مرکز امنیتی «سوفان»؛

ایران با اعزام نفتکش‌هایش مستقیما آمریکا را به چالش کشید

مرکز امنیتی «سوفان» مستقر در نیویورک در گزارشی به بررسی جوانب ورود نفتکش‌های ایرانی به آب‌های ونزوئلا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز امنیتی «سوفان» مستقر در نیویورک در گزارشی که امروز سه شنبه منتشر شد به بررسی جوانب ورود نفتکش‌های ایرانی به آب‌های ونزوئلا پرداخت و نوشت: ایران و ونزوئلا با این اقدام آمریکا را به چالش کشیدند.

سوفان در مقدمه گزارش خود آورده است: از تاریخ ۲۵ ماه مه [دوشنبه ۵ خرداد]، پنج نفتکش ایرانی که حامل بیش از ۱.۵ میلیون بشکه سوخت (۶۰ میلیون گالن) و محصولات پتروشیمی هستند وارد آب‌های سرزمینی ونزوئلا شده اند. دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور نفتکش‌ها را تا بنادر ونزوئلا همراهی می‌کند.

ونزوئلا به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا با بحران سوخت مواجه شده است و به رغم آنکه یکی از بزرگترین تولید کننده‌های نفت در اوپک است با ۱۰ درصد ریزش ظرفیت تصفیه خانه‌های داخلی خود مواجه است که این امر به جیره بندی بنزین در این کشور منجر شده است.

با این حال، به نظر می‌رسد این محموله نمایانگر اقدام مشترک ایران و ونزوئلا برای به چالش کشیدن مستقیم سیاست دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست که عمدتا شامل اعمال تحریم‌های سختگیرانه برای هر دو کشور است. در حالی که آمریکا مدعی است این محموله تحریم‌های آمریکا در مورد صادرات انرژی ایران و تعاملات تجاری با ونزوئلا را نقض می‌کند، اما در اصل، سیاست آمریکا بر پایه سرنگونی دولت مادورو به نفع خوآن گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلاست. از سوی دیگر، آمریکا قصد دارد با اعمال سیاست «فشار حداکثری» بر ایران، به حمایت این کشور از گروه‌های مقاومت پایان دهد.

به نظر می‌رسد گزینه‌های آمریکا برای مقابله با چالش جدید ایران و ونزوئلا محدود است. نیروی دریایی آمریکا به تازگی حضور خود را در کارائیب تقویت کرده است تا از قاچاق مواد مخدر محافظت کند، اما مقامات ارتش آمریکا گفتند که آن‌ها "از قصد دولت برای رهگیری، جستجو یا تصرف کشتی‌های ایرانی" آگاه نیستند.

این مرکز در انتهای گزارش خود آورده است: تحویل موفقیت آمیز سوخت به دولت مادورو کمک می‌کند در شرایطی که مخالفان آن به دنبال توطئه و سرنگونی حکومت هستند، از سقوط اقتصادی جلوگیری شود. 

نفتکش‌های «فورچون» و «فارست» دیروز دوشنبه وارد آب‌های ونزوئلا شدند و نیروی دریایی ونزوئلا تا رسیدن به بنادر آن‌ها را اسکورت می‌کنند.

سومین نفتکش ایران به نام «فاکسون» نیز قرار است روز چهارشنبه ۲۷ مه (فردا) حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی به موقعیت اسکورت ونزوئلا برسد. دو نفتکش دیگر نیز در مسیر ورود به حوزه کارائیب و عزیمت به سواحل ونزوئلا هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
چالش
۰۰:۴۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
ایران با اعزام نفتکش‌هایش مستقیما آمریکا و ... توله اش اسرائیل را به چالش کشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
انقدر که خارجیا به این موضوع پرداختن..صدا و سیما سرسوزنی بهش اشاره نکرده...جا داشت پخش زنده ام بشه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۰۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
اگر کشورهای جنوبی آمریکا مانند ونزوئلا و غیره ...حیاط خلوت آمریکایی های تروریست هستند !!! پس تمامی کشورهای حوضه خلیج فارس هم حیاط خلوت ایران ابرقدرت است ایران هم باید در کشورهای جنوبی آمریکا پایگاه های نظامی دریایی ناوگان پنجم ارتش و سپاه ایران داشته باشد و تمامی کشتیهای تجاریش را باید توسط ناوگان زیر دریایی و ناوهای جنگیش اسکورت کند همانند ناوگان نظامی ارتش آمریکا که دائم در حیاط خلوت ایران در رفت و آمدند و پایگاه نظامی دارند بقول معروف چیزی که عوض داره گله نداره والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار