آخرین نفس‌های سن غلات در لارستان

مسئول واحد حفظ نباتات معاونت جهاد کشاورزی لارستان از پایان مبارزه با سن غلات در سطح ۱۱ هزار و ۲۳ هکتار از اراضی شهرستان لارستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد زرگری مسئول واحد حفظ نباتات معاونت جهاد کشاورزی لارستان اظهار کرد: امروز چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ مبارزه با سن غلات در سطح ۱۱ هزار و ۲۳ هکتار از اراضی شهرستان پایان یافت.

او گفت: با مشاهده ریزش سن در مزارع گندم در ۲۱ بهمن سال ۱۳۹۸ با همکاری اعضا شبکه مراقبت جهاد کشاورزی لارستان و کشاورزان، پایش‌های مستمری انجام که با به حد نصاب رسیدن جمعیت این آفت، اولین مبارزه علیه سن مادری در ۵ اسفند سال ۱۳۹۸  آغاز شد.

زرگری با بیان اینکه سطح کل مبارزه در اراضی گندم و جو شهرستان به ترتیب ۱۰ هزار و ۳۸۹ و ۶۳۴ هکتار است، افزود: حداکثر تراکم پوره در مزارع گندم و جو به ترتیب ۶.۵ و ۹ عدد در هر متر مربع بوده است.

او تصریح کرد: کنترل شیمیایی این آفت با بسیج همه نیرو‌های این معاونت و با استفاده از ناوگان سمپاشی شهرستان همچون سمپاش‌های توربولاینر، لانس دار، میکرونر انجام شد.

زرگری اضافه کرد: با توجه به بارندگی‌های مکرر در امسال و همچنین به منظور ترویج استفاده از روش‌های نوین، سمپاشی ۵۸ هکتار از مزارع گندم بخش جویم با استفاده از پهپاد انجام شد که نتایج آن رضایت بخش بود.

مسئول واحد حفظ نباتات معاونت جهاد کشاورزی لارستان با اشاره به رشد ۵۰ درصدی سطح مبارزه با سن غلات نسبت به پارسال اظهار کرد: افزایش بارندگی‌های منطقه، وضعیت مطلوب مزارع دیم و سخت گیری مراکز خرید گندم در هنگام محاسبه افت قیمت محصول سن زده را می توان از دلایل این موضوع برشمرد.

زرگری افزود: علاوه بر سَم دلتامترین، امسال از سموم هف لامبادا، کاراته زئون و ژوپیتر نیز استفاده شد که این تنوع، باعث می‌شود مقاومت در آفات و حشرات نسبت به یک نوع سم در اثر مصرف دائم آن، ایجاد نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار