هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روسیه و چین هر قطعنامه‌ای علیه ایران را در شورای امنیت وتو خواهند کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: روسیه و چین هر قطعنامه‌ای را که در آینده علیه ایران در شورای امینت صادر شود، وتو خواهند کرد.

روسیه و چین هر قطعنامه‌ای علیه ایران را در شورای امنیت وتو خواند کردحسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران، گفت: تیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ویژه مایک پمپئو وزیر امور خارجه او، به دلیل نزدیکی به لابی صهیونیستی تلاش می‌کنند از هر ابزاری در جهت اعمال فشار بر ایران استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: ترامپ نمی‌تواند درباره تحریم تسلیحاتی ایران نظر دهد


او افزود: با توجه به اینکه قرار بود پنج سال پس از امضای توافقنامه برجام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برداشته شود، این تحریم‌ها در شهریور ماه امسال به پایان خواهد رسید و از هم اکنون مایک پمپئو به نیابت از رئیس جمهور ایالات متحده تلاش می‌کند سازمان ملل را وادار به تمدید یا باقی گذاشتن تحریم‌ها کند.

هانی زاده ادامه داد: البته این موضوع خلاف توافقنامه برجام هست، زیرا علاوه بر ایالات متحده چهار کشور دیگر از جمله روسیه، چین، فرانسه و انگلیس هم این توافقنامه را امضا کرده‌اند؛ برجام یک توافقنامه بین المللی بوده و آمریکا نمی‌تواند از ابزار‌های فشار برای وادار کردن شورای امنیت سازمان ملل جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: روسیه و چین هر قطعنامه‌ای را که در آینده علیه ایران صادر شود، مخصوصا در زمینه ادامه تحریم‌های تسلیحاتی وتو خواهند کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که مایک پمپئو با کمک فرانسه و انگلیس پیش نویس قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم‌ها ارائه دهد؛ ضمن اینکه ایالات متحده از برجام خارج شده و حق اظهار نظر درباره برجام و تحریم‌ها علیه ایران را ندارد.

او در پایان تاکید کرد: ممکن است که ایالات متحده به صورت یکجانبه تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کند، اما نمی‌تواند در ظرفیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار