چگونه می‌توان آسیب کرونا را به بخش گردشگری جبران کرد؟

مشهد هر ساله در ایام نوروز پذیرای میلیون‌ها زائران است، اما کرونا این مهمان ناخوانده، امسال مجالی را برای میزبانی نگذاشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اکبر علیزاده قناد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در نخستین جلسه این کمیسیون در سال جدید گفت: براساس آمار موجود، حدود ۵۰ درصد اقتصاد مشهد مربوط به حوزه خدمات و گردشگری است که ظاهرا این صنعت در شرایط شیوع کرونا صد درصد متوقف شده است.

او ادامه داد: متاسفانه بیمه بیکاری کارکنان صنعت گردشگری با چالش‌هایی مواجه بوده و با وجود ثبت نام آنان در سامانه مربوطه هنوز شاهد اتفاق خاصی نیستیم و مسئولان ذی‌ربط به دلیل فقدان بودجه وعده‌های واهی می‌دهند.


پیشنهادی برای دوران پسا کرونا


«مژگان ثابت تیموری»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد هم در ادامه این نشست بیان کرد: پس از اتمام این بحران و عادی شدن امور، شاهد موجی از سفر‌ها به مقاصد مختلف و به ویژه کانون‌های گردشگری خواهیم بود، لذا پیشنهاد کردیم تا تقویم سفر تدوین شود و حجم سفر‌ها در طول سال مدیریت و توزیع شود.



او تصریح کرد: معتقدیم بازگشایی مقاصد گردشگری بدون تدوین تقویم سفر اشتباه بزرگی خواهد بود، چون احتمال دارد حجم سنگین سفر‌ها در بازه‌های مشخص، خدمات رسانی گردشگری را با چالش مواجه سازد.
 

چگونه می‌توان آسیب کرونا را به بخش گردشگری جبران کرد؟

خسارت نجومی به شرکت رجا

«علیرضا هاشمی»، مدير شركت حمل و نقل ريلي رجا در خراسان نیز در این نشست تاکید کرد:خسارت‌های وارده به شرکت رجا به شدت نجومی است، چنان که فقط ۵۰ میلیارد تومان هزینه بلیت به مردم عودت داده شد البته بخشی را هنوز به آژانس همچنان بدهکار هستیم. با این حال قریب به ۸۵ درصد هزینه بلیت به مردم عودت داده شده است.

او اظهار کرد: تاکنون ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بابت برگشت هزینه بلیت به مسافران، به شرکت رجا خسارت وارد آمده است. در روز‌های اخیر که طرح فاصله گذاری اجتماعی را مطرح کردند در هر کوپه قطار تعداد کمی مسافر باید حضور داشته باشند که این مسئله نیز مزید بر علت شده است و هزینه‌هایی را به شرکت‌های ریلی وارد می‌کند.

چگونه می‌توان آسیب کرونا را به بخش گردشگری جبران کرد؟


سوء استفاده از بحران کرونا

محمد سعید، ولی زاده، رئیس صنف دفاتر خدمات مسافرتی گفت: با توجه به وضعیت فعلی، بسیاری از ایرلاین‌های خارجی از این وضعیت سوء استفاده کرده و از استرداد هزینه بلیت مسافران و پرداخت پول آژانس‌ها سر باز می‌زنند و ما را با مشکلات جدی مواجه کرده اند.

او ادامه داد: هزینه بلیت‌ها باید به آژانس‌های داخلی برگشت داده شود تا بتوانند مطالبات افرادی که سفرشان به واسطه این بحران کنسل شد را بپردازند. تاکنون چندین میلیارد تومان پول آژانس‌های داخلی در خارج از کشور بلوکه شده و خارجی‌ها از این شرایط سوء استفاده می‌کنند.

چگونه می‌توان آسیب کرونا را به بخش گردشگری جبران کرد؟


برای احیای گردشگری سلامت چه باید کرد؟

ناصر غفران، رئیس کمیته گردشگری سلامت هم در ادامه این نشت افزود: آیا پس از کرونا می‌توانیم این ذهنیت را در حوزه گردشگری سلامت ایجاد کنیم که وضعیت درمانی ما در وضعیت پاک به سر می‌برد و این اطمینان را به گردشگران سلامت بدهیم که مراکز پزشکی ما از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد.

او بیان کرد: وزارت بهداشت و میراث فرهنگی از امروز باید تبلیغات رسانه‌ای را در این خصوص آغاز کنند و به گردشگران سلامت این اطمینان را دهند که فقط تعدادی از مراکز پزشکی ما درگیر موضوع کرونا است.

چگونه می‌توان آسیب کرونا را به بخش گردشگری جبران کرد؟


به عمل کار برآید

این فعال گردشگری تاکید کرد:برخی از شرایطی که دولت در نظر گرفته از جمله ثبت نام بیمه بیکاری تا آخر اردیبهشت بوده است، با توجه به شرایط فعلی، آیا بخشنامه‌ای مبنی بر تمدید شرایط حاضر صادر شده است؟

غفران اظهار کرد: تاکنون هیچ گونه پشتیبانی از از مجموعه‌های گردشگری صورت نگرفته است. برای رونق گردشگری در دوران پسا کرونا آیا وزارت امور خارجه تسهیلاتی را برای ویزای ورود به کشور آغاز کرده است تا پس از بحران کرونا، گردشگران خارجی تمایل به سفر به ایران داشته باشند؟


انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا حبیبی زاد
۲۲:۳۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگرحرم امام رضاهم بازگشای شود مردم پول ندارن که بیان بخاترهمین کسب وکار بازهم می خوابد تاکسب کار بیاید سرجای اول کله مغازها وهتل ها برشکس می شون چون کله دورحرم اجاری هستن
Iran (Islamic Republic of)
علی رضاحبیبی زاده سراوانی
۲۲:۰۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
بدبخت شدیم سه مای مغازم بسته 100میلیون هم پول اجاره دادم 3تا هم چکم برگشت خورد کلی هم به مردم بدکارم به ما وام نمیدن پول نونم ندارم ازترسی بدکاری ازخونه درنمیام به خدای که اگه قبول دارید سه روزدیگه چیزی برای خودن نداریم فکرمیکنید دورغ میگم
آخرین اخبار