کرونا بلای جان کنکوری‌های مشمول؛

مثلث کنکور، کرونا، سربازی؛ سه ضلعی که کنکوری‌های مشمول را سردرگم کرد

با شیوع کرونا و تعویق آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری مشکلاتی برای داوطلبانی که مشمول سربازی هستند، ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  با شروع ویروس کرونا مشکلات متعددی در جامعه به وجود آمد مشکلاتی که گویا پایانی بر آن‌ها نیست. یکی از این مشکلات تعویق کنکور‌های سراسری و ارشد بود که با به تعویق افتادن آنها تعداد زیادی از داوطلبان مرد را دچار مشکل کرد؛ داوطلبانی که در صف اعزام به خدمت سربازی هستند و با این تعویق باید پوتین سربازی به پا کنند و پرونده یک سال تلاش خود برای کنکور را ببندند و در صحنه رزم حاضر شود.

مشکل نظام وظیفه مشمولان از کجا شروع شد

تا پیش از شیوع کرونا قرار بود آزمون دکتری در تاریخ ۹ اسفند ۹۸ و کنکور کارشناسی ارشد در روز‌های ۲۸ و ۲۹ فروردین ۹۹ برگزار شود، اما بعد از شیوع کرونا این تاریخ‌ها به تعویق افتاد.

زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تصمیمات گرفته شده برای برگزاری کنکور‌ها گفت: به منظور مساعدت و همراهی با داوطلبان کنکور سراسری و بر اساس جلسه ۱۴ اردیبهشت ستاد ملی مبارزه با کرونا، تاریخ برگزاری آزمون‌های سراسری تغییر کرد.

او گفته بود: کنکور دکتری ناپیوسته ۹۹ در تاریخ ۲۶ تیر برگزار و کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته در ۲ و ۳ مرداد برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید:  ۳۱ اردیبهشت آخرین مهلت ثبت نام نقل و انتقال دانشجویی


با انتشار این خبر بسیاری از داوطلبان خوشحال از تمدید مجدد شدند  اما در این بین داوطلبان پسر متقاضی شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری با دردسر مواجه شدند. زیرا این داوطلبان  با در نظر گرفتن تقویم برگزاری آزمون‌های سراسری، دفترچه‌های اعزام به خدمت خود را ارسال و تاریخ اعزامشان تعیین شده بود و حال باید پیش از شرکت در آزمون به سربازی اعزام شوند.

این داوطلبان اگر کرونا نبود و زمان برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری به تعویق نمی‌افتاد، باید تا الان کنکورشان را می‌دادند و بعد هم به سربازی می‌رفتند و در صورت قبولی در کنکور می‌توانستند در میانه دوران خدمت خود معافیت تحصیلی بگیرند.

مثلث کنکور، کرونا، سربازی؛ کنکوری های مشمول را در سردرگمی فرو برد

پاسخ نظام وظیفه به داوطلبان مشمول

سردار تقی مهری، رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا در این باره گفت: افرادی که دفترچه اعزام به خدمت خود را ارسال کرده باشند، اما به دلیل تعویق زمان برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری، ناچارند که پیش از شرکت در آزمون به خدمت اعزام شوند، می‌توانند برای تمدید تاریخ اعزام، درخواستشان را به مراکز نظام وظیفه محل سکونت خود ارائه کنند.

سردار مهری درباره وضعیت خدمت مشمولان دانشجویی که در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند و باید کنکور ارشد و یا دکترا می‌دادند، گفت: کسانی که در مقطع دکترا هستند یا مقاطع فوق لیسانس می‌خواهند شرکت کنند بستگی به شرایط فرد داد. به عنوان مثال لیسانسه‌ها ۵ سال وقت دارند. حتی اگر دچار مشکل شوند همانند کرونا که پیش آمده، دانشگاه اجازه دارد کمیسیون برگزار کند و یک سال به آنها اجازه دهد که ادامه تحصیل بدهند.

او بیان کرد: اگر مدت زمان تحصیل فردی بیشتر از ۵ سال برای گرفتن لیسانس پیوسته طول کشید و به دلیلی عقب افتاد؛ در کمیسیون یک سال دیگر هم به او اجازه می‌دهند. یعنی ۶ سال وقت دارد لیسانس خود را بگیرد و هیچ مشکلی هم از نظر وظیفه عمومی ندارد.

واکنش سازمان امور دانشجویان به مشکل داوطلبان مشمول خدمت سربازی

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به شرایط خاص ناشی از ویروس کرونا و موضوع معافیت تحصیلی دانشجویان ترم آخر گفت: در حال رایزنی با معاونت وظیفه ناجا برای تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان هستیم. از چند هفته پیش مذاکراتی با معاونت وظیفه ناجا برای تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انجام داده ایم که نتایج آن اعلام خواهد شد.

صدیقی چند روز بعد نیز در مصاحبه‌ای گفته است: ناجا هنوز به این پیشنهاد جواب نداده و فرصت بیشتری برای اعلام نتیجه مورد نیاز است.

وهاب زاده ، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره این موضوع در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: تعویق آزمون‌های سراسری و موکول شدن نتیجه آنها به بعد از شهریور، سوالات و نگرانی‌های بسیاری برای داوطلبان مشمول نظام وظیفه ایجاد کرده است. این داوطلبان تا پایان شهریور فرصت قبولی در دانشگاه را دارند و امیدوار هستند که مسئولان مربوطه در این خصوص راهکار مناسبی در نظر بگیرند.

مثلث کنکور، کرونا، سربازی؛ کنکوری های مشمول را در سردرگمی فرو برد

اعتراض داوطلبان در فضای مجازی

داوطلبی در این باره در فضای مجازی نوشت: کسانی که مشمول هستند از یک طرف دغدغه کنکور را دارند و از طرف دیگر با دغدغه سربازی و کرونا مواجه هستند، نظام وظیفه مقداری بخاطر کرونا به این داوطلبان مهلت بدهد.

کنکوری مشمول دیگری نیز گفت: با فرض برگزاری کنکور دکتری در اسفند برنامه ریزی کردیم و الان با این تعویق‌هایی که اتفاق افتاده است در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

یک داوطلب کنکور مشمول سربازی نیز نوشت: مطلبی درمورد دانشجو‌های فارغ التحصیل گفته نشد. مشکل اصلی را ما داریم، چون معافیت ما تیرماه تمام می‌شود و باید اعزام شویم.

مشمولان درخواست تمدید معافیت تحصیلی تا زمان اعلام نتایج را دارند

مشکلی که تعویق آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری برای بخشی از داوطلبان که مشمول سربازی هستند ایجاد کرده، این است که با تعویق این آزمون‌ها، مهلت یک ساله تعیین تکلیف سربازی این افراد به پایان می‌رسد و آنها ناچارند که برای جلوگیری از داشتن غیبت در سربازی، حتما پیش از شرکت در آزمون، دفترچه اعزام به خدمت خود را ارسال کنند. زیرا افرادی که در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند تا یک سال پس از تاریخ فارغ التحصیلی حتما باید مسئله اعزام به سربازی خود را مشخص کنند و فقط در همین یک سال فرصت شرکت در آزمون‌های مقاطع بالاتر را دارند.

به همین دلیل آنها درخواست کرده اند که معافیت تحصیلی این دسته از دانشجویان که بیشتر فارغ‌التحصیلان سال ۹۸ و همچنین داوطلبان سال ۹۷ هستند و قصد شروع مجدد به تحصیل را دارند را تا زمانی که آزمون‌های سراسری برگزار شود و نتایج نهایی اعلام شود، تمدید کنند.

 از چند هفته پیش وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان مذاکراتی را با معاونت وظیفه ناجا برای تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انجام داده است اما تا زمان نگارش این مطلب ناجا هنوز جوابی به این نامه نداده است و داوطلبان شرکت کننده در کنکور‌های سراسری روز به روز به تاریخ‌های اعزام خود نزدیک‌تر می‌شوند و به جای مطالعه، غرق در استرس هستند که بالاخره چه تصمیمی اتخاذ می‌شود؟.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیژن
۲۱:۰۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
سلام..من دوسال پشت کنکور بودم آخر پرستاری البرز قبول شدم بعد رفتیم واسه معافیت گفتن که چهل روز مشمولید باید برید سربازی.خواهش میکنم یه کاری کنید من دو سال درس نخوندم که بعدش برم سربازی می دونم که خیلی ها هم شرایط من رو دارن.لطفا پیگیری کنید...
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۴:۲۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
با سلام و ممنون از توضیحاتتون .
من کنکور ارشد 99 دادم و اطلاعی از این تعویق انداختن نداشتم و معافیت تحصیلیمم تا 30 شهریور بوده . ولی الان که به پلیس +10 مراجعه کردم گفتن غیبت خوردی و باید قبل از این تاریخ مراجعه میکردی تا تمدید بشه و نمیشه تمدید کرد .
آیا الان راهی هست بشه تمدید کرد یا این غیبت ها رو حذف کرد چون میخام برم دانشگاه و بعد دانشگاه میخوام امریه بگیرم و نباید حتی 1 روز غیبت توی سوابقم داشته باشم .
خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید :(
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
واقعا چرا باید سربازی دو سال باشه من نمیگم کلا نباشه آقا فوقش ۱۰ ماه نه؟ یه سال چه خبره با این وضعیت اقتصادی فقط بدبختا بدبختر میشن پولدارا خو یکیشون هم نمیره موقع سربازی هرکی یه جاش نابوده این چه وضعیه با اون غذاشون و چندرغازی که میزارن کف دست سرباز مگه میشه زندگی کرد
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۶:۳۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
طبق روال گذشته نتایج کنکور دکترا تا شهریور میومد و مایی که فارغ التحصیل ارشد ماه شهریور 98 بودیم بدون مشکل ثبت نام دانشگامون تو مقطع دکترا انجام میدادیم
ولی متاسفانه الان کرونا همه چیز به هم زده
از سازمان وظیفه محترم درخواست داریم لا اقل 3 ماه معافیت رو تمدید کنند تا شرایط مانند قبل بشود
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۵۲ ۰۱ تير ۱۳۹۹
آقا چرا فقط از دیپلمه ها حرف میزنن ،مایی که میخواییم کنکور ارشد بدیم و مهلتمون داره قبل از کنکور تموم میشه وباید دفترچه اعزام پست کنیم و معلوم نیست که تاریخ اعزاممون قبل از آزمون بیافته یا بعدش ،هیچ توضیحی در این باره نمیدن و فقط دارن از دیپلمه ها صحبت میکنن و یک هفته بعد از آزمون بهشون مهلت دادن
Germany
علی
۱۹:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
این قضیه رو لطفاً بیشتر پیگیری کنید!! الان یه حجم عظیمی از فارغ التحصیلا تو خرداد و تیر باید دفترچه بفرستن در صورتی که هنوز کنکور ندادن و جوابا هم که مهر و آبان میاد، این مطالبه ماست که حداقل تا شهریور یا اعلام نتایج کنکور معافیتمون تمدید بشه.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضاضابطیان
۱۴:۱۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
خوب ما همه می دونیم که می تونیم تو کنکور ارشد مرداد ماه شرکت کنیم موضوع اینه که حداکثر تا ۱۵ تیر یعنی یکسال بعد از فراغتمون باید دفترچه پست کنیم که غیبت نخوریم تاریخ اعزاممون میافته شهریور نتایج نهایی ام گفتن مهر و ابان میاد به خاطر همین خواستار تمدید یکساله بودیم که این همه ادم لازم نباشه برن پادگان که وسط آموزشی بعد اعلام نتایج ایست بخورن دوباره برگردن دانشگاه!!!
لطفا ین موضوع رو هم پیگیری کنید
Germany
هادی
۱۳:۰۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام لطفا موضوع پشت کنکوری های ارشد و پیگیری کنین با این که ۵ سال برای کارشناسی معافیت میدن در عمل ۳ ماه کمترش کردن من ۳۰ شهریور پروژمو تحویل دادم و نمرم برای خرداد ثبت شد
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۱:۵۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام.آقا بنده 98/04/30 فارغ التحصیل شدم اگر تا یک سال بعد که میشه 99/04/30 دفترچه پست نکنم اضاف میخورم.ارشد مدام افتاد عقب.حال باید بیفتم دنبال کارهای خدمت به جای خوندن کتاب.چرا به فکر مردم نیستین.؟یه کاری بکن وزارت علوم.
Iran (Islamic Republic of)
امير
۱۲:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
من و تعداد زيادي از دانشجوهاي هم دوره من در اواخر خرداد ٩٨ پايان نامه ارشدمونو دفاع كرديم و تا يك سال بعد از اون تاريخ بايد دفترچه پر كنيم ، اين فرصت رو به اتمامه و هنوز كنكور دكتري نداديم و بلاتكليف و پر از استرسيم ، اگر همونطور كه كنكور دكتري عقب افتاد ، مهلت معافيت يك ساله ام تا اعلام نتايج نهايي كنكور دكتري عقب مي افتاد ، شرايط بهتر ميشد و اين استرس مضاف بر استرس درس و كنكور نميشد
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۶:۴۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
من فارغ التحصیل تیر ۹۸ هستم والان موندم درس بخونم یا استرس سربازی و اضافه خدمت ... رو بخورم خواهشا پیگیر باشید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا دوره ی سربازی رو کوتاه کنید.21ماه خیلی زیاده.آدم توی این مدت میتونه کار کنه ،پول دربیاره تو این اوضاع اقتصادی
Netherlands
محمدسجاد
۰۴:۰۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایشون گفتن که داوطلب های مشمول که تاریخ اعزامشون قبل کنکور افتاده، میتونن درخواست تعویق رو اعلام کنن، اما تضمینی نمیدن که با درخواستشون موافقت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
جوان دهه ۷۰
۲۰:۵۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
این قدر واسه این جوان مشکل درست کردید که از ۳ ضلع گذشته باید یک دایره ای از مشکلات رو بشمارید با این سیاستتون!
Iran (Islamic Republic of)
کوروش کبیر
۱۹:۵۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا کنه کرونا تموم شه دلم واسه فوتبال تنگ شده مخصوصا بازی های سپاهان.
سپاهان سرور تراکتور سازی
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۹:۳۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام الان تکلیف امثال مثه منی که برج۴ معافیت تحصیلیم تموم میشه چیه؟؟تا کی باید استرس اینو هم داشته باشم؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۱۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام تکلیف دانشجویانی که مرخصی تحصیلی گرفتن چیه چون نتایج کنکور احتمالا دیرتر اعلام میشه واونابا ید اول مهر برن دانشگاه وانتخاب واحد کنن درغیر اینصورت غیبت میخورن طور خدا یه کاری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۰۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
دقیقا این سوال من هم هست الان این یک ترم اضافه ای که باید انتخاب واحد کنیم چی میشه؟ بعد انصراف معافیت تحصیلی مشکلی برایش پیش نمی آید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام و سپاس از پی‌گیری این مورد واقعا مفید. ان‌شاالله که هر چه زودتر خبر تکمیل شود.
Iran (Islamic Republic of)
بی نشان
۱۸:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواهشا پشت کنکوری ها هم پیگیری کنید
پارسال دیپلم گرفتیم امسال دوباره میخوایم کنکور بدیم تا اخر خرداد بایر دفترچه رو بفرستیم
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
همانند کشورهای پیشرفته سربازی را حذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
دست از سره بچه هامون بردارید، سربازی را لغو کنید ما گشنه ایم نمیتونیم بفرستیمشون سربازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آزمون های استخدامی نگیرید و بدون آزمون استخدام کنید، بعد دو سال سربازی دیگه همه چی یادمون رفته و جون خوندن نداریم، بسه دیگه سیاست جذب در دستگاه های دولتی را عوض کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام پرداخت حقوق قانونی سربازان چه شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سربازی غیر حضوری کنند؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
.........
۱۸:۲۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چشم حتما انلاین خوبه
Iran (Islamic Republic of)
mostafa.s
۱۳:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا در مورد وضعیت سربازی پشت کنکوری ها هم مطلبی قرار بدین
Iran (Islamic Republic of)
یه دختر نظام قدیم
۱۲:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر لطفا یه فکری به حالشون بکنید به خدا آدم دلش به حالشون میسوزه واقعا تحصیل مهم تره یا اینکه به زور بفرستینشون سربازی به نظرم ادامه تحصیل بدن و قشر باسواد جامعه رو تشکیل بدن خیلی بهتره و خدمت هم بعد از تموم شدن درسشون حال تو هر مقطعی که باشه واقعا سخته این هم سختی درس خوندن وشب زنده داری حالا باید بیخیال بشن برن سربازی من که متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
همین بلایی که سره ما اومده ، مگه خون شما رنگینتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سربازی رو حذف کنید دو سال بیگاری که چی بشه مگه دولت واسه ما چه کرده؟ نه اشتغال، نه ارزانی، نه آسایش و آرامش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکلت که از من بدتر نیست با مدرک دکترا دوتا بچه رفتم خدمت خون شما رنگین تر از خون ما که نیست بدبختی برای همه هست عزیزم اگه می تونی برو نمی تونی نرو مگه دنبالت اومدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
پشت کنکوری ها هم پیگیری کنید
سال پیش دیپلم گرفتیم امسال دومین سال کنکور میدیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدمت سربازی یادش بخیر
تا تموم شدش جونم به لبم اومد مگه تموم میشد اونم توی خاش.
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
تنها کشوری هستیم که مدت خدمت سربازیش از همه بیش تره آخه این عادلانه است؟!
Iran (Islamic Republic of)
مصباح
۱۱:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
در فلسطین اشغالی (اسرائیل)مدت سربازی 3تا3ونیم ساله تازه هر فرد اسرائیلی باید از هر6ماه سال 1ماه یا2ماه در پادگان ها علاوه بر سربازی و اتمام ان خدمت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ترکیه ۱۲ ماه بوده کرده ۶ ماه
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سربازی یه روزشم اضافه است چه برسه به ۲۱ماه!
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سربازی کاهش بدید آخه چه خبره ۲۱ماه!
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه خبره ۲۱ماه!
Norway
امیر
۰۹:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
بعد میگند فرقی بین آقایان وخانم ها نیست همین مشکلات نظام وظیفه هست که سطح تحصیلات آقایان نسب به بانوان عزیز فرهیخته ایرانی پایین تراست امیدوارم در آینده
حداقل آقایان رو استخدام کنند وردیف استخدامی به خانم ها ندهند زیرا مرد هست که تشکیل خانواده میدهد نه زن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیرم یه مردشاغل میره یه زن شاغلو میگیره مخصوصا اگه رسمی باشه کارش به همین خیال باش!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه خانوم ها رو. هم استخدام نکنن و فقط مردها رو استخدام کنن
فقط پارتی دارها میرن سره کار.
United States of America
gf
۱۶:۲۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
به اندازه کافی حقوق زن ها تو ایران ضایع شده دیگه بس نیست؟ درضمن اگه کسی واقعا درسخون باشه و عضو بنیاد ملی نخبگان بشه (که تعداد همچین کسایی زیاد هم هست) ازسربازی معاف میشه و به جز اون کسایی که نیروهای مصلح استخدام میشن یا طلبه ها یا کسایی که کف پاشون صافه یاکف دستشون زیاد عرق میکنه(که یه مشکل ژنتیکیه)یا به هزار بهونه دیگه کلی آدم به راحتی معاف میشن یا معاف هم نشن با یه سری شرایط وبهونه دیگه برای بعضی ها یه دوره آموزش یک یا دوماهه یا حتی بعضی وقت ها ۱۵ روزه میذارن وبعدش راحت معاف میکنن ؛ تازه یکی رو میشناسم مامان باباش سوری طلاق گرفتن اون اسما شد سرپرست خانواده و معاف شد وبعدش مامان باباش دوباره ازدواج کردن؛ خیلی ازخانوما راضین سربازی رو برن اما این همه تحقیر ومحرومیت وقوانین ناعادلانه وفرهنگ مردسالارانه نباشه ؛ لامصب روهرچی دست میذاری وتوهرزمینه ای حقوق زن هارو ازمرد ها پایین تر گذاشتن تازه مرد ها همیشه زبونشون درازه که بس نیست و بیشتر ازاین باید زن کوبیده بشه وپست تر تلقی بشه؛ نمیدونم انسانیت کجا رفته ؟ درضمن شغل داشتن مگه فقط برای پوله؟ بعضی خانم ها یا آقایون بیشتر ازپول واقعا به خاطر علاقه وارد یه شغلی میشن
Iran (Islamic Republic of)
gf
۱۶:۳۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه زن هارو استخدام نکنن کسایی مثل مریم میرزاخانی باید برن باعث پیشرفت آمریکا بشن نه کشور خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
تومثل اینکه خبرنداری بعضی زنها شوهرشون کارنمیکنه خودش سرکاره خونه داری میکنه بچه داری مبکنه مهمان داری مبکنه و....حالا این دوره زمونه مردها کارنمیکنند ک زنها خودشون خیاطی میکنند ارایری میکنندتابلومیکشن میفروشن کارهنری انجام میدن میفروشن و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
بعضی زنها ازمردها ازنظرعقلی جلوزدند ودارن خیلی چیزها روکشف میکنند مگه زن همش باید بچه داری کنه اینهایی ک همش میگن زن باید بچه داربشه فقط همین وظیفشه عقب افتادس وازته غارامدن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این شرایط عدالت آموزشی و اقتصادی که تو نقاط مختلف کشور هست چطور زور بزنیم که عضو بنیاد ملی نخبگان شویم تا از تسهیلات استفاده کنیم، نمیدونیم درس بخوانیم یا استرس هزار و یک مشکل زندگیمون رو داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
همین خانم ها روزگار ما جوون ها را برای استخدام سیاه کردن اخه زن چکارش به ریس شعبه تو یه اداره میری 10 تا زن یک مرد خدا رو خوش نمیاد یه جوون با مدرک لیسانس پایان خدمت بیکار باشه یک زن بشه کارمند بانک یا ادارات دولتی یاد فرمایش حضرت علی افتادم که می گفت وظیفه زن خانه داری وظیفه مرد تهیه ملزومات زندگی در ضمن اگر یه زمانی جنگ شد همین خانم ها که الان تو پست های دولتی هستن ببریم جنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
بنظرم پسرها میتونند توی مکانی ک میخوان خدمت سربازیشونوبدن امتحانشو هم بدن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
خواهشمندم
شما را بخدا قسم
مسئله استخدام نکردن فارغ التحصیلان پیام نور را در سپاه و ... پیگیری کنید.
مگه پیام نور اسراییل یا امریکا هست
یعنی چی
دلیلش چیه
فقط شما میتوانید پیگیری کنید خواهشا
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
پس پشت کنکوری ها چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کسانی که برای دومین بار برای کنکور سراسری شرکت میکنند این مشکلو دارن لطفا پیگیری کنین
آخرین اخبار