قنادباشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

خروج آمریکا از عراق، وظیفه سنگین الکاظمی

کارشناس مسائل بین الملل گفت: خروج نیرو‌های آمریکای در عراق به تصویب رسیده و تحقق این امر وظیفه سنگین آقای الکاظمی است.

اقتصاد ایران و عراق مکمل یکدیگر استجعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اولویت‌های مصطفی الکاظمی نخست وزیر موقت عراق، گفت: مسئله بیکاری و بحران اقتصادی که عراق درگیر آن بود، موجب شده مشکلات بر سر راه الکاظمی، مشکلات عمیق اقتصادی باشد که برای حل کامل آن چندین دهه لازم است؛ عراق از زمان صدام تاکنون جنگ‌های داخلی و خارجی متعددی از سرگذرانده که موجب مشکلات گوناگون شده است.

او با بیان اینکه جدای از مشکلات اقتصادی، در عراق مشکلات امنیتی هم وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها در صدد فعال کردن داعش بوده و در تلاش هستند تا با بکارگیری این گروهک تروریستی، از خروج نظامیان خود از عراق جلوگیری کنند؛ بنابراین یکی از مشکلات بزرگ آقای الکاظمی شکل گیری مجدد داعش در عراق هست که باید با آن مقابله کنند.

قنادباشی افزود: مشکلات و موضوعات مهم دیگری هم در این کشور وجود دارد، مانند تکمیل کردن کاستی‌های کابینه و انتخابات مجلس این کشور که باید مطابق قانون برگزار کنند زیرا ممکن است بسیار مناقشه برانگیز باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آقای الکاظمی برای اینکه ماموریت خود را انجام دهد با سلسله مشکلات عمیقی مواجه خواهد شد که به سادگی حل نشده و زمان‌بر است؛ اما مانع دیگر بر سر راه الکاظمی اختلافات میان احزاب این کشور که در صورت ادامه دار شدن، بر روند امورات جاری هم اثر گذار خواهد بود.

او با اشاره به دیگر مشکلات پیش روی نخست وزیر موقت عراق تصریح کرد: موضوع دیگر مسائل سیاست خارجی و دخالت آمریکایی‌ها در عراق است که مانعی بزرگ به حساب می‌رود؛ البته این موضوع در حالی است که مجلس این کشور خروج نیرو‌های آمریکای در عراق را تصویب کرده است که خروج این نیرو‌ها بسیار مهم بوده و وظیفه سنگینی بر دوش آقای الکاظمی است.

قنادباشی در پایان با بیان اینکه برخی با دخالت در سیاست‌های عراق سعی می‌کنند این کشور را از داشتن دوستانی مانند ایران محروم کنند، تاکید کرد: ایران و عراق دو کشور همسایه بوده که تاریخ، مذهب و فرهنگ مشترکی دارند و همچنین اقتصاد دو کشور هم مکمل یکدیگر است.


بیشتر بخوانید: تلاش نخست وزیر عراق برای حفظ همگرایی با ایران


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار