باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

صیادان غیرقانونی ترال در تور قانون/ توقیف شناگران متخلف در هرمزگان ادامه دارد

صید ترالی نوعی اقدام غیرقانونی است که قوه قضاییه به دنبال پیگیری آن و توقیف شناگران متخلف است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صید ترال، به نوعی از صید گفته می‌شود که در آن صیادان به وسیله نوعی تور که خود آن ترال نام دارد، اقدام به صید انواع آبزیان می‌کنند.

در این نوع صید با کشیدن نوعی تور در آب دریا و با استفاده از قایق‌های کوچک یا بزرگ ماهی‌ها صید می‌شوند، اما نکته مهم این است که در این نوع صید می‌توان انواع ماهی‌های ریز و  حتی میگو شیشه‌ای که در اعماق ۲۰۰ متری دریا زندگی می‌کنند را صید کرد.

صید ترال از حدود قرن ۱۵ آغاز شد و در این روش ماهی گیران با انداختن تور در دریا انواع ماهی‌های مرغوب قابل عرضه در بازار و ماهی‌های غیر قابل عرضه در بازار را صید می‌کنند، البته در این نوع صید ممکن است حتی گونه‌های مختلف آبزی مانند دلفین‌، کوسه، لاک پشت و بسیاری از آبزیان دیگر  صید شوند که همین موضوع آسیبی جدی بر محیط زیست وارد می‌کند؛ علاوه بر از بین رفتن تعداد زیادی گونه آبزی، از بین رفتن کف اقیانوس‌ها و ایجاد مشکلات متعدد برای اقیانوس‌ها و دریا‌ها یکی دیگر از مشکلاتی است که به دنبال صید ترالی به وجود می‌آید.

صید ترال

قوه قضاییه به دنبال پیگیری صیادان ترالی غیرمجاز

صید ترالی در دریای عمان ۳ دهه است که به موضوعی قابل توجه تبدیل شده، به گونه‌ای که دستگاه‌هاى نظارتی مانند سازمان محیط زیست و قوه قضاییه برای سامان دادن به آن‌ وارد میدان عمل شده‌اند، البته علاوه بر برخی قایق‌های ایرانى تعدادی از قایق‌های چینی هم مدتی است که در دریای عمان و در نزدیکی اقیانوس هند در حال صید ترالی ماهی‌هایی هستند که یا نیاز مردم کشور محسوب می‌شوند و یا از لحاظ شرعی حرام هستند.

از سال ۹۷ موضوع صید ‌ترالی ماهی‌ها در دریای عمان تبدیل به موضوعی جنجالی شد، به طوری که در بهمن ماه سال ۹۷ نیروی دریایی سپاه ۱۴ فروند کشتی صیادی ترالی را در آب‌های جاسک متوقف کرد.


بیشتر بخوانید: ورود مدعی العموم به پرونده صید ترال در هرمزگان


اما به دنبال تشدید دوباره صید ترالی در آب‌های کشور،  قوه قضاییه برای سامان دادن به اوضاع و مقابله با متخلفان این امر دست به کار شد و سید ابراهیم رئیسى رئیس قوه قضاییه در سفر خود به بوشهر و در دیدار با قضات این استان ضمن غیر قانونی دانستن صید ‌ترالی گفت: این شیوه صید، تمام آبزیان را تهدید می‌کند و زمینه اقتصادی و صیادی را از بین می‌برد، از همین رو باید نیروی انتظامی، مسئولان سیاسی و وزارت جهاد کشاورزی با این موضوع برخورد کند.

از سال‌ها پیش بحث سامان دادن به وضعیت صید ترالی در خلیح فارس موضوعی مهم بوده و دستور العمل‌های گوناگونی هم برای آن تدوین شده است، اما تاکنون این دستورالعمل‌ها تأثیر چندانی نداشته اند.

صید ترال

برخورد قانونی با صیادان لنج‌های سنتی

ترال نوعی صید سنتی است که در دریا‌های جنوب انجام می‌شود، اما معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات از برخورد قانونی با آن دسته از لنج‌هایی خبر داد که به صورت غیرقانونی و سنتی اقدام به صید ‌ترالی می‌کنند.

اما در زمینه برخورد قانونی با صیادان ترالی  قوه قضاییه پا پیش گذاشته و به گفته سخنگوی دستگاه قضا، دادستان استان هرمزگان به عنوان مدعی العموم مأموریت پیدا کرده که با متخلفان صید ترالی برخورد کند. به دنبال برخورد قانونی با این متخلفان تاکنون ۳۴ فروند کشتی که صید ‌ترالی می‌کردند در آب‌های جنوب کشور توقیف شده‌اند و برایشان پرونده تشکیل شده است.

البته تعدادی از این صیادان با این توجیه که مجوز دارند در آب‌های آزاد اقدام به صیادی می‌کنند که پس از بررسی‌ها مشخص شد که هیچ یک از آن‌ها مجوز نداشته‌اند و پس از اعلام توقیف ۳۴ شناور توسط سخنگوی دستگاه قضا علی صالحى رئیس کل دادگستری استان هرمزگان هم از توقیف چندین فروند کشتی خبر داد.

صید ترال

صید ۴۰ تن  ماهی به روش غیرقانونی

برخورد قانونی با این متخلفان به توقیف ۳۴ شناور  ختم نشد، بلکه مأموران دریابانی استان ۴ فروند کشتی صید ترال را در آب‌های بندرعباس توقیف کردند، البته در این میان ۸ نفر از اتباع بیگانه که با تور‌های کف کش به شیوه ترال اقدام به صید غیرقانونی می‌کردند هم دستگیر شدند و به گفته رئیس کل دادگستری استان هرمزگان این صیادان ۴۰ تن انواع ماهی به ارزش تقریبی بیش از ۶۰ میلیارد ریال را به صورت غیرقانونی صید کرده بودند.


بیشتر بخوانید: واکنش تعزیرات به قیمت گذاری خودرو توسط دلالان در فضای مجازی


دستگاه قضا به دنبال سر و سامان دادن به وضعیت آب‌های جنوب کشور و جلوگیری از صید غیرقانونی و تخریب محیط زیست است، از همین رو به دادستان استان هرمزگان مأموریت داده که با جدیبت موضوع صید ترال را پیگیری کند.

به گفته رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تاکنون ۳۴ فروند شناور غیرمجاز صید ترال (۲۸ فروند در غرب استان و ۶ فروند هم در شرق هرمزگان) از ابتدای امسال شناسایی و توقیف شده‌اند و در حال حاضر پروند‌ه‌های متعددی از صیادان ترالی غیرقانونی روی میز دادگستری استان هرمزگان است و پیگیری‌ها برای مقابله با این متخلفان ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
برادران عزیز چینی را از قلم انداختید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چینی ها رو گرفتن یا ایرانیای بی نوا رو؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چراقوه قضاییه اینقدردیر به این دزدی ووطن فروشی، وارد شد!!!! ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این همه مردم منطقه گفتند که این دزدهای چینی دارند مال واموال مردنم ایران ازکف دریا می برند وخراب می کنند وغارت می کنند!!؟! " وهی مسؤلین گفتند، اینها دروغه!؟! ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر میخواستند جلوی صید ترال رو بگیرند تا حالا حتما موفق شده بودند مگه ارتش وسپاه توی این دریا ها نیستند تا مقابل شرارتها بایستند.
دشمن فقط توی ناو نتشسته که .بزرگواران! مطمءن باشید یک دستهایی تو کاره که داره ریشه منابع طبیعی و ذخایر غذایی کشورمان رو هدف میگیره .این یک برنامه بلند مدته که من بیسوادم با همه نادونیم میفهمم.
حتما حتما حتما قرار دادی مثل ترکمانچای وگلستان پشت این قضیه هست .
Germany
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
پس چرا دولتی ها میگفتند صید ترال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
منظورت از شناگر همان شناور بود؟
Iran (Islamic Republic of)
بندرعباس هرمزگان
۱۰:۲۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
عابد
۰۵:۱۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر چه سریعتر باید جمع بشن در شرق هرمزگان(جاسک) روندی صعودی دارد این روش صید خواهشا پیگیر باشید در سطح شهرستانا باج (رشوه)میدن از بالا رسیدگی شود هر چه سریع تر
France
حسن
۰۱:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
حقیقت انست که کلیه ماهیها قبلا پیش فروش شده .به انهائیکه با کشتیهای بزرگ ماهیگیری صید میکنند
آخرین اخبار