کاراکاس: تغییر حکومت مادورو مهمترین هدف آمریکا در ونزوئلاست

معاون وزیر خارجه ونزوئلا هدف از تحریم‌های آمریکا علیه کاراکاس در بحبوحه شیوع ویروس کرونا را فشار به دولت ونزوئلا و تلاش برای تغییر حکومت آن دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کارلوس ران مارتینز، معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا در امور آمریکای شمالی ضمن محکوم کردن تحریم‌های واشنگتن علیه کاراکاس در سایه شیوع ویروس کرونا، آن را اقدامی در جهت اعمال فشار به دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا و تغییر حکومت در این کشور دانست.

مارتینز در ویدئو کنفرانس «تحریم‌های آمریکا در دوران شیوع کووید-۱۹، یک تهدید جهانی» که از یوتیوب پخش می‌شد، گفت: آن‌ها [آمریکا] با طرح ادعایی در خصوص مقابله با قاچاق مواد مخدر در منطقه ما، یک عملیات نظامی بزرگ را آغاز کردند که در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. همه این اقدامات با هدف اعمال فشار علیه ما در بحبوحه شیوع ویروس کرونا بوده است. ما می‌دانیم که هدف از این اقدامات بدون شک تغییر حکومت [در ونزوئلا] است.

این مقام با اشاره به نامه کریس ون هولن و کریس مورفی، سناتور‌های آمریکایی به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و و استیون منوچین، وزیر خزانه داری این کشور که در آن خواستار کاهش تحریم‌های اعمال شده علیه چند کشور از جمله ونزوئلا و ایران شده بودند، ادامه داد: دولت کاراکاس اعلام کرده کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات پزشکی از تحریم‌های آمریکا معاف هستند، اما شدت تحریم‌ها به حدی گسترده است که تامین کنندگان تجهیزات پزشکی و کمک‌های سازمان‌های امدادی از ترس مواجهه با تحریم‌های تنبیهی آمریکا از تجارت با ونزوئلا یا ایران خودداری می‌کنند.

به گفته مارتینز، بیش از ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های ونزوئلا در آمریکا و سایر کشور‌ها مسدود است. در همین حال، بر خلاف آمریکا، بسیاری از کشور‌ها همزمان با شیوع کرونا، کمک‌های خود را به ونزوئلا افزایش داده اند. چین و روسیه از جمله کشور‌هایی هستند که بیشترین کمک پزشکی را به ونزوئلا ارسال کرده اند.

در ماه آوریل، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) اعلام کرد از آمریکا خواسته که تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر چندین کشور از جمله ونزوئلا را برای ارسال کمک‌های پزشکی جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا را لغو کند.

یادآور می‌شود، یکشنبه گذشته، وزارت کشور ونزوئلا از ناکام گذاشتن یک عملیات نظامی و افرادی که قصد داشتند از طریق دریای کارائیب وارد این کشور شوند خبر داد. سپس مادورو روز دوشنبه اعلام کرد دو تبعه آمریکایی در ارتباط با این عملیات نظامی بازداشت شده‌اند. او که در تلویزیون دولتی این کشور صحبت می‌کرد در این خصوص گفت نیرو‌های امنیتی ۱۳ «تروریست» را بازداشت کرده‌اند که متهم هستند با هماهنگی واشنگتن در طرحی مشارکت کرده‌اند که قرار بود از طریق ساحل کارائیب وارد ونزوئلا شوند و او را سرنگون کنند که دو نفر از آن‌ها تبعه آمریکا هستند.

پس از آن گفته شد افرادی که اخیرا در ونزوئلا بازداشت شده‌اند، برنامه‌هایی برای ربودن «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور این کشور و انتقال او به آمریکا از طریق هواپیما را داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار