ریابکوف ادعا‌های پمپئو درباره سوءاستفاده روسیه از پیمان «آسمان باز» را رد کرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه ادعا‌های وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه مسکو تلاش می‌کند با سوءاستفاده از پیمان آسمان باز زیرساخت‌های مهم آمریکا و اروپا را هدف قرار دهد کذب دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز گذشته ادعای مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر اینکه مسکو از پیمان «آسمان باز» برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های مهم در آمریکا و اروپا استفاده می‌کند را کذب دانست و آن را به سخره گرفت.

ریابکوف در این خصوص گفت تجهیزات تصویربرداری در هواپیما‌های شناسایی قادر به تنظیم شدن بر روی اهداف نیستند، به ویژه آنکه در طول ماموریت‌های آسمان باز ناظرانی از کشور میزبان حضور دارند.

ریابکوف این اظهارات را پس از آن بیان کرد که پمپئو روسیه را متهم کرد که از داده‌های به دست آمده در پرواز‌های آسمان باز برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های مهم در آمریکا و اروپا استفاده می‌کند.

پیش‌تر نیز الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه، تاکید کرده بود مسکو هیچ گونه تخلفی از این پیمان مرتکب نشده است و کرملین تا زمانی که این توافق لازم الاجرا باشد از تمام حقوق و تعهدات آن پیروی خواهد کرد.

آمریکا جمعه گذشته اعلام کرد این کشور از پیمان آسمان باز که در سال ۲۰۰۲ منعقد شد تا شش ماه دیگر خارج خواهد شد، مگر آنکه روسیه به رعایت کامل آن متعهد شود. روسیه این اتهامات را که شرایط پیمان آسمان باز را نقض کرده است به شدت رد می‌کند.

پیمان آسمان باز با هدف ایجاد اعتماد میان ۳۴ کشور عضو از طریق ایجاد پرواز‌های شناسایی هوایی بر روی سرزمین‌های این کشور‌ها به امضا رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار