فشار کنگره آمریکا بر دولت ترامپ برای افشای جزئیات محرمانه قتل خاشقچی

نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال تدوین قانونی برای افشای جزئیات محرمانه پرونده قتل روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در ترکیه هستند.


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بازفید، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در حال تدوین قانون جدیدی هستند که بر مبنای آن دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را مجبور به افشای جزئیات محرمانه یافته‌های خود در خصوص نقش عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی، منتقد دولت سعودی در ترکیه می‌کند.

در لایحه مخارج دفاعی که در ماه دسامبر به قانون تبدیل شد که بر اساس آن یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا را ملزم به ارسال گزارش غیرمحرمانه‌ای درباره کسانی می‌کرد که در قتل خاشقچی نقش داشته اند. هر چند این گزارش تا پایان مهلت آن یعنی اواسط ژانویه به کنگره آمریکا تحویل نشد.

در ماه فوریه، دفتر اطلاعات ملی آمریکا با ارسال نامه‌ای به کنگره اعلام کرد این دفتر نمی‌تواند هیچ گونه اطلاعات غیرمحرمانه‌ای از این گزارش را ارائه کند و الحاقیه محرمانه آن نیز قابل انتشار نیست. با این حال بر مبنای قانون مصوب کنگره اجازه انتشار این الحاقیه محرمانه نیز وجود داشت.

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت در صورت حذف بخش‌هایی از این الحاقیه محرمانه، امکان انتشار آن وجود دارد و بدین ترتیب دفتر اطلاعات ملی می‌توانند بدون آنکه خدشه‌ای به امنیت ملی وارد شود، به تعهداتش عمل کند.

رسانه‌های آمریکا به نقل از مقامات آمریکایی ناشناس گزارش دادند سازمان سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور قتل جمال خاشقچی را در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه صادر کرده است. اما بن سلمان هر گونه دست داشتن در قتل خاشقچی را انکار می‌کند و دونالد ترامپ نیز از او حمایت کرده است؛ بنابراین در صورت انتشار این الحاقیه محرمانه این اولین گزارش رسمی درباره دست داشتن دولت ریاض در قتل روزنامه نگار روزنامه واشنگتن پست خواهد بود.

جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سیاست‌های بن سلمان در اکتبر سال ۲۰۱۸ به طرز فجیعی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. شواهد زیادی از دست داشتن مقامات ارشد دولت ریاض و بویژه شخص ولیعهد در این ماجرا وجود دارد. هر چند مقامات عربستان به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنند و با به راه انداختن دادگاه نمایشی سعی در انحراف افکار عمومی داشته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار