حمایت روسیه از چین در برابر آمریکا

سخنگوی ولادیمیر پوتین در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی اتهامات اخیر آمریکا به چین در مورد ویروس کرونا را رد و بر اهمیت و سازنده بودن روابط مسکو با پکن تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این اقدام آمریکا را که بدون ارائه هیچ دلیل و یا مدرکی چین را به شیوع ویروس کرونا متهم می‌کند، اشتباه دانست.

با ادامه یافتن منازعه بر سر منشاء ویروس کرونا، پسکوف در گفتگو با سی‌ان‌بی‌سی اظهار کرد روسیه نمی‌تواند با حملات لفظی آمریکا علیه پکن «همراهی کند» و بر اهمیت روابط روسیه با چین تاکید کرد.

او گفت: «زمان را مناسب آن نمی‌بینیم، اکنون که در میان یک بحران شدید هستیم، بحرانی بی‌سابقه، همه چیز را گردن نهاد بین المللی بهداشت (سازمان جهانی بهداشت) بیاندازیم و یا روز بعد چین را مقصر بدانیم.»

این مقام ارشد روسیه در ادامه اضافه کرد اتهاماتی که آمریکا مطرح می‌کند «بسیار بسیار جدی» هستند و اگر کسی چنین اتهاماتی را مطرح سازد باید «مدرک کافی» ارائه دهد. پسکوف گفت «بدون مدرک، ما حمله به یک کشور سوم به این شیوه غیردیپلماتیک را اشتباه می‌پنداریم.»

سخنگوی پوتین اضافه کرد «ما روابط خودمان را با چین داریم و برای این روابط ارزش خاصی قائل هستیم.» او گفت «در این رابطه درک متقابل و همچنین همکاری دوجانبه وجود دارد و در تلاش هستیم که از این همکاری دوجانبه در جریان این بحران سخت بهره ببریم. ما اطلاعات و پروتکل‌های درمانی را با یکدیگر مبادله می‌کنیم.»

روز یکشنبه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد «تعداد قابل‌توجهی از شواهد» وجود دارد که نشان می‌دهد این ویروس از آزمایشگاهی دولتی در «ووهان» که درباره ویروس کرونا تحقیق می‌کرد شیوع یافته است. پس از آن دونالد ترامپ گفت معتقد از است یک «اشتباه وحشتناک» در چین دلیل این همه‌گیری شده است. هرچند نه او و نه پمپئو مدرکی در اثبات ادعا‌های خود ارائه نکردند.

این در حالی است که چین انتشار این ویروس از آزمایشگاهی در ووهان این کشور را قاطعانه رد می‌کند و حتی گاهی خود آمریکا را عامل انتشار آن می‌داند. سازمان جهانی بهداشت نیز ادعا‌های مطرح شده از سوی مقامات آمریکا را رد می‌کند و معتقد است هیچ مدرک و دلیلی برای آزمایشگاهی بودن این ویروس تاکنون به دست نیامده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار