ویژه برنامه‌های رادیو گفتگو در ماه مبارک رمضان

رادیو گفتگو در آستانه ماه مبارک رمضان با تهیه ویژه برنامه‌هایی از افطار تا سحر، همراه شنوندگان فرهیخته خواهد بود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، مهم‌ترین فلسفه روزه گرفتن خودداری انسان از لذت‌های دنیوی است. روزه می‌تواند موجب تسلّط روح بر جسم شود به نحوی که اگر انسان بتواند خواسته‌ها و غرایزش را کنترل کند، به مرور زمان به خودشناسی و خداشناسی دست پیدا می‌کند. روزه‌داری، دوایی است شفابخش که برای بیشتر مرض‌های روحی و اجتماعی، حفظ بهداشت و صحت بدن فواید زیادی دارد، لذا با انجام این فرضیه الهی روح و جسم را می‌توان از شر آفات حفظ کرد و با تقوا و پرهیزگاری که از این امر ناشی می‌شود به درجه‌های بالایی از معنویت در مسیر هدایت رسید.

رادیو گفتگو نیز همگام در این مسیر الهی و در ماه مهمانی خدا به رسم هر ساله با تهیه ویژه برنامه‌هایی از افطار تا سحر همراه روزه داران و شنوندگان فرهیخته این شبکه رادیویی خواهد بود.

این شبکه رادیویی با برنامه «اینجا آغاز مهربانی است» سحرگاهان ماه مبارک رمضان را با مخاطبان سپری می‌کند و به بررسی دعای جوشن کبیر می‌پردازد. رعایت خوش خلقی، صبر داشتن و حل مسائل از طریق گفتمان در «نه به نقطه جوش» بررسی می‌شود. برنامه «گفتم گفت» اشاره به آیه «أَلست بربّکم قالوا بلی» دارد که در این برنامه با وام گرفتن از این آیه به موضوع رعایت حق الناس می‌پردازیم. «راز یه نشونی» ۳۰ برنامه کوتاه با هدف تفسیر شاخصه‌های دعای روز ماه مبارک رمضان است. «صبح صیام» برنامه صبحگاهی در خصوص حق الناس است و همچنین «جرعه‌ای از ماه» ویژه برنامه افطار است که به شرح و تقسیر دعای ابوحمزه ثمالی و دعای افتتاح می‌پردازد.

**** گفتگو با خدا در جرعه‌ای از ماه

رضا صفری، تهیه کننده برنامه «جرعه‌ای از ماه» گفت: این برنامه ویژه ساعات افطار در ماه مبارک رمضان و بر محور گفتگو با خداست و با بررسی مشتقات موضوع دعا اعم از حقیقت دعا، آثار دعا، آداب دعا، برکات دعا، موانع استحابت دعا، مظاهر استجابت دعا و موارد دیگر تقدیم مخاطبان و روزه داران گرامی می‌شود. بنا به بر فرمایشات مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان و در دورانی که بیماری کرونا به صورت جهانی و فراگیر انسان‌ها را درگیر کرده است، دعا و کمک به یکدیگر از راه‌هایی است که می‌تواند بلا‌ها و بیماری‌ها را برطرف کند.

در همین راستا یکی از بخش‌های برنامه به دعا و تضرع در خانه در ماه مبارک رمضان می‌پردازد، چراکه در وضعیت فعلی، شرایط حضور و برگزاری مراسم و آداب این ماه مانند سال‌های قبل وجود ندارد، اما می‌توان در همین فضا هم از خیرات و برکات این ماه بهره‌مند شد و به این درک رسید که هم اکنون بیش از هر زمان دیگری به دعا و گفتگو با خداوند نیازمند هستیم. در قسمت شرح دعای ابوحمزه ثمالی و دعای افتتاح نیز استاد میرباقری، استاد پناهیان و استاد صدر حضور دارند که با توجه به محتوای این دعا‌های به بررسی راه‌های تضرع به درگاه خداوند، توبه و راه و رسم پرهیزگاری می‌پردازند. همچنین گزارشگرانی نیز از مشهد مقدس مهمان برنامه هستند که پیرامون موضوع دعا نیز با این مجاوران صحبت می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار