برگزاری نشست شورای امنیت درباره لیبی

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران لیبی امروز سه‌شنبه برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، شورای امنیت روز سه‌شنبه نشستی را با محوریت موضوع تحولات لیبی و جنگ داخلی این کشور برگزار کرد.

نماینده چین در این نشست ضمن درخواست خویشتن‌داری از طرف‌های درگیر در لیبی، از آن‌ها خواست تا بر یک توافق آتش‌بس دائم توافق کنند. نماینده چین طی سخنان خود جنگ داخلی در لیبی را تهدیدی علیه همسایگان لیبی خواند.

نماینده روسیه در سازمان ملل هم طی این نشست ضمن انتقاد از ارسال تسلیحات به لیبی، از جنگ‌افروزی مزدوران خارجی در این کشور هم انتقاد کرد.

انگلیس هم در این نشست شورای امنیت حمله به مناطق مسکونی و تاسیسات درمانی را نقض قوانین بین‌المللی خواند.

استفانی ویلیامز، جانشین نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی از افزایش درگیری‌ها میان نیرو‌های وفاق ملی لیبی با شبه نظامیان حفتر در مناطق سکونت غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد و گفت: «از زمان آغاز عملیات نظامی نیرو‌های حفتر علیه طرابلس بیش از ۲۰۰ هزار شهروند مجبور به فرار از خانه‌هایشان شدند.»

جانشین نماینده سازمان ملل تسلط نیرو‌های وفاق بر پایگاه هوایی الوطیه را نیز منجر به تشدید تنش‌ها در لیبی خواند و گفت: «ما بار دیگر خواهان توقف کامل درگیری‌ها در لیبی هستیم. ما می‌خواهیم حملات علیه غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی در لیبی متوقف شود.»

استفانی ویلیامز شیوع ویروس کرونا را هم موجب بیش‌تر شدن مشکلات امنیتی موجود در طرابلس خواند و اعلام کرد: «در نتیجه درگیری و پیامد‌های شیوع کرونا یک میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.»

مقام سازمان ملل همچنین بر ضرورت اعمال فشار بر طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای که بحران لیبی را شدت بخشیده‌اند تاکید کرد و گفت: «ما خواهان توقف درگیری‌ها در لیبی و بازگشت طرف‌های بحران به فرآیند سیاسی هستیم. جنگ در لیبی به دلیل دخالت خارجی گسترش خواهد یافت و به نتایج وخیمی منجر خواهد شد.»

در پی موج جدیدی از حملات نیروهای تحت امر حفتر به طرابلس پایتخت لیبی و فرودگاه معتقیقه و هدف قرار دادن حاشیه سفارت‌خانه‌های ایتالیا و ترکیه، دولت وفاق ملی لیبی شکایت خود را تقدیم شورای امنیت سازمان ملل کرد.

دولت وفاق ملی تحت امر فائز السراج بارها انتقاد خود را از کشورهای خارجی نظیر امارات، عربستان و مصر در حمایت غیرقانونی از خلیفه حفتر ابراز کرده است. پس از سقوط حکومت معمر القذافی، لیبی همواره صحنه جنگ داخلی و کشتار غیرنظامیان بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار