ورزش جهت یابی چگونه شکل گرفت؟

ورزش جهت‌یابی با توانایی بالای ذهنی و جسمی که برای اشخاص به وجود می‌آورد، تبدیل به یک ورزش سودمند شده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش جهت‌یابی، پیدا کردن راه معین با بهره‌گیری از نقشه و قطب‌نما است.

ورزش جهت‌یابی دارای مقررات و اصولی است که آموزش آن‌ها پیش از این منحصراً برای افراد نظامی بود، اما امروزه با بنیان‌گذاری فدراسیون بین‌المللی جهت‌یابی و گسترش آن به همه اشخاص، این ورزش به یک رشته پایه تبدیل شده‌است.

ورزش جهت‌یابی به خاطر توانایی‌های بالای ذهنی و بدنی که برای اشخاص به وجود می‌آورد، در خلال چند سال گذشته مورد توجه کشور‌های گوناگون قرار گرفته‌است.

ورزش جهت یابی چگونه شکل گرفت؟

کشور‌های شرکت‌کننده در مسابقات جهانی این رشته معمولاً از پرسنل نیرو‌های مسلح خود برای عضویت در تیم‌های ملی بهره می‌گیرند. این رشته از جمله ورزش‌های بسیار سودمند می‌باشد که اثر مثبت جسمی و روحی بر فرد می‌گذارد. اجرای این ورزش درهمهٔ خشکی‌ها امکان‌پذیر است.

در مسابقات جهت یابی، به طور معمول دو تیم هشت نفره شرکت می‌کنند، اما دو شرکت‌کننده نیز می‌توانند با یکدیگر مسابقه بدهند. این ورزش برای همه افراد در سنین مختلف لذت بخش است.

در مسابقات جهت‌یابی اساساً جدیدترین مقررات مسابقات جهانی جهت یابی (WOC) متعلق به فدراسیون بین‌الملی جهت‌یابی (IOF) به کار برده می‌شود و مسابقات در رشته های ورزشی متفاوت در جهان برگزار می‌ شود؛ جهت‌یابی پیاده، جهت‌یابی اسکی، جهت‌یابی دوچرخه کوهستان، جهت‌یابی با ویلچر. جهت‌یابی با نقشه، جهت‌یابی با خودرو و جهت‌یابی با قایق نیز از دیگر زیرمجموعه‌های این ورزش است.

ورزش علمی کاربردی جهت یابی با توجه به اهمیت آن و استفاده عمومی مردم در زندگی روزمره از جایگاه خاصی برخوردار است.

ورزش جهت یابی نزدیک به یک قرن است که در بین کشور‌های دنیا و در فدراسیون بین المللی جهت یابی که ۷۶ عضو فعال دارد رایج می‌باشد و در بین نظامیان جهان نیز مسابقات آن تحت پوشش انجمن جهت یابی نظامیان جهان برگزار می‌شود.

ورزش جهت یابی چگونه شکل گرفت؟

در کشور جمهوری اسلامی ایران ورزش جهت یابی از سال ۱۳۷۱ در تربیت بدنی ستاد کل نیرو‌های مسلح با اعزام تیم ۵ نفره به برزیل به منظور آشنایی با این ورزش شکل گرفت و تاکنون نیز که بیش از ۲۲ سال از آن می‌گذرد، در عرصه داخلی و خارجی پیشرفت‌های چشمگیر و شایانی در این رشته نموده است.

در سال ۱۳۹۱ با پیشنهاد تربیت بدنی ستاد کل نیرو‌های مسلح به وزارت ورزش و جوانان به منظور بسط و گسترش و تعمیم این رشته علمی - کاربردی در بین آحاد مردم در ابعاد همگانی و قهرمانی انجمن جهت یابی کشور در فدراسیون انجمن‌های ورزشی تشکیل و با ایجاد ساختار سازمانی کار خود را آغاز و در ابتدای سال اول تعداد ۲۲ استان در سطح کشور فعال و این رشته در حال حاضر با کمیته‌های استانی خود در حال برگزاری آموزش‌های عمومی و تخصصی و مربیگری و داوری و همچنین اجرای مسابقات استانی و کشوری فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار