تولید نانوذرات اکسید روی توسط محققان داخلی

یک شرکت دانش بنیان داخلی موفق به تولید نانوذرات اکسید روی در کشور شده و آن را به تولید انبوه رسانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  نانو ذرات اکسید روی، یکی دیگر از ذرات پرکاربرد و از غنی‌ترین نانو ساختار‌ها در علم نانو هستند.  این نانو ذرات، ذرات معدنی و غیر ارگانیکی (غیر آلی) هستند که در دو مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با سنتز این نانوذرات می‌توان خواص و ویژگی‌های این ماده را بهینه ساخت و کاربرد‌های بسیار بیشتری از این نانوذرات را در صنعت ارائه کرد.

استفاده از نانوذرات اکسید روی در ساخت ضد آفتاب‌ها

اشعه خورشید دارای امواج مختلف با انواع طول موج‌ها از امواج کوتاه مانند پرتو‌های ماوراء بنفش تا امواج رادیویی با طول موج‌های بلند است. یکی از عوامل مهم بیماری‌های پوستی اشعه UV خورشید است که مقادیر زیاد آن سبب بروز ابتلا به سرطان پوست خواهد شد.

یکی از اولین کاربرد‌های فناوری نانو در صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده از نانومواد اکسید فلزی از قبیل اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم در کرم‌های ضد آفتاب است از جمله موارد مهم در این فرمولاسیون عدم ایجاد اثر سفیدی بر روی پوست بعد از استفاده از کرم است.

از دیگر مزایای کرم‌های ضدآفتاب جدید، این است که به وسیله پوست جذب نشده و ایجاد حساسیت (آلرژی) نمی‌کند. تولید نانو ذره‌ها برای محصولات ضد آفتاب روز به روز در حال افزایش است که بیشتر آن‌ها متشکل از نانو دی اکسید تیتانیوم و نانو ذرات اکسید روی هستند.


بیشتر بخوانید: ساخت دستگاه ضدعفونی کننده سطوح برای مقابله با کرونا


یک شرکت دانش بنیان داخلی موفق به تولید نانوذرات اکسید روی در کشور شده و آن را به تولید انبوه رسانده است. مدیرعامل این شرکت که در حال حاضر پودر نانو ذرات اکسید روی را تولید و به صنایع مختلف عرضه می‌کند، نقطه آغاز توسعه این فناوری را پروژه‌ای در دوره کارشناسی عنوان می‌کند که بعد‌ها با گذراندن دوره‌های کارآفرینی و توانمندسازی به فکر تجاری‌سازی فناوری افتاد که سال‌ها قبل در دوره کارشناسی نیمه‌تمام مانده بود.

این شرکت در حوزه تولید پودر نانو ذرات اکسید روی فعالیت دارد و این محصول را برای استفاده در صنایع مختلف عرضه می‌کند. مدیرعامل این شرکت می‌گوید: تقریبا چهار ماه است که خط تولید پودر نانو ذرات اکسید روی را راه‌اندازی کرده‌ایم و این محصول به تولید انبوه رسیده است. ظرفیت تولید این پودر ۲۰۰ کیلوگرم در ماه است که در حال حاضر ۱۵۰ کیلوگرم در ماه تولید و به بازار عرضه می‌کنیم.

او در ادامه درباره تاریخچه توسعه این فناوری می‌گوید: ۸ سال پیش در دوره کارشناسی روی پروژه‌ای کار می‌کردیم که در آن قرار بود به روش الکترولس، نانوذرات اکسیدروی (ZnO) روی سطحی قرار داده شود. این پروژه که با هدف چاپ مقاله انجام شده بود، به من کمک کرد تا روش سنتز نانوذرات اکسید روی را توسعه دهم. با اتمام پروژه موضوع استفاده کاربردی از اکسید روی مسکوت ماند تا این که در سایت ستاد نانو با کاربرد‌های این نانوماده آشنا شدیم.

تولید نانوذرات اکسید روی توسط محققان داخلی

رسیدن به تولید صنعتی پودر نانوذرات اکسیدروی

مدیرعامل این شرکت می‌افزاید: با آشنایی بیشتر با پتانسیل‌های نانوذرات اکسیدروی تصمیم به تجاری‌سازی این فناوری گرفتیم. در دوره‌های توانمندسازی ستادنانو شرکت کردیم و با افزایش مهارت‌های کارآفرینی و آشنایی با مباحث تجاری‌سازی به سراغ توسعه فناوری تولید صنعتی نانوذرات اکسید روی رفتیم. از کنار هم قرار دادن روش‌های مختلف و بهینه‌سازی آنها، روشی با سرعت و کارایی بالا به‌دست آمد که امکان تولید صنعتی پودر نانوذرات اکسیدروی با آن روش وجود داشت.

او درباره بازاریابی محصول تولید شده می‌گوید: برای معرفی این محصول به صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی در نمایشگاه‌ها شرکت می کردیم و به تمام غرفه‌ها مراجعه کرده و این محصول را به آن‌ها معرفی می کردیم. به مرور ارتباط‌هایی با شرکت‌ها شکل گرفت به طوری که چند مشتری برای این محصول پیدا شد. در حال حاضر از این محصول در کرم‌های ضدآفتاب و آمیزه‌های گرانول پلیمری برای ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال کاربرد استفاده می‌شود و این محصول به صنعت آرایشی و بهداشتی، نساجی و پلیمر عرضه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار