جمعیت جوان کشور در حال کاهش است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه جمعیت جوان کشور با نرخ رشد منفی ۳.۴ در حال کاهش است، گفت: ایران در سال ۱۴۳۰ به یک کشور پیر تبدیل می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فریبرز نجفی‌مهر مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استاندار کرمانشاه گفت : جمعیت و جوانی جمعیت از مولفه‌های هستند که اقتدار ملی یک کشور را رقم می‌زند.

او گفت : این مولفه‌ها اگر در کنار عواملی مثل دارا بودن علوم و فناوری نوین، سلاح‌های پیشرفته و تسلط بر اقیانوس‌ها و آسمان دست به دست هم می‌دهند تا کشوری را به یک کشور مقتدر در سطح جهانی تبدیل کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استاندار کرمانشاه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص، افزود: معظم‌له می‌فرمایند، هرگاه جمعیت زیاد باشد قطعا افراد صالح زیادتر و توانمندی‌ها بیشتر است و تا زمانی که جمعیت زیاد نداشته باشیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در سطح جهانی اقتدار به آن معنای واقعی را داشته باشیم.

او با اشاره به کاهش جمعیت کشور، ادامه داد: نرخ رشد جمعیت کشور طی هشت سال نسبت به سال گذشته در حال کاهش است به طوریکه در سال ۶۵ نرخ رشد جمعیت ۳.۹ درصد بوده، ولی در سال ۹۸ به ۲.۱ درصد رسیده است.

نجفی‌مهر ادامه داد: از طرفی جمعیت جوان کشور (سنین ۱۵ تا ۲۹) در سال ۹۰ حدود ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده این جمعیت در سال ۹۵ براساس سرشماری شده به ۲۰ میلیون و در حال حاضر این جمعیت به ۱۸ میلیون کاهش یافته است.

او با بیان اینکه جمعیت جوان کشور با نرخ رشد منفی ۳.۴ در حال کاهش است، گفت: این‌ها همه خطر و بحران است، الان حدود ۶ درصد جامعه سالمند هستند براساس برآورد تحلیلگران علم جمعیت در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ درصد می‌رسد، ۳۰ سال بعد به ۳۰ درصد یعنی عملا کشور ما در سال ۱۴۳۰ به یک کشور پیر تبدیل می‌شود.

نجفی‌مهر همین مسئله را سببب نگرانی مقام معظم رهبری و مسؤولان نظام دانست و افزود: خطر جدی پیر شدن کشور سبب شده که مسؤولان مباحثی مطرح کنند تا دقت نظر شود و دولت‌ها کمک کنند این وضعیت عادی شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار