گزارش/

تصاویر دیده نشده از کوشکی و دلبر هنگام انتقال به توران

پس از چند سال زندگی دلبر و کوشکی در کلانشهر تهران بار دیگر این دو یوزپلنگ پس از انتقال ایران به زیستگاه خودشان منتقل شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی بعد از انتقال "ایران" ( یوزپلنگ ایرانی) از پارک پردیسان به پارک ملی توران( سمنان)  "دلبر"و "کوشکی" نیز به آنجا منتقل شدند، یوزپلنگ‌هایی که به گفته کارشناسان محیط زیست انتقال آنان به تهران از همان ابتدا تصمیم اشتباه بوده است.

با توجه به اینکه دلبر شرایط خاصی دارد و به دلیل مشکلات کلیوی مدت هاست دارو مصرف می‌کند، باید ارزیابی هایی روی آن صورت می‌گرفت به همین دلیل کار‌های بیهوشی و آزمایشات این حیوان  به همراه تیمی از بیمارستان دامپزشکی تهران صورت گرفت.

به گفته مسئولان سازمان محیط زیست در شرایط کاملا استاندارد بعد از انتقال "ایران"، دو یوزپلنگ باقی مانده نیز در شرایط کاملا تخصصی و استاندارد در پارک پردیسان بیهوش و بعد از هوشیاری به زیستگاه خودشان منتقل شدند.

با انتقاد‌های زیادی بر نحوه بیهوش شدن "دلبر" و "کوشکی" و انتقال آن‌ها با نیسان آبی در ۲۷ فروردین ماه سال جاری به توران رسیدند و در ساعت ۲۲:۳۰ "دلبر" و "کوشکی" هر دو با صحت و سلامت در زیستگاه خودشان رها شدند و با توجه به اینکه از ۷۵ مورد جا به جایی یوزپلنگ‌ها در جهان ۲۵ مورد به مرگ آن‌ها منجر می‌شود و ریسک بالایی در انتقال این یوزها وجود داشت، آن‌ها  پس از چند سال به طبیعت و زیستگاه خودشان منتقل شدند.

 
حیات  وحش نایبندان، پارک ملی کویر، پارک ملی توران، پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان، منطقه حفاظت شده بافق یزد، پناهگاه حیات وحش میاندشت، پناهگاه حیات وحش دربندراو، منطقه حفاظت شده کالمند، پناهگاه حیات وحش عباس آباد و پارک ملی سیاهکوه در ایران ۱۰ زیستگاه برای یوزها بود که برای انتقال یوزها مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با توجه به تصمیم کارشناسان محیط زیست به پارک ملی توران منتقل شدند.

ویژگی های یوزپلنگ ایرانی

خال‌های بدن یوزپلنگ تو پر است و همانطور که هر انسانی اثر انگشت مختص به خود دارد، هر یوز  نیز خال‌های منحصر به فرد دارد که مانند اثر انگشت قابل شناسایی است.

مو‌های بدن یوز زبر و در پشت گردن کمی بلند‌تر و به شکل یال است، در یک سالگی بالغ می‌شوند و در ۱۵_۱۷ ماهگی تمام مهارت‌های مادرش را فرامی‌گیرد و  یوز ایرانی به طور متوسط ۲ الی ۴ توله در هر زایمان به دنیا می‌آورد.

یوز‌ها با چشمان خود شکار را پیدا می‌کنند و از ۵ کیلومتری آن را تشخیص می‌دهند. یوز با قد ۶۰ تا الی ۸۰ سانتیمتر و وزن ۳۰ کیلوگرم با یک دم که در هنگام دویدن و تغییر مسیر تعادلش را حفظ می‌کند و بدنی عضلانی با ستون فقرات انعطاف پذیر تبدیل به سریع‌ترین شکارچی شده است؛ حداکثر سرعت برای یوز ۱۱۰ کیلومتر درساعت، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در مدت ۳ ثانیه، با گام های به طول ۷ متر سریع‌ترین پستاندار جهان است.

تنها کمتر از ۵۰ یوزپلنگ در ایران باقی مانده است، تهدیداتی چون نگهداری نامناسب این حیوان در مناطق حفاظت شده، شکار و شکار شدن طعمه‌های یوز، گله و سگ گله، جانشان را به خطر می‌اندازد همچنین شتر تهدید جدی برای منابع آب و تخریب زیستگاه یوز است علاوه بر آن  تصادف یوز با خودرو‌ها در هنگام عبور از جاده و خرید و فروش به عنوان حیوانات خانگی نیز بزرگترین تهدید برای یوز‌های ایرانی است.

حالا که خطر انقراض یوزپلنگ های ایرانی را تهدید می کند و این حیوان دوستداران زیادی دارد لازم است تا محیط زیست و سایر مسئولان مربوطه در حفظ و نگهداری این یوزها نهایت تلاش خود را کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه يه طوريشون ميشد بايد رئيس سازمان رو زنداني ميكردن
آخرین اخبار