر تیم به طور معمول، ۳ بازیکن حضور دارند.

قوانینی که امروزه برای امتیازگیری، اعتبار دارند؛ با اندکی تفاوت بسیار شبیه به والیبال است. در سپک تاکرا، دست، از قسمت سرشانه تا پایین، تنها قسمتی از بدن بازیکن است که استفاده از ممنوع است. هر بازیکن، مجاز است قبل از گذشتن توپ از تور، بیشتر از یک باز به توپ، ضربه بزند. یک تیم، در موقعیت‌های دفاعی، هیچ چرخش و دورانی ندارد. اگر هر قسمت از بدن بازیکنان، از بالا یا پایین تور، به زمین تیم مقابل، وارد شود، خطا محسوب شده و تیم مقابل یک امتیاز خواهد گرفت.

بازیکنان سپک تاکرا، تا پیش از عبور سرویس، اجازه ندارند از دایره‌های تعیین شده خارج شوند؛ در صورت خروج یا گذاشتن پا روی خط‌ها، مرتکب خطا می‌شوند.

عجیب‌ترین ورزش‌های جهان (قسمت سوم)

بازیکنی که قصد زدن سرویس دارد، پای خود را روی دایره سرویس در زمین قرار داده و بازیکنان دیگر، در نیم دایره کنار، در چپ و راست زمین می‌ایستند. بازیکنانی که در طرفین هستند توپ را برای زننده سرویس پرتاب می‌کنند و پس از زدن سرویس، به موقعیت دفاع می‌روند. اگر بازی با سرویس شروع شود، مهاجم می‌تواند بین یک تا سه بار به توپ ضربه بزند.

در نهایت تیمی که بتواند ۲ ست از ۳ ست را، با برد، به اتمام برساند؛ برنده خواهد بود. هر ست، ۲۱ امتیاز دارد، اما در ست سوم با کسب ۱۵ امتیاز، تیم امتیاز گیرنده، پیروز است.

سپک تاکرا، در حال حاضر و در سراسر دنیا، انواع مختلفی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار