تزلزل بازار نفت آمریکا در پی بحران کرونا

یک کارشناس بخش نفتی آمریکا از برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار نفت آمریکا در پی شیوع ویروس جدید کرونا خبر داد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، یک کارشناس بخش نفتی آمریکا اعلام کرد شیوع ویروس جدید کرونا موسوم به «کووید-۱۹» عرضه و تقاضای نفت را در بازار برهم زده و به تبع آن، تعادل بازار نفت آمریکا نیز متزلزل شده است.

«اردم چاتاک» مهندس نفت و موسس شرکت آمریکایی SafeKick و معاون رئیس عملیات حفاری و استخراج منابع نفتی گفت: قیمت مواج نفت که به صورت دوره‌ای کاهش و افزایش می‌یابد، با شیوع ویروس کووید-۱۹ وخیم‌تر از سابق شده است. در نظام اقتصادی بازار آزاد آمریکا، قیمت نفت متغیر و مواج است؛ زیرا دولت در تعیین وضعیت بازار و قیمت‌ها دخالت نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: فروپاشی بازار نفت، بیش از آنکه ناشی از افزایش تولیدات باشد، ناشی از کاهش تقاضا و درخواست بازار جهانی نفت است؛ زیرا به علت همه گیری ویروس کووید ۱۹، اکثر مردم از خانه‌های خود خارج نمی‌شوند و در نتیجه با کاهش حجم و ظرفیت تولیدات و مصرف کالا، نیاز به مصرف نفت و انرژی کاهش یافته است.

او در ادامه گفت: کاهش سیر و سفر و گردشگری نیز عرضه و تقاضای نفت و منابع انرژی را متزلزل کرده و میزان تقاضا را کاهش داده است. برای اولین بار، قیمت نفت منفی بروز کرده است و نفت مانند زباله ارزش خود را از دست داده است؛ اما نمی‌توان نفت را مانند زباله دور انداخت؛ باید نفت را به صورت امن انبار کرد و یا به زیر زمین باز گرداند. بدین سبب با قیمت منفی نفت روبرو شدیم.

این کارشناش بخش نفتی آمریکا همچنین گفت: قیمت گذاری نفت تولید آمریکا متغییر و مواج است؛ زیرا در آمریکا مانند کشور‌های تولید و صادر کننده نفت نظیراعضای سازمان اوپک، قیمت نفت توسط دولت تعیین نمی‌شود. نفت تولیدی آمریکا در اختیار بخش خصوصی است و دولت قیمت نفت را تعین و تنظیم نمی‌کند.

اردم چاتاک همچنین گفت: روند کاهش و رکود موجود در قیمت نفت تا ماه ژوئیه ادامه خواهد داشت و سپس بازار نفت بار دیگر به وضعیت سابق باز خواهد گشت و احیا خواهد شد. باز گشایی مراکز خرید وآغاز سیر و سفر وتوسعه گردشگری، نیاز به نفت و انرژی را افزایش خواهد داد و تولید کنندگان نفت درباره آغاز صادرات و فروش نفت و درآمد حاصله امیدوارتر خواهند شد.

گفتنی است چندی پیش برای نخستین بار در تاریخ، قیمت نفت آمریکا در پی شیوع کرونا به زیر صفر رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار