فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج):

آزادسازی خرمشهر به راحتی به دست نیامد

سرلشکر جعفری گفت: ازادسازی خرمشهر همان طور که رهبر انقلاب فرمودند به راحتی به دست نیامد.

آزادسازی خرمشهر به راحتی به دست نیامدبه گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) صبح امروز سه شنبه ٣٠ اردیبهشت در نشست بررسی و واکاوی عملیات بیت المقدس اظهار کرد: خرداد سال ۶١ یک مقطع سرنوشت ساز بود، چرا که پیروزی قاطع ایران بر عراق حاصل شد. البته این مقطع تا حدی تحت تاثیر مسئله ادامه جنگ قرار گرفته است، زیرا پس از این مقطع جنگ حدود ۶ سال و نیم به طول انجامید.

او ادامه داد: این پیروزی همان طور که رهبر انقلاب فرمودند به راحتی به دست نیامد، چراکه از نظر اصول کلاسیک طرح عملیاتی بیت المقدس تنها در عبور از رودخانه و در انتها دور زدن خرمشهر و تصرف شهر ممکن است. عملیات عبور از رودخانه و در ادامه از حیث سرپل‌گیری با این وسعت بسیار سخت است، البته عملیات‌های کوچک ممکن است، اما نه در این وسعت.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه صدام موانع متعددی در مسیر و اطراف خرمشهر چیده بود، اظهار کرد: برخی مانند نهضت آزادی و سایر گروه‌ها معتقدند بودند که چرا جنگ پس از آزادسازی خرمشهر ادامه پیداکرده است، این موضوع ریشه در مبانی اعتقادی و ارزشی و انقلابی ما دارد.

او ادامه داد: در تمام عملیات‌ها، رمز موفقیت ما غافلگیری دشمن و به کارگیری روش‌هایی که در اصول نظامی نمی‌گنجید بود و اصل غافلگیری منجر به غلبه بر نیرو‌های عراقی شد. در عملیات «فتح‌المبین» نیز با همین شیوه برنامه‌ها را اجرا کردیم که موفقیت‌هایی نیز حاصل شد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله (عج) افزود: با وجود موانع بسیاری که صدام بر سر راه رزمندگان اسلام در اطراف خرمشهر قرار داده بود،  رزمندگان اقدام به دور زدن خرمشهر کرده و به عبور از رودخانه کارون روی آوردند و دشمن هم فکر این کار را اصلا نکرده بود. وقتی خرمشهر آزاد شد، یک احساسی به وجود آمد که باید جنگ به اتمام برسد چون خاکی از ایران در دست عراقی‌ها نیست و علت اصلی ایجاد این شبهه در تابستان ۶۱ نیز همین بود که تمام خاک ایران دست نیرو‌های خودی است و از طرفی عراق نیز عقب‌نشینی کرده بود که این عقب‌نشینی صدام نیز افکار عمومی را مبنی بر اتمام جنگ تقویت کرد.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه این شبهه از بُعد مادی و غیر اسلامی درست است، خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این موضوع است که برنامه‌های ما مبتنی بر قوانین اسلام بود و اکثر کسانی که به دنبال پایان جنگ بودند، جهان را از بُعد مادی نگاه می‌کردند. امروزه دفاع مقدس یک اثری بر روی پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در دنیا ایجاد کرده است و این موضوع کاملا حس می‌شود.

او ادامه داد: از طرفی به دلیل اینکه یک حس پیروزی نظامی به وجود آمده بود برخی به دنبال اِتمام جنگ بودند؛ اما صدام در آن دوران بحث آتش‌بس را مطرح کرده بود و این موضوع در منطق اسلام اصلا قابل قبول نیست؛ چراکه کشور عراق به خاک ایران تجاوز کرده و خسارات جانی و مالی بسیاری را برجای گذاشته بود و زمانی که در خرمشهر شکست خورد، توطئه عقب‌نشینی و آتش‌بس را در فکر داشت. طبیعی بود که رژیم بعثی توان خود را از دست داده و با عقب نشینی به دنبال تجدید قوا بود و علت عقب‌نشینی آن‌ها هم بر اساس گفته خود صدام، صرفه‌جویی در نیرو‌های پدافندی و بازسازی سایر نیرو‌ها برای حمله جدید و پوشاندن نقاط ضعف خودشان بود. صدام هرگز برای ما قابل اعتماد نبود، همانطور که بعد از پذیرش قطعنامه دوباره به خاک ایران حمله کرد، ما معتقد بودیم که صدام دوباره به خرمشهر حمله خواهد کرد.

او افزود: از طرفی در آن دوران رژیم اشغالگر قدس به جنوب لبنان حمله کرده بود و برخی از رزمندگان نیز به لبنان رفتند و شاید این موضوع نیز منجر به این شد تا برخی بگویند که جنگ با عراق باید خاتمه پیدا کند، چراکه معتقد بودند ما در دو جبهه قادر به جنگیدن نیستیم. همچنین وقتی بعد از فتح خرمشهر به سمت خاک عراق رفتیم، برای این اقدام نیاز به اجازه حضرت امام خمینی (ره) بود و این طور نبود که رزمندگان به دلخواه کاری را انجام دهند. مهم ترین نکته در آن دوران، خواسته‌های به حق جمهوری اسلامی ایران بود که اکثر آن حول تنبیه متجاوز پایه‌ریزی شده بود.

فرمانده سابق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری یک جلسه یک ماه بعد از آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: یک ماه بعد از آزادسازی خرمشهر جلسه‌ای برقرار شد و نتایج جلسه نیز این بود که باید قوای نظامی تقویت شوند. از طرفی منتظر فرمان امام خمینی (ره) نیز بودیم تا اینکه بدانیم جنگ را ادامه دهیم یا خیر؛ بحث‌های پیش‌آمده درباره اظهار نظر فرماندهان درباره ادامه جنگ یا اتمام آن، در زمانی بود  که امام راحل هنوز فرمانی نداده بودند، ولی همه فرماندهان بر قابل اعتماد نبودن صدام هم‌نظر بودند.

او ادامه داد: هدف اصلی عملیات بیت‌المقدس آزادسازی خرمشهر بود و ما با دور زدن این شهر، حتی قادر بودیم تا بخشی از بصره را نیز بگیریم با این دلیل که آن‌ها خرمشهر را گرفتند ما نیز بخش‌هایی از بصره را بگیریم، ولی در مرحله سوم و چهارم این عملیات، توان ما هم تحلیل رفته بود. از طرفی طرح گرفتن بصره برای فشار به عراق برای ترک کردن خرمشهر در زمان بنی صدر نیز نوشته شده بود، ولی آن چیزی که واقع بود و در صحنه عمل نیز رخ داد، همان طرحی بود که در عملیات بیت‌المقدس انجام دادیم.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله (عج) سخنان صدام درباره عقب نشینی فقط یک ادعا بود، افزود: ما مطمئن بودیم که صدام نیروهایش را عقب نخواهد کشید و همین قابل اعتماد نبودن آن‌ها منجر به این شد که اجازه ورود به خاک عراق از سوی امام خمینی داده شود. همچنین سازمان‌های بین‌المللی نیز کشور عراق را به عنوان کشوری متجاوز اعلام نمی‌کردند، لذا حفظ حالت هجومی رزمندگان مقابل چنین دشمنی که هرگز قابل اعتماد نیست، منطقی بود.

او درباره تحرکات نظامی نیرو‌های صدام با اعلام عقب‌نشینی از مواضع خود اظهار کرد: حزب بعث با پشتیبانی‌های تسلیحاتی که داشت، بازسازی یگان‌ها را در اسرع وقت انجام می‌داد و از طرفی با چهار عملیات بزرگ ما در هشت ماه ابتدایی جنگ، قطعا توان آن‌ها نیز تحلیل رفته بود؛ بنابراین صدام به این نتیجه رسیده بود که باید در پشت مرکز مستقر شود و به نوعی با تقویت سیستم پدافندی، از کشور خودش دفاع کند و با استقرار در مرز، نیرو‌های آفندی خود را برای حمله‌ای جدید ذخیره کند. شکست صدام در چندین عملیات، منجر به این شد که آن‌ها به ما التماس کنند که آتش‌بس را قبول کنیم که ما با درایت امام راحل این کار را نکردیم که همین حفظ حالت هجومی رزمندگان یکی از عوامل اصلی غلبه بر دشمن بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سپاه ، سرلشکر جعفری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار