۶۰ میلیون شغل در اروپا در پی بحران کرونا در خطر هستند

یک شرکت آمریکایی اعلام کرد شیوع گسترده ویروس کرونا، ۶۰ میلیون شغل در اتحادیه اروپا و انگلیس را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان، شرکت آمریکایی "مکینزی" که در زمینه مشاوره اقتصادی فعالیت می‌کند، روز دوشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد اگر ویروس کرونا فورا مهار نشود، آمار بیکاری اتحادیه اروپا ممکن است از ۶ به ۱۱ درصد افزایش یابد، ۶۰ میلیون شغل در اتحادیه اروپا و انگلیس در معرض خطر قرار گیرد و تا مدت‌ها نیز میزان بیکاری در قاره سبز بالا خواهد بود.

طبق پیش بین این موسسه، یک چهارم مشاغل اتحادیه اروپا و انگلیس با خطر کاهش ساعات کاری یا دستمزد و همچنین مرخصی موقت یا اخراج دائمی کارکنان روبرو هستند. مشاغلی نظیر حسابداری که نیازمند تماس مستقیم با دیگران نیستند و همچنین ارائه دهندگان خدمات ضروری مثل پلیس، کمتر با چنین تهدیدی روبرو هستند.

حدود ۵۵ میلیون اروپایی در مشاغل پرخطر کار می‌کنند و به عنوان مثال صندوقدار، آشپز، کارگر ساختمانی، کارمند هتل و یا هنرپیشه هستند. نزدیک به ۸۰ درصد مشاغل پرخطر نیز بر عهده کسانی است که مدارک دانشگاهی ندارند و در این میان کارکنان شرکت‌های کوچک با خطر بیشتری روبرو هستند.

اگر اروپا نتواند ویروس را در مدت ۳ ماه مهار کند و ناچار شود فاصله گذاری اجتماعی را در فصل تابستان ادامه دهد، آمار بیکاری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ به اوج خود یعنی یازده ممیز دو دهم درصد خواهد رسید و امکان بهبود یافتن اوضاع تا قبل از سال ۲۰۲۴ میلادی بعید است.

طبق اعلام "مکینزی"، شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی باید سریع‌تر برای حفاظت از مشاغل اقدام کنند. شرکت‌ها باید به دنبال کاهش هزینه‌ها باشند و امکان دورکاری را فراهم کنند. دولت‌ها نیز باید به دنبال تضمین بازپرداخت وام ها، کاهش مالیات و تضمین پرداخت حقوق به کارگران باشند که برخی از این طرح‌ها هم اکنون نیز در اروپا اجرا شده است.

شیوع کرونا در آمریکا نیز به بازار این کشور آسیب شدید زده است و نزدیک به ۲۲ میلیون نفر یا حدود ۱۳.۵ درصد نیروی کار آمریکا از ماه مارس تاکنون تقاضای حقوق بیکاری کرده اند. آمار بیکاری آمریکا نیز از ۳.۵ درصد در ماه فوریه به ۴.۴ درصد در مارس افزایش یافته است و طبق پیش بینی‌ها در ماه آوریل، دو رقمی خواهد شد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند نرخ بیکاری آمریکا به ۱۵ درصد یا بیشتر افزایش خواهد یافت و طبق پیش بینی کارشناسان "جی پی مورگان"، این رقم در اوج خود به ۲۰ درصد نیز خواهد رسید.

طبق گزارش مکینزی، در بحران مالی سال ۲۰۰۸، بیکاری در آمریکا عمیق‌تر و گسترده‌تر از اروپا بود؛ شاید به این علت که قوانین بازار کار آمریکا از انعطاف بیشتری (برای تعدیل نیرو) برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار