نقش مصرف فرآورده‌های خام دامی بهداشتی در کاهش شیوع ویروس کرونای

اصغری گفت: مصرف فرآورده‌های خام دامی بهداشتی و سالم در کاهش شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن نقش مهمی دارد و باید در مصرف آن‌ها دقت لازم انجام شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  مسعود اصغری معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ویروس کرونا که چندماهی است از شروع همه گیری جهانی (پاندمی) آن می‌گذرد و سرعت گسترش و وقوع بیماری آن در جمعیت انسانی از همان ابتدا به سرعت در حال پیشرفت بود و تقریبا غالب کشور‌های جهان را مبتلا کرده و دولت‌ها را بر آن داشته تا با برنامه ریزی‌های گوناگون درصدد کاهش گسترش این بیماری در جمعیت انسانی باشند و در واقع از آن به اعمال و رعایت اصول امنیت زیستی می‌توان یاد کرد.

وی گفت: در حوزه فعالیت‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور با وجود اینکه انتقال بیولوژیک بیماری کرونا از دام به انسان اثبات نشده، اما موضوع انتقال مکانیکی ویروس این بیماری به انسان وجود دارد و می‌تواند مخاطره آفرین باشد و منجر به بیماری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: توصیه‌هایی به تمامی هموطنان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان فرآورده‌های خام دامی شده است که امیدواریم با عزم ملی مردم ضمن کمک به کاهش گسترش بیماری، قدردان تلاش‌های شبانه روزی مدافعان سلامت باشیم.

وی بیان کرد: خودداری از خرید مرغ زنده صنعتی و کشتارشده به صورت غیربهداشتی و تهیه مرغ کشتار شده گرم و منجمد بسته بندی جهت مصارف عمده و خانوار و قطعه‌بندی گوشت مرغ، فرآوری، تهیه جوجه کباب و شنیسل، طعم‌دار نمودن و ... در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، واحد‌های صنفی، غرف میادین میوه و تره بار ممنوع است لذا از خرید این اقلام به شدت پرهیز شود.

اصغری گفت: مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحد‌های صنفی صرفا مجاز به عرضه فرآورده‌های مذکور به صورت بسته‌بندی شده در کشتارگاه‎‌های صنعتی و یا مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی مجاز (دارای پروانه بهداشتی بهره برداری و نیز پروانه بهداشتی تولید معتبر) و یا تهیه شده در مراکز بسته بندی وابسته به فروشگاه‌های زنجیره‌ای (صرفا جهت عرضه در همان مرکز) هستند.

وی ادامه داد: همچنین مردم نسبت به خرید تخم مرغ بسته بندی شده از مراکز مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور اقدام کنند و تا حد امکان ماهی به صورت بسته‌بندی شده در مراکز عرضه و واحد‌های صنفی توزیع و خریداری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحد‌های صنفی، هرگونه فرآوری و طعم‌دارکردن گوشت قرمز ممنوع بوده و چرخ کردن گوشت فقط بنا به درخواست و در حضور مشتری با رعایت ضوابط بهداشتی مجاز است.

وی افزود: از خرید فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ و آبزیان در بازارچه‌های محلی و خودرو‌های سیار و کنار جاده‌ای اکیدا خودداری و تمامی مدیران و پرسنل کشتارگاه‌های دام و طیور و واحد‌های بسته‌بندی ملزم به رعایت مستمر کلیه ضوابط بهداشت فردی، محیطی و فرآیند تولید بوده و باید امکانات و تمهیدات لازم برای مقابله با ویروس کرونا را انجام دهند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار