باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حکایت بی پایان گزارش‌های تفحص مجلس از صنعت خودرو

آشفته بازار خودرو موجب شد تا پای پارلمان پس از سه بار تکرار قرائت گزارش‌های تفحص از خودروسازان دوباره به این پرونده باز شود.

حکایت بی پایان گزارش‌های تفحص مجلس از صنعت خودرو/قوه قضائیه این بار با متخلفان خودرو چه برخوردی می کند؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی؛ در دو سال گذشته بازار خودرو در پرتو تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز دستخوش تغییرات و نوسانات زیادی شد و افزایش قیمت چند باره‌ای را در تمامی خودروهای داخلی و خارجی تجربه کرد.

در این آشفته بازار خودرو و پیش‌فروش‌های جور واجور با قیمت‌هایی كه مشخص نبود در نهایت چقدر آب می‌خورد، سبب شد تا پای مجلس بار دیگر پس از سه بار تکرار قرائت گزارش‌های تحقیق و تفحص از خودروسازان در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، باز شود و اولین جلسه تحقیق و تفحص از خودروسازان درخصوص بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش در مجلس دهم شورای اسلامی کلید بخورد.

در سه گزارش قبلی که در دوره های ششم، هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی جمع آوری شده بود نمایندگان به نیت اصلاح صنعت خودروسازی به تحقیق و تفحص از خودروسازان پرداخته و تخلفات خودروسازان و قطعه سازان را ذکر کردند.

البته این گزارش‌ها عموما تنها در حد آگاهی دیگر نمایندگان باقی مانده و با وجود قول قوه قضاییه وقت برای پیگیری هیچوقت موثر واقع نشد.
محمدرضا نجفی، نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص با تأکید بر اینکه در سه دهه گذشته شرکت‌های خودروساز از رقبای خود عقب مانده و اغلب زیان‌ده هستند، گفت: شرکت‌های خودروساز داخلی توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را ندارند.

نجفی با بیان اینکه قصدمان از تحقیق و تفحص رسیدن به یک طرح تحول در صنعت خودرو است، تصریح کرد: هیچ کس از قیمت محصولات خودروسازان داخلی راضی نیست و ما برای حمایت از کالاهای ایرانی به دنبال تحقیق و تفحص هستیم.

حکایت بی پایان گزارش‌های تفحص مجلس از صنعت خودرو/قوه قضائیه این بار با متخلفان خودرو چه برخوردی می کند؟

قرائت گزارش اولیه هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو بعد از گذشت ۲۰ماه

در شهریور‌۹۷ بود که طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در صحن مجلس به تصویب رسید و در تاریخ اول مهر همان سال طبق رأی‌ اکثریت اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس محمدرضا نجفی، محمدجواد فتحی، محسن مقدسی، نادر قاضی‌پور، قاسم میرزایی نیکو، رضا علیزاده، ولی ملکی، رمضانعلی سبحانی‌فر، رامین نورقلی‌پور، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، محمد عزیزی، سیده حمیده زرآبادی، حمید گرمابی، سعید باستانی و عبدالله رضیان به‌عنوان اعضای کمیته تحقیق و تفحص انتخاب شدند.

به گفته نجفی در هیئت‌رئیسه مجلس و به‌طور مشخص از جانب رئیس مجلس تمامی اقدامات مرتبط با عملیاتی شدن این تحقیق و تفحص متوقف و بلااقدام باقی ماند و نهایتا بعد از سماجت و پیگیری‌های متعدد هیئت تحقیق و تفحص در بهمن ۹۷ لاریجانی به رئیس دیوان محاسبات ابلاغ کرد تا تعدادی نیرو به هیئت تحقیق و تفحص معرفی کنند و سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان کار از ۱۷ فروردین ۹۸ شروع شد، اما مبدأ کار مطابق آیین‌نامه داخلی همان مهر ۹۷ است.

با گذشت بیش از بیست ماه از تصویب این تحقیق و تفحص و با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی جلسات علنی در اواخر سال قبل و شروع دیرهنگام آن در سال ۹۹ و همچنین قرار داشتن مجلس دهم در روزهای پایانی فعالیت خود، تقریباً بعید به نظر می‌رسید که گزارش طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در صحن علنی این دوره از مجلس قرائت شود و تصور می شد تفحص از صنعت خودرو در مجلس دهم هم به سرنوشت 4طرح مشابه آن در ادوار گذشته مجلس محکوم شده و به نتیجه نرسد، اما دهم اردیبهشت امسال دستورکار هفتگی کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که قرار است در روز یکشنبه چهاردهم اردیبهشت کمیسیون صنایع و معادن گزارش اولیه هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را بررسی کند.

حکایت بی پایان گزارش‌های تفحص مجلس از صنعت خودرو/قوه قضائیه این بار با متخلفان خودرو چه برخوردی می کند؟

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه گزارش هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی در دستور کار این کمیسیون قرار داشت، گفت: پس از بررسی‌های اولیه، مقرر شد گزارش مذکور برای رسیدگی بیشتر به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

باستانی تصریح کرد: اصلاح ساختار شرکت‌های خودروسازی از نظر مالکیت، بنگاه داری و سهامداری، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، نحوه سفارش به قطعه سازان، خصوصی سازی، سرمایه گذاری سایر کشور‌ها در این حوزه و غیره از جمله موضوعات مورد بررسی در این گزارش است.

تفحص‌های نافرجام در ۱۰ دوره مجلس

تحقیق و تفحص یکی از ابزارهای نظارتی نمایندگان است و دستشان را در بررسی تخلفات، کاستی‌ها و کژی‌های نهادها و سازمانها بازمی‌گذارد. به‌رغم دامنه وسیع اعمال نظارتی قوه مقننه در تحقیق و تفحص‌ها و اقبال مجلسی‌ها به استفاده از این ابزار نظارتی، اما قریب به اتفاق تفحص‌های مجلس عاقبت خوشی نداشته است، مؤید این بداقبالی که خود مجلسی‌ها به بی‌سرانجامی تعبیرش می‌کنند گزارش محرمانه کمیسیون اصل نودم مجلس از چرایی این موضوع بود که به واسطه آن عیان شد از٣٢٦ تفحص تصویب شده در ادوار ده‌گانه مجلس تنها ٢٤مورد به مرحله قرائت گزارش در صحن علنی رسیده‌اند.

با مرور سه گزارش تحقیق و تفحص صورت گرفته در ادوار گذشته مجلس، به روشنی به این موضوع پی خواهیم برد که تخلفات خودروسازان در هر دوره تکرار شده و کمیته‌های تحقیق و تفحص نیز این تخلفات را در گزارش‌ها باز هم بازگو کرده‌اند بدون اینکه به دنبال دلایل ناکامی در پیگیری آن باشند.

حال این سوال مطرح است که آیا در گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم باز هم قرار است از تخلفات محرز شده خودروسازان رونمایی شود؟ تخلفاتی که نمایندگان پیشین آن را به دستگاه قضایی سپردند تا منشا اصلاح در صنعت خودرو شود اما در حد قرائت در صحن علنی مجلس باقی ماند و کمتر کسی شنید که با متخلفان برخورد قانونی صورت گرفته است.
این گزارش‌ها حاوی نکات و واقعیاتی است که اگر ناکارآمدی خودروسازان در همان سال‌ها (به‌عنوان نمونه سال ۹۳ و در گزارش تحقیق و تفحص مجلس نهم) از سوی مقامات دستگاه قضایی و حتی دولت مورد پیگیری و بررسی قرار می‌گرفت شاید این تخلفات امروز منشا فساد در خودروسازی نمی‌شد.

در مورد اینکه چرا گزارش‌ها از سوی مجلس و قوه‌قضائیه پیگیری نشد علی علیلو، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس نهم عنوان کرده بود «چون تخلفات ماهیت حقوقی و قضایی دارند، ما تخلفات را برای قوه‌قضائیه ارسال کرده‌ایم که حدود ۱۳ پرونده است و قوه‌قضائیه قول داده است خارج از نوبت به آن رسیدگی کند.»

محمد رضا نجفی، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مورد علت ناکامی تحقیق و تفحص‌های مجلس می‌گوید: پروژه‌ها باید از چارچوب نظری و بستر مفهومی روشنی برخوردار باشند و درنهایت از روش‌های اجرایی، منابع و سازوکار‌های مناسبی برخوردار باشند. عامل مهم و تأثیرگذار دیگر نیز وجود مجریان متعهد، عالم و آگاه به مسئله که عهده‌دار مسئولیت شوند و اجرای آن را به‌عهده بگیرند، همه این‌ها شروط لازم است که سبب مؤثر‌بودن تحقیق و تفحص‌های مجلس می‌شود و اگر حاصل کار چنین نیست یا نشده است، باید دلیل و علت را در این موارد جست‌وجو کرد.

او ادامه داد: در کنار همه اینها، اما عامل مهم دیگری دخیل است و آن اینکه تحقیق و تفحص‌ها تا جایی پیش می‌روند، اما از جایی دیگر از ید مجلس خارج می‌شوند و مجلس دیگر اقدام عملی و نقشی در سرانجام آن ندارد.

حکایت بی پایان گزارش‌های تفحص مجلس از صنعت خودرو/قوه قضائیه این بار با متخلفان خودرو چه برخوردی می کند؟

ورود قوه‌قضائیه به تخلفات مرتبط با زنجیره صنعت خودرو

با توجه به تجربه‌های قبلی، افکار عمومی چندان امیدوار نیست که گزارش چهارم تحقیق و تفحص از خودروسازی به سرنوشت قبلی‌ها دچار نشود و رسیدگی به تخلفات و ناکارآمدی‌ها تنها در حد قرائت باقی نمانند. البته این در حالی است که مجلسی‌ها می‌گویند این بار با دفعات قبلی تفاوت دارد و قرار است ریشه مشکلات و تخلفات خشکانده شود. آنچه نمایندگان مجلس را امیدوار می‌کند که گزارش چهارم تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مانند قبلی‌ها خنثی عمل نکرده و نتایجی عملی به دنبال داشته باشد ورود قوه‌قضائیه به تخلفات مرتبط با زنجیره صنعت خودرو است.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مجلس یازدهم حتماً برای پیگیری موضوع خودرو، فسادهای موجود و راهکارهای برون رفت از آن به گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی توجه ویژه‌ای کنند و گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان نباید به فراموشی سپرده شود، چرا که این گزارش منجر به کشف فسادها و رانت‌های متعدد در خودروسازی ایران شده است که می‌تواند چراغ راه صنعت خودرو در ایران باشد.

حکایت بی پایان گزارش‌های تفحص مجلس از صنعت خودرو/قوه قضائیه این بار با متخلفان خودرو چه برخوردی می کند؟

گزارش تفحص از خودروسازان در صحن مجلس قرائت می‌شود

ولی ملکی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اعضای کمیسیون سوالات ذی‌ربط را پرسیدند و در نهایت مقرر شد گروهی سه نفره متشکل از اعضای این کمیسیون، گزارش را برای قرائت در صحن علنی مجلس ملاحظه و خلاصه کنند.

ملکی با اشاره به محتوای این گزارش تصریح کرد: در این گزارش تحلیلی از اوضاع صنعت خودروی ایران و جهان و همچنین مسائل و مشکلات صنعت خودرو از حیث ساختار تشکیلات، تأمین، رگلاتوری، بحث گشایش‌های اعتباری و مسائل روابط یکسان در حوزه بین الملل در زمینه خودرو و موضوع قطعه سازان و تولیدکنندگان داخلی ارائه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۰
Germany
محمد
۲۳:۰۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا وقتی برای جیب حضرات اجازه واردات با کمترین حقوق کمرکی نمی دن برای واردات اش همین است وکاسه همین در ضمن مجلس و دولت و خودرو سازی با هم می خورنل.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۱:۵۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
الهی یا پروردگارا یا خداوندا از تو میخواهم گروه خوردو سازی سایپا و ایرانخوردو را با خاک یکسان و نابود گردانی یا رب آمین.
Iran (Islamic Republic of)
ع
۰۰:۳۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
نماینده‌ای مجلس خودشان دست درگرانی خودرودارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دست بردارین ازین بازیای مسخره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیچ وقت مشکل صنعت خودرو حل نخواهد شد چون اینقدر قدرت دارن که سبیل همه دولت ، نمایندگان ، ناظران و.... رو چرب کردن و همین مافیا در مراحل بعدی تطمیع و یا تهدید میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام تنها راه حل مشکل صنعت خودرو شکستن انحصار به معنای واقعی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام اگر می خواهید از مشکلات اساسی صنعت خودرو با خبر شوید آقای علیلو و خاکساری را دعوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دلال ها پدر مردم رو در آوردن و شک نکنید دلال ها از خود سایپا و ایران خودرو هستن آقایون همه با هم هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام چرا حقوق کارمندان و کارگران بر اساس ریال محاسبه میشود ولی افزایش قیمت خودرو بر اساس دلار !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام قیمت دلار رو دولت می‌بره بالا و سهامدار اصلی دو خودروساز دولت هست پس این بالا رفتن قیمت دلار و خودرو کاملا مشکوک هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام باید سپاه برای مردم خودرویی کم مصرف ، زیبا ، مدرن ، با کیفیت ، ایمن ، جادار و بزرگ تولید بکنه
Iran (Islamic Republic of)
....
۲۳:۵۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
این مجلس فقط لیاخوف میخواد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بابا جمع کنید این تئاتر رقت انگیز سر کار گذاشتن ملت رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان که قیمت 5 برابر شده یاد تفحص افتادند نه قوه قضاییه نه مجلس هیچ تفحصی نشد چطور پراید 7 میلیون شد80 میلیون به کی باید داد برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مجلس در راس امور است البته در فساد.
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۲۳:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودمون وقتی به حال هم رحم نمیکنیم چه انتظاری از بیگانگان داریم خودرو ساز وقتی هیچ رقیبی نداره خودروی وارد نمیشه هرقیمتی دلش خواست میذاره پراید اگه قطعآتش ازطلابزارن ۹۰میلیون نمی ارزه خجالت اوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مجلس چکاره هستش.وقتی هیچ اختیاراتی از خودشون ندارند مگر مصوب نکردید که خودرو وارد کشور بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خبرگزاری محترم ، اگه واقعا به ادعای خودتون طرف مردم هستید با راه اندازی کمپینی مردم و یک صدا کنید برای تحریم خرید خودرو ، تا زمانی که قیمت ها واقعی شوند ، و منظور از واقعی پراید ۲۰ تومانی است (حداقل)
اگر نه پراید رو همه میدونن ۷ تومان بیشتر نمیارزد.
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۲۲:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دمت گرم واقعا باريكلا حرف درستى زدى پرايد بيشتر از اين نميارزه
Sweden
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشالاه پراید و مراید و هر کوفت دیگه انقدر گران گران تر بشه تا هیچ بنی ادمی نتواند خودرو بخرد و انوقت مشگل ترافیک و هوای الوده حل میشود و دلالهای خودرو هم نابود میشوند و دوچرخه تولید میشود و مردم مهربان میشوند و کمتر تصادف میشود و خرج و بد بختی بی مارستان هم کم میشود .بازم بگمممممم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۲۲:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
يادش بخير دخه ٤٠ پیکان، آریا، شاهین وقتي ژیان در ایران ساخته می‌شد پیکان تونسته بود بالاتر از بقیه باشه. سال ۴۷ بیشتر از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد انا خالا بايد واسه يه ماين فكستني كلي پول بديم
Iran (Islamic Republic of)
hashemiif@yahoo.com
۲۲:۱۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای بابا پراید فکستنی هم واسه ما آدم شده ١٠٠ میلیون باید پول بدیم همین مردمی که اه اه میکنن دو روز دیگه میرن زود زود میخرن
Iran (Islamic Republic of)
محمد طاها
۲۲:۱۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا بی پایانه ها خخخ از وقتی یادمونه دارن تحقیق میکنم فقط پول میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما اصلا خودروی ایرانی نمی خواهیم چون خیلی خیلی بی کیفیت هستند اینها توان تولید خودرو را ندارند اینها توان تولید فرغون دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظر من ايرانيا توانايى بيشتر از اين ها را هم دارن اما به خاطر تحريم و ساير محدوديت ها نميتونن خودشو نشون بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
فرمودید تحریم؟ پراید کجای دنیا تولید میشه که ربطی به تحریم داشته باشه؟
یه سری قطعاتش از چین میومد اونم به خاطر بیکیفیتی وارزون بودنش بود
ربطی به تحریم نداره
ما خودرو ساز نداریم 40ساله مونتاژ کاریم مونتاژ زیر خاکیهای دیگر کشورها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بدید به دست سپاه بهترین خودرو رو با کمترین قیمت میسازه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا این خودرو سازا سیر نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
الهام آزاد
۲۲:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سيرمونى ندارن هرچى بيشتر داشته باشن گشنه ترن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی مسولین خوابند خودشون بخواب زدند کی به داد مردم برسه ای کاش حکایت مردم ما شبیه اون اذان گو میشد که برای هر بیدادی اذان میگفت اما این جا شنوایی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرگ بر مافیای خودرو در ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دیگه لوس شده این کارا بس کنید تورو خدا فقط میخوان خودسونو مشغول کنن
Iran (Islamic Republic of)
بردیا
۲۱:۴۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای صنعت ماشین خدا هم دیگه نمیتونه کاری کنه این دنیا رو مثه بازیه خدا باید یه بار ریست بزنه از اول شروع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه که مال مردم اینجور به تاراج میبره
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۴۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
این گزارشم مثل تحقیق و تفحص های قبلی‌ها میشه نمیزارن که جلوی تخلف گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ماشاله خودرو سازان کارشون سکه است اما نمایندگانی باید برای معیشت و حمایت از مردم قانون تصویب کنن
Iran (Islamic Republic of)
علي
۲۱:۳۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بزرگترين جيب بر هاي تاريخ همين خودروسازان هستند، اين خودروسازان هميشه از فرصت هاي پيش آمده سو استفاده كرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام . دروغی بیش نیست . خود همین ها وقتی دیدن خودرو گران شده کاری انجام ندادن ‌ . نزدیک روز قدس شده فیلشون یاد هندستون کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودروسازان به فکر مردم نیستن فقط به فکر جیب خود هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش یه معجزه بشه در صنعت خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به مجلس و دولت باید گفت دست از حمایت محض خودرو سازها بردارید و واردات خودرو را آزاد کنید اگر ریگی به کفش ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا آقا ریسی در این مورد حق مردم به پای میز عدالت نمی برند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اينا قيمت خودروى خودمونو نميتومن کنترل کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودرو سازهارا اعدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
جالبه اختلاسگر کوچکتر اعدام میشوند وبزرگترین همچنان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
برید فرغون بسازید
Singapore
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آخه چه تفحصی چرا دارین مردمو سر کار می گذارید خود دولت پاش گیره مگه میشه هروز هر روز قیمت بره بالا بعد یه کشور بیاد یه هشدار بده تمام تا کی دورغ خسته کردید واقعا دیگه لازم خود رهبری در این زمینه ورود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر جا کم بیاریم جیب ملت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفم بر صنعت خودرو ما!؟!؟ گران وبی کیفیت!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی قیمت ده برابر کردند یاد تفحص افتادند چرا قانونی نیست که در هر دوره هر مسولی که کوتاهی کرد محاکمه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به این مسئله خوب پرداخته شد ولی افسوس که مجلس به فکر نمی افتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه بدبختی های این مملکت از دست مجلس است
تحقیق تفحص از خودروسازان یعنی تحقیق و تفحص از خودشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با هزاران جور بهانه برای گرانی خودروسازان و قطعه سازان همدست و تیمشان در دولت و مجلس یا راهی خواهند ساخت یا راهی خواهند یافت دیگه مردم این حرفا رو ازبر دارن
Germany
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آخه چطور کسی تو کار خودش تحقیق و تفحص کنه و به نفع خودش رای نده؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پولدارا پولدار تر میشن و فقیرا فقیر تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
این اساس و نامه نوشته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه جورایی داریم میریم به زمان طاغوت، پولدارها بدون هیچ بازخواستی اموال مردم را میبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پراید شده نود ملیون خدایا خودت ظهور کن کی فکرشو میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ظهور میشود بشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
توروخدا کاری کنید ما طبقه ضعیف جامعه هیچ چی نداریم نه ماشین نه خونه کاری کردید که باید تو خیابون بخوابیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مجلس هیچ کاری نمیتونه کنه خنثی خنثی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دقیقاً خنثی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نتها خنثی نیست بلکه خود مجلسی ها شراکت در جرم دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
قیمت افسار گریخته خودرو رو هیچ چیز نمیتونه حل کنه باید به خودمون رجوع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان من چیکار کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
H. R
۲۰:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دقیقا