لغو توافق سیاسی صخیرات از سوی خلیفه حفتر

فرمانده گروه شبه‌نظامیان موسوم به "ارتش ملی لیبی" از لغو توافقنامه سیاسی "صخیرات" خبر داد و خود را حاکم این کشور معرفی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی از لغو توافقنامه سیاسی "صخیرات" خبر داد.

او گفت: "ای مردم آزاده لیبی ما با استناد به پاسخ مثبت شما به فراخوان ما (برای به پا خواستن علیه دولت وفاق), توافقنامه سیاسی مشکوک (صخیرات) که کشور را نابود کرد و آن را به پرتگاه‌های خطرناک سوق داد، باطل اعلام می‌کنیم و مسئولیت محول شده از جانب شما به کسانی که آنان را شایسته رهبری در این برهه زمانی می‌دانید، به عهده می‌گیریم. همزمان با افتخار به سپرده شدن این مأموریت تاریخی به فرماندهی کل ارتش لیبی در این شرایط استثنایی و با استناد به تصمیم مردم لیبی، عمل به توافقنامه سیاسی صخیرات را متوقف و اعلام می‌کنیم این توافقنامه به تاریخ پیوست."

این فرمانده بازنشسته افزود: "ما به درخواست مردم به عنوان مرجع اصلی تصمیم گیری اعلام می‌کنیم فرماندهی کل نیرو‌های مسلح به خواسته مردم پاسخ مثبت داده است. ما در خدمت اجرای خواسته‌های ملت خواهیم بود و با تمام توان برای رفع مشکلات مردم و خدمت به آن‌ها و حمایت از حقوق و محقق ساختن خواسته‌ها و آروزهایشان تلاش خواهیم کرد و به کار گرفتن همه امکانات برای تأمین منافع مردم در صدر اولویت‌های ما قرار دارد. ما برای فراهم کردن زمینه تشکیل نهاد‌های دولت مدنی طبق خواست مردم تلاش خواهیم کرد و همزمان به مسیر آزادسازی کشور تا پایان آن ادامه خواهیم داد".

این توافقنامه در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر صخیرات مغرب بین طرف‌های درگیر در لیبی و با حضور نماینده سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشور‌های عربی و غربی، امضا و به تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی منجر شد.

همچنین سفارت آمریکا در لیبی ضمن ابراز تأسف از اظهارات دوشنبه شب ژنرال خلیفه حفتر درباره لغو توافقنامه سیاسی "صخیرات" و اعمال تغییرات یکجانبه در ساختار سیاسی لیبی، بار دیگر توقف درگیری‌های نظامی در این کشور را با هدف محقق شدن اهداف بشردوستانه خواستار شد.

دولت وفاق ملی لیبی هم اینک با نیرو‌های خلیفه حفتر در حال درگیری نظامی است. نیرو‌های تحت امر خلیفه حفتر که در شرق لیبی مستقر شده‌اند، از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا ضمن حمله به طرابلس، پایتخت لیبی، دولت قانونی فائز‌السراج را از قدرت کنار بزنند؛ هرچند طی ماه‌های اخیر در این‌باره موفقیتی کسب نکرده‌اند.

شبه‌نظامیان خلیفه حفتر که از سوی امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه، مصر و اردن حمایت می‌شوند از ۴ آوریل ۲۰۱۹ حملات خود به طرابلس را آغاز و از ۱۲ دسامبر گذشته به منظور تصرف این شهر حملات خود را تشدید کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: جنگ لیبی ، خلیفه حفتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار