گزارش/

سایه روشن کاهش سود سپرده‌های بانکی/ نقدینگی از بانک‌ها به سمت تولید هدایت می‌شود؟

یکی از راهکار‌های کاهش نرخ سود تسهیلات پرداختی و هدایت نقدینگی به سمت تولید، کاهش نرخ سود بانکی است.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود یک هفته پیش بود که طی جلسه‌ای مدیران بانکی تصمیم به بازگشت نرخ سود بانکی به مصوبه سال ۹۶ گرفتند. از این رو مقرر شد نرخ سود بلندمدت یک ساله ۱۵ درصد و نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت کمتر از شش ماه نیز ۸ درصد باشد.

سختی تامین مالی از بانک ها، دلایل مختلفی را دارد که مهمترین دلیل آن بالا بودن نرخ سود تسهیلات پرداختی است. یکی از راهکار‌های کاهش نرخ سود تسهیلات پرداختی، کاهش نرخ سود بانکی است.

سال ۱۳۹۴ بود که صحبت‌هایی از کاهش نرخ سود بانکی در گوش‌ها چرخید که بر اساس آن نرخ سود بانک‌ها از ۲۴ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت. در سال ۹۵ تصمیم برگشت و مقرر شد تا نرخ سود بانکی این بار به ۱۵ درصد کاهش یابد. این به دلایلی پس از مدتی متوقف شد.

یکی از دلایل آن موسسات غیر مجاز بود که برای جذب بیشتر سپرده‌های مردم، نرخ سود سپرده‌های خود را بالاتر از ۱۵ درصد در نظر گرفته بودند و بانک‌ها برای آن که در مقابل این سوداگران شکست نخورند، سود سپرده‌های خود را بالا بردند و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بی نتیجه ماند.

در شهریور ۱۳۹۶ به تصویب شورای پول و اعتبار قرار شد که از ۱۱ شهریور همان سال همه بانک‌ها و موسسات اعتباری نرخ سود علی الحساب یک ساله را ۱۵ درصد و سود سپرده‌های کوتاه مدت را ۱۰ درصد در نظر بگیرند. اما کاهش مجدد نرخ تورم به بانک‌ها فشار آورد و باعث شد تا چندروز پیش اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کنند.

بر اساس تصمیم بانک‌ها مقرر شده است تا دیگر بانک‌ها سپرده‌ای با سود بالای ۱۵ درصد افتتاح نکنند. ضمن آنکه نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت کمتر از ۶ ماه نیز ۸ درصد خواهد بود. در مورد سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله نیز مقرر شده که نرخ سود این سپرده‌ها از یک اردیبهشت ۹۹ معادل ۱۵ درصد افتتاح شود و سپرده‌های موجود تا سررسید طبق قرارداد عمل نماید.

در صورت نیاز، بانک‌ها می‌توانند گواهی سپرده با نرخ ۱۵ درصد تا ۱۸ درصد و نرخ شکست ۱۰ درصد تا تاریخ ۳۱ شهریور سال جاری افتتاح کنند.

پیامد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی

به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی یکی از پیامد‌های کاهش نرخ سود سپرده بانکی، خارج کردن سرمایه از بانک‌ها توسط سپرده گذاران و ورشکستگی برخی بانک‌ها وموسسات است.

شاید اینطور به نظر برسد که کاهش نرخ سود بانکی تنها به نفع شبکه بانکی بوده است و مردم و تولید از آن نفعی نمی‌برند، اما در عمل کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب می‌شود تا تمایل مردم نسب به سرمایه گذاری در بانک‌ها کمتر شود.

دومین پیامد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، سرمایه گذاری در خودرو و سکه و زمین و ایجاد مشاغل غیر مولد و در نتیجه افزایش نقدینگی و کاهش شدیدتر ارزش پول ملی است.آخرین پیامد این مسئله افزایش لجام گسیخته تورم تا ۶۰ درصد آمار دولتی و رفتن ۷۰ درصد مردم به زیر خط فقر است.

کاهش سود سپرده بانکی بازارهای دیگر را به هم می ریزد

پرویز جاوید عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار کرد: پیشنهاد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از سوی شورای عالی بانک‌ها مطرح شد و بانک مرکزی طی پیشنهادی اجباری مجبور به قبول کردن این موضوع شد. دولت بیشتر از ۲۰۰ هزار میلیاردتومان به بانک مرکزی بدهکار است و زمانی که نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد می رسد، بدهی دولت هم کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: فقط شورای رقابت می‌تواند نرخ سود سپرده‌های بانکی را کاهش دهد و این مسئله خارج از مسئولیت شورای عالی بانک‌ها است. همچنین این عمل بانک‌ها موجب خارج شدن پول سپرده گذاران بانکی می‌شود و قسمتی از آن وارد بورس و قسمت دیگری از آن سپرده‌های افرادی که دانشی نسبت به بورس ندارند، صرف خرید طلا و ارز و .. می‌شود.

جاوید ادامه داد: تنها ۲۰ درصد از این سپرده‌ها نزد بانک‌ها می‌ماند. در حالی که دولت نرخ تورم خود را بیش از ۴۰ درصد و رشد اقتصادی در کشور را ۲۰ درصد اعلام می‌کند، کرونا اقتصاد را برهم می ریزد؛ بنابراین شرایط مناسبی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نبود.

با کاهش نرخ سود، فشار از روی بانک‌ها برداشته می‌شود

هم چنین احمد قائم مقام در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار کرد: با کاهش نرخ سود، فشار از روی بانک‌ها برداشته می‌شود و تمایل آن‌ها به اضافه برداشت و استقراض نیز کمتر می‌شود و بانک‌ها می‌توانند نرخ سود پرداختی به سپرده گذاران را کاهش دهند. در نتیجه تجهیز منابع از طریق سپرده گیری توجیه پذیر می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که تولید علاوه بر مشکلات تحریم‌ها با مشکلات رکود هم مواجه است، فعالان اقتصادی نمی‌توانند تسهیلات خود را بازگردانند و با نرخ‌های سود فعلی وام جدید بگیرند؛ بنابراین، کاهش هر چند اندک نرخ سود بانکی، می‌تواند موجبات افزایش پرداخت تسهیلات و کاهش ریسک نکول تسهیلات را به همراه داشته باشد.

قائم مقام در پایان گفت: بنده موافق کاهش سود سپرده‌های بانکی هستم و فکر می کنم این موضوع به نفع همه است.


بیشتربخوانید:پرداخت سود به سپرده‌های بانکی دستگاه‌های اجرایی ممنوع شد 


درپایان با توجه به اینکه نرخ تورم هدف گذاری شده برای امسال ۲۰ درصد است، بنابراین نرخ سود بلندمدت ۱۵ درصد نمی‌تواند جذابیتی برای سپرده گذاران داشته باشد و این موضوع می‌تواند به خروج پول از بانک‌ها و ورود آن به سایر بازار‌ها از جمله سکه و ارز شود که می‌تواند عواقب خطرناکی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خواهشا این نظر را با دقت بخوانید . دادن سود و ربا را از بانکها بردارند . همه مردم کشورها پول خودرا اجبارا در بانک میگذارند نه سود به ان بدهند نه از وامهایی که داده میشود سود بگیرند بغیر از کارمزدهایی که انهم بانکها باید برای امورات بگیرند .مگر اسکناس هرکشوری دست هر شخص حقوقی وحقیقی جایی دارد جز بانک ان کشور پس چه بهتر سود داده نشود و وامهای باکارمزد کم به اقتصاد و تمام مردم ان داده شود .بشرطی که سریع مقدمات اجرای ان را دولت محترم فراهم و با مردم در میان گذاشته شود . فریب کسانی که میگویند با این کارها سرمایه ها از بانک خارج میشود را نخورید این در بلند مدت بنفع کسانی که در این سیستم غلط بانکی حتی سود هم میگیرند هم خواهد شد . پول کشور به سمت هر بازار دلاله گری برود نهایتا در بانک سپرده خواهد شد و بساط واسطه گری را جمع خواهد کردو این بنفع تولید و مردم خواهد شد و پولهایشان به دست تولید کشور و خودشان خواهد رسید و این وسط بانک نقش درست واسطه گری صحیح ان که خود بانکها در این اقتصاد باید داشته باشند نه دلال را در دست میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام هیچ پولی بجز خود بانک طرف تولید نمی رود از طریق سپردگذاران که پول بی ارزش شده به سویه بازارهایی کاذب می رود چون بورس فقط حباب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سود سپرده به تولید هدایت میشود یا حساب بانکی خودتون اصلا کدوم تولید مگر تولیدی مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام،بخدامن خیلی هارا میشناسم که باهمین بهره که بانگها میدادزندگی میکردند حالا بااین سود کم چکارکننداین چه کاریه که میکنید میخواهید کسانی که نمی توانند کارکنندبااین سودکم کدایی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۱:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام. پرداخت سود بالاتر از نرخ رشد اقتصادی کشور هیچ توجیهی ندارد و باعث افزایش پایه‌ی پولی می‌گردد. باید سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاهش بهره سپرده=بیکاری=دزدی= تورم=
رواج فساد= کاهش ارزش پول ملی =بیماری= بالا رفتن کرایه خانه= ،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ب نظرم پول بی ارزش شده سودبانکی هم کاهش یافته ادم باپول سرمایه گداری کنه طلابخره یاماشین یاملک بیشترارزش پیدامیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ممنون از مقاله و تحلیل خوبتون
بانک ها هم بعلت خروج سرمایه ها متضرر میشن.
در این سالها تصمیم مدیریتی عاقلانه و منطقی با افق دید بلند مدت و کارشناسی شده خیلی کم دیده شده
Iran (Islamic Republic of)
سيروس
۱۹:۲۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
يك عده مردم مظلوم كه مختصر سرمايه اي با هزار فلاكت جمع كرده اند و در بانك به عنوان سپرده گذاشته و از بهره ان امرار معاش مى كنند شما دولتمردان مى خواهيد نان انها را اجر كنيد بدانيد كه با اين عمل تان تورم + بيكاري در اينده بيداد خواهد كرد اجاره هاي مسكن زياد مى شود و وقتي كه ملت سپرده را تبديل به ارز خارجى كند ارزش پول ملي كم مى شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایا سود دریافتی که بانک ها از بابت وام از مردم میگیرند هم کاهش میابد با ۱۸ درصد سود به مردم وام میدن که نمیدونم حق العمل و گرفتن انواع چرت و پرتها سود وام بانکی همون ۲۴ درصد میشه. نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آخه با ای تورم مگر چقدر سود می‌دهند که میخواهید سود را کم کنین شما می‌توانید سپرده های زیا را سود کم بدهید آنهایی که میتوانند در چرخه تولید بکار بروند نه سپرده هایی که هیچ کارایی ندارند جز از کرسنگی نمردن
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خسته شدیم دیگه
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سود بانکی با این تورم و وضع اقتصادی حداقل باید 80 درصد باشه به نسبت تورم 300 درصدی. الان بانکها دارند به سپرده های بلند مدت سود 15 درصدی میدند واقعا مردم رو مسخره کردند
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
به چه حقی و به چه جرأتی با پول مردم بازی میکنید و واسه پول مردم تصمیم میگیرد، سود بانکی باید با نرخ تورم و ارزش پول تو بازار تنظیم بشه ، الان تورم هزار درصد رو رد کرده بعد با چه منطقی سود بانکی باید ۲۰ درصد باشه
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
هدف از کاهش سود بانکی بالا بردن تورم و فقیرتر کردن مردم و گرفتار کردن مردم با فقر و بیماری هست
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
هدف از کاهش سود بانکی بالا بردن تورم و فقیرتر کردن مردم و گرفتار کردن مردم با فقر و بیماری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چشم با50میلبون صد میلیون فقط میشه پول نزول داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چشم با50میلبون صد میلیون فقط میشه پول نزول داد
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۶:۵۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام شما دلتان به حال تولید نسوخته شما می خواهید نقدینگی را از بانک خارج تا حتی بانک ها نتوانند کارخانجات را حمایت کنند تا دلالی شکل بگیرد و احتکار خانه و لوازم خانگی عرصه را بر مردم تنگترکرده تا به خیابان ها بریزند شما نقوذی های استکبار خون مردم را می خورید و الا اگر سود بانکی افزایش یابد نقدینگی از دلالی و خرید سکه و طلا و... خارج می شود و بانک ها با نقدینگی بالا می توانند تولید و اشتغال را حمایت کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
والا به خدابازار ایران باهمه جای دنیافرق داره لطفاقبل ازایده گیری ازکشورهای موفق وبلندپروازی واقعیتهای مملکت خودمان راببینید اجرانشدن قوانین ودستهای آلوده راببینیدوببینیدکه باچنین قانونی وضعیت معیشت بخش بزرگی از ازکارافتادگان وروستاییان ازکارافتاده راکه تنهادرامدشان همین سودبانکی است وجزخداهیچ حامی دیگری ندارندراچقدرمشکل میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاهش نرخ سود بانکی هیچ تاثیری در هدایت نقدینگی به سمت تولید ندارد چون بخش اعظم این منابع مبالغی بین 10تا50میلیون تومان است که با آن نمیتوان کسب و کار راه انداخت و اکثر دارندگان این مبالغ در سن بالا به سر میبرند و قدرت ریسک ایجاد تولیدی را ندارند پس به توصیه دیگران این مبالغ را در بازار کاذب سرمایه گذاری می کنند و آخر عمری استرس خود را افزایش میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آزموده را آزمودن خطاست سال های قبل سودبانکی را کاهش پیدا کرد و تورم وحشتناک ایجادشد
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس.اقتصادی
۱۳:۳۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.با.کاهش.سود.بانکی.بتدریج.سپرده.ها.راهی.بازار....سرمایه.بورس.میشوند.و.اگر.این.نقدینگی.درست.هدایت.شود.باعث.جهش.تولید.خواهد.شد.در.اینجا.باید.مسولین.محترم.ذی.ربط.علاوه.بر.حفاظت.وحراست.از.پول.مردم.باید.با.شفافیت.اعتماد.سرمایه.گزاران.با.حفظ.ارزش.پول.وسود.مناسب.جلب.نمایند.و.سازمان.محترم.بورس....با.ایجاد.ایستگاه.اموزش.وراهنمایی.ویا.کلاس.توجیحی..از.خطرات.احتمالی.بورس.مطلع.نماید.تا.در.شرکتهای.سودده.وبنیادی.سرمایه.گزاری.مطمعا.نمایند.مخصوصا.کسانیکه.تازه.وارد.بورس.می.شوند.امیدوار.شوند.وسلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آخه بانکها تولید نابود کردن با ندادن تسهیلات ارزان قیمت چه ربطی به سپرده گذار داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
در ضمن با این راهکار بانک مرکزی منتظر افزایش اجاره خانه ها هم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۱۲:۴۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی سود سپرده ها قبلا کم شد چه اتفاقی افتاد چرا درس نمی گیرید
بگید می خواهید همه به ریش پول ملی ما بخندند
کشورهای جنگ زده ارزش پولشا بیشتر از ماست
بازم با این کار پول ملی را بندازید داخل خرید ارز و سکه و همه چیز را نابود کنید
مثل گذشته که کردید و موفق هم بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
من کل سپرده ام از بانک گرفتم رفتم تو بازار بورس طلا دلار سرمایه گذاری کردم با این شرایط بانک ها رو به ورشکستگی میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
علت نقدینگی سود بانکی نیست چاپ پول بدون پشتوانه است آقایان مسول با این بی انظباطی در سی سال گذشته باعث تورم سرسام آور در بخش مسکن خودرو و مواد غذایی شده آید آقایان مسول فکرتان را خواندم چه میخواهید بکنید با اندک ثروت کشور و مردم نامتان در تاریخ سیاه باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
حتما پشت این قضیه!! سیاست سودآوری برای دولت خوابیده، وگردم هم سرگردون!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
به جای اینکه سودسپرده ها راافزایش بدید، چراکاهش، مردم بیکارند!؟! پش نرخ سود وامها راهم کم کنید، دولتی که ادعای اسلام وعدالت داری!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۱:۱۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط دولت به دنبال آشوب و تورم هست . کدام تولید ؟؟!! مگر کارخانه ای اضافه شده فقط خط تولیدهای قبلی فعال خواهند شد . در ضمن با ید منتظر یک فاجعه تورمی جدید در سکه ، مسکن و خودرو باشیم . خدا خودش بخیر کند . این دولت فقط آب را گلالود می کند تا کسری خود را جبران کند و اصلا به فکر قدرت خرید ملت نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ضعیف مدیریت مملکت داری همین هست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط سکه و دلار خوبه پول توی بانکها بمونه فقط ارزش سرمایه ملت کم میشه اما طلا و دلار و شایدم ملک قیمتش کم نمیشه که هیچ بعضی وقتا با جهشهایی چند برابر میشه
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ازموده را دوباره ازمودن خطاست ولی برای فرار از تنگی قافیه خوب است اینهمه استراتزی در موضوعات مختلف طی 42 سال گذشته داشتیم چرا نمیشینند عقلا علما اسیب شناسی کنند منیت غوغا میکند
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۰:۴۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این کار دولت داره اون معلول که خونه مادرشو فروخته پولشو تو بانک سرمایه کرده که با سودش خرج زن و بچه‌شو بده رو زمین میزنه، اگه راست میگن قیمت‌ها رو برگردونن به سال ۹۴
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۰:۳۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ولی اگر قدری مطالعه بر رفتار ایرانی ها بعد از کاهش سود بانکی داشتیم میفهمیدیم ایرانی های 5 درصد به بورس میرن و بقیه مثل سال 98 به سمت بازار سکه و دلار و خودرو هجوم میبرند . و همین شد که در سال 98 این چند بازار سرشار از دلال و سودجو شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
از فردا منتظر پراید سیصد میلیونی و خانه متری صد برابر و دلار و سکه هیولا هم باشید سود بانکی رو بدبخت بیچاره ها میگرفتن اونم میدادن یا کرایه خونه یا چاله ای دیگه با این کار اقتصاد داغون بود نابود میشه حالا بشینید و ملاحظه بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
بی غم
۰۹:۵۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
معلوم نیست این بازار بورس چند نفر را به خاک سیاه خواهد نشاند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
بهتر بود قبلش سیاست های کنترلی در حوزه مسکن ، خودرو و طلا در نظر گرفته می شد و بعد به سراغ کاهش سود می رفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت نا امید می خواهد سه بازار مد نظر آشفته باشد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۱۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.اگر در این وضعیت پولها در بانکها بماند بهتر است تا به بازار سرازیر شود بجای سرمایه گذاری نامطمئن مردم به ناچار رو به بازار سیاه میبرن وفقط سکه و طلا وخودرو شدید آشفته میشود .
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۷:۵۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
پایین اومدن سود هیچ تاثیری روی تولید نداره من خودم یه تولید کننده یه دامداری که ضرر وحشتناکی کرد دولت هر چی نیاز داره وارد میکنه دیگه نیازی به ما نداره منکه جمعش میکنم میرم دنبال هر کاری بجز تولید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۱۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کارشناس دلسوز هم اگر نباشی ، میدانی که کاهش نرخ سود سپرده نامتناسب با تورم و نرخ بهره یعنی اعلام ورشکستگی ( دقت بفرمایید اعلام ! ورشکستگی ) بانک ها یک شروع بی پایان سقوط !. کدام یک ریال خارج شده ای از بانکها به سمت تولید رفته است !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
۱۵درصد سود بانکی برای هیچ کس صرف نمیکنه پولشو تو بانک بزاره اگر این اقدام صورت بگیره پولها از بانک خارج خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
این کارفقط به سودبانک ها مرفحین ودولت است چون بارقبل سودسپرده مردم از۱۸درصدبه پانزده درصدکاهش یافت اماسود وام جای خودش باقی ماندوهمان۱۸درصدبودوهست اگرسود وام درازمدت وکوتاه مدت هم مانند سپرده ۱۵و ۸درصدشددرست عمل کردید وگرنه بازفاصله طبقاتی بیشترمیشود
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۵:۱۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این کار دولت داره اون معلول که خونه مادرشو فروخته پولشو تو بانک سرمایه کرده که با سودش خرج زن و بچه‌شو بده رو زمین میزنه، اگه راست میگن قیمت‌ها رو برگردونن به سال ۹۴
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۳۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا یک بار بانک‌ها نمیگن کاهش نرخ سود وام، همش میگن کاهش نرخ سود بانکی، این بهش میگن دوستی و معامله یک طرفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو رو خدا جک‌ نگید
همیشه نتیجه کاهش سود بانکی سرازیر شدن‌ پول به بازارهای مثل خودو و سکه و دلار و تازگیا بورس میشه که سه مورد اول تورم زا هست
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۱:۳۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای خدا لعنتشون کنه نون از سفره مردم ضعیف میبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کم کردن سود بانکی به ضرر مردم وبانک است وتورم زا است
Germany
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیز ضرر بانک تغییر بده بگو سود بانک ها که نفع دارن
Cyprus
محمدجواد
۰۱:۲۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
شک نکنید با کاهش سود از این مقدار قطعا مردم پول خودشون رو از بانک ها خارج میکنند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
صاحب خانه ها از همین الان ساز مخالف میزنند که پول پیش نمیخواهند یا باید اجاره بیشتری بدهید وقتی نا کارامدها در پست های مدیریتی قرار میگیرند وضع کشور همین است چرا سود بانکی بدون مطالعه کم میکنید پولها از بانکها خارج و باعث تورم و نزول در بازار آزاد بالای چهل درصد سود میدهند نقدینگی بخاطر چاپ پول بی پشتوانه است نه سود بانکی
آخرین اخبار