سعیدی: هر ورزشکار ۳۰ میلیون تومان بابت ۶ ماه دریافت کرده است/ در تلاشیم حمایت از رشته‌های المپیکی تداوم داشته باشد

دبیر کل کمیته ملی المپیک گفت: هر ورزشکاری که سهمیه رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ را تاکنون کسب کرده، مبلغ ۳۰ میلیون تومان بابت ۶ ماه دریافت می‌کند.

کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره‌ی وضعیت پرداخت به ورزشکاران المپیکی باتوجه به تعویق یک ساله المپیک، گفت: پرداخت کمک هزینه به قهرمانانی که کسب سهمیه المپیک می‌کنند، در ستاد عالی بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ تصویب شد، که به مدت ۱۲ ماه، پرداخت صورت بگیرد. این موضوع زمانی بود که هنوز بازی‌ها به تعویق نیفتاده بود. افرادی که سهمیه گرفته‌اند، حقوق مرحله اول را دریافت کرده که درواقع شامل ۶ ماه اول، مربیان، سرمربیان و سهمیه بگیران می‌شود.

او بیان کرد: پیش‌بینی بر اساس نظر کارشناسان بر این است که امکان دارد بین ۱۰ تا ۲۰ سهمیه دیگر هم دریافت کنیم. با توجه به اینکه کمیته ملی المپیک، پرداخت مرحله دوم را متقبل شده است؛ این ارقام را در بودجه سال جاری پیش‌بینی کردیم و در اولین نشستی که هیئت اجرایی برگزار کرد، به تصویب رساندیم.

سعیدی ادامه داد: تاکید صالحی امیری هم این بود که این موضوع را حتما امسال به عنوان اولویت در بودجه ببینیم، که انجام شد. به محض اینکه انشاالله، در جلسه ستاد عالی درمورد زمان پرداخت مرحله دوم، دستورالعمل تصویب شود، آن پرداخت هم صورت خواهد گرفت. البته ساز و کاری که تعریف شده است از طرف فدراسیون مربوطه است؛ به این شکل که وجه به حساب فدراسیون‌ها واریز می‌شود و در اختیار ورزشکار یا کادر فنی قرار می‌گیرد.

دبیر کل کمیته ملی المپیک افزود: در حال حاضر در شرایطی هستیم که تمرینات گروهی و اردویی نداریم؛ لذا زمان هم وجود دارد، با توجه به اینکه مرحله اول، مربوط به ۶ ماه نخست پرداخت شده، ۶ ماه دوم هم به همین شکل، انشاالله توسط کمیته ملی المپیک پرداخت خواهد شد.

سعیدی تصریح کرد: درمورد اینکه آیا بیش از ۱۲ ماه پرداخت خواهیم داشت یا خیر، منوط به این است که در ستاد عالی بازی‌ها، این موضوع بررسی و اعلام شود. هر ورزشکار ۳۰ میلیون تومان بابت ۶ ماه مرحله نخست دریافت کرده است.

او در ادامه گفت: هر ورزشکاری، در هر دوره‌ای که سهمیه را کسب کند، کل مبلغ ۱۲ ماه را دریافت خواهد کرد. از ابتدای تیرماه ۹۸ که این موضوع تائید شد، تا آخر تیرماه ۹۹ این پیش‌بینی بود که ۱۲ ماه پرداخت صورت بگیرد؛ حال ورزشکاری در طول این دوره یا اواخر آن، سهمیه کسب می‌کند و یا بعضی همان اول گرفتند، تفاوتی ندارد و کل ۱۲ ماه شامل حال آن‌ها خواهد شد. پیش‌بینی برای پرداخت‌ها صورت گرفته است و جای نگرانی نیست و تامین اعتبار خواهد شد؛ اما درباره اینکه چه زمانی خواهد بود، به طور قطع نمی‌توان زمانی را تعیین کرد و تابع تصمیمات ستاد عالی بازی‌ها است.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره‌ی وضعیت لباس کاروان المپیک، اضافه کرد: از ابتدا تا الان، یک فرآیند خیلی طولانی طی شده است. لباس کاروان، یک بحث طراحی دارد که طرح لباس به چه شکل باشد و در ادامه موضوع تولید مطرح است. در مرحله طراحی، این کار به ستاد مد و لباس کشور، درواقع کمیته مد سپرده شد. وزارت فرهنگ و ارشاد در این موضوع دخیل بود که با همکاری نهاد‌های ذی‌ربط، سرپرست کاروان و وزارت ورزش و جوانان، کار انجام شد. طرح‌های متعددی ارائه و در این راستا جلسات زیادی برگزار شد. در آخرین جلسه‌ای که برای بررسی طرح‌ها داشتیم، بعضی طرح‌ها مورد تایید کارشناسان و مدیران مربوطه قرار گرفت.

سعیدی افزود: انشاالله در یکی از جلسات ستاد عالی که با حضور وزیر ورزش و جوانان و صالحی امیری برگزار خواهد شد، طرح‌های نهایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و طرحی که به تصویب برسد؛ به مرحله ثبت سفارش، تولید و دوخت خواهد رسید.

او در رابطه با جزئیات طراحی لباس کاروان المپیک تصریح کرد: طراحان مد و لباس در راستای برنامه‌ی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰، طرح‌های خود را ارائه دادند که طرح‌های خوبی هم بودند. کارشناسان تعدادی از این طرح‌ها را تایید کردند و بنا شد طرح‌های تایید شده توسط کارشناسان و مسئولین ذی‌ربط در حوزه بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، درستاد عالی هم بررسی می‌شود و با تایید نهایی ستاد عالی بازی‌ها، مراحل تولید و ثبت سفارش صورت بگیرد. فکر می‌کنم حدودا تعداد بالاتر از ۱۰ طرح، ارائه شد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در خصوص سوالاتی پیرامون نحوه عملکرد صندوق قهرمانان و ورزشکاران، گفت: مدیران محترم صندوق ورزشکاران باید درباره عدم عضویت بعضی از ورزشکاران در این صندوق توضیح دهند. بر اساس آیین‌نامه‌ای که صندوق قهرمانان و پیشکسوتان کشور، عمل می‌کند؛ معمولا فدراسیون‌های ورزشی، تقاضا‌هایی برای کمیته ملی المپیک ارسال می‌کنند؛ مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک، آن‌ها را بررسی می‌کند و بر اساس سطح قهرمانی و رنکینگ آن ورزشکار به صندوق از طرف کمیته ملی المپیک منعکس می‌شود؛ اما به هر حال صندوق هم براساس آیین‌نامه خود، پرداخت دارد که انشاالله خودشان توضیح خواهند داد.

سعیدی از حمایت‌ها برای کسب کرسی‌های جهانی در ورزش هم، گفت: برای به دست آوردن یک کرسی در ورزش دنیا و در سطوح مختلف فرآیندی وجود دارد. هرچند هرکدام حتی کرسی‌های فنی اهمیت خاص خود را دارند، اما طبیعتا کرسی‌هایی که به لحاظ سطح استراتژیک و حوزه کلان تاثیرگذار باشند، کرسی‌های فدراسیون‌های جهانی، کنفدراسیون‌های قاره‌ای و همینطور کمیته بین‌المللی المپیک هستند.

او ادامه داد: در گذشته کرسی‌هایی به دست آمده است و در راستای استمرار آن‌ها، تلاش صورت گرفته است؛ اما باید یک ثبات مدیریتی در فدراسیون‌ها داشته باشیم که در واقع شرایط کسب کرسی، بیش از گذشته فراهم شود. در یک دوره کوتاه مدت، امکان کسب کرسی فراهم نیست و نیاز به تعامل، ارتباطات بین‌الملل و رایزنی‌هایی دارد که با حضور در محافل و مجامع بین‌المللی، یک کرسی به دست بیاید. با توجه به اهمیت این موضوع، حتما کمیته ملی المپیک، تمام توان خود را به کار خواهد گرفت و حمایت‌های لازم را از کسانی که کرسی داشته باشند و یا بخواهند کسب کرسی کنند، خواهد داشت. مصادیقی هم بود که در سال ۹۸، حمایت‌هایی برای احراز کرسی بعضی مسئولان فدراسیون‌ها در قاره آسیا یا جهانی صورت گرفت. این موضوع یک اقدام بسیار خوب است که اگر فدراسیون‌های ما و مسئولان ورزش بتوانند در جایگاه‌های موثر و در سازمان‌های بین‌المللی تاثیرگذار در ورزش، کسب کرسی داشته باشند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک اضافه کرد: زمانی نمی‌توان تعیین کرد که چه زمانی می‌توانیم کرسی کسب کنیم؛ اما تلاش‌ها صورت گرفته است. به خاطر دارم صالحی امیری، در ۲ سال گذشته، بیش از صد ملاقات و دیدار رسمی با مسئولان مختلف ioc و فدراسیون جهانی و قاره آسیا داشتند؛ این اتفاق بسیار خوبی است. دیدار‌هایی که انجام می‌شود و قطعا برای کسب کرسی در آینده، تاثیرگذار خواهد بود.

سعیدی از دیگر برنامه‌های کمیته گفت: تا جایی که اطلاع دارم، توافقی بین وزارت ورزش و جوانان، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و کمیته ملی المپیک صورت گرفته که در مرحله اول است. به محض رسیدن به مرحله بعد، قطعا اطلاع رسانی خواهد شد.

او در پایان گفت: از حمایت‌های دولت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان خزانه‌داری کل کشور در سال ۹۸ تشکر کنم که در تخصیص به موقع اعتبارات و منابع مالی به ما کمک کردند و توانستیم پرداخت فدراسیون‌ها و تعهداتی که به آن‌ها داریم را به شکل صددرصدی، اجرا کنیم؛ طوری که در آذرماه سال ۹۸ کل بودجه فدراسیون‌ها را پرداخت کردیم و فراتر از آن، در بحث حمایت از ورزش‌های المپیکی، چند مرحله پرداخت خاص داشتیم. در اولین نشستی که هیئت اجرایی امسال برگزار کرد، بنا شد حمایت‌های حداکثری از ورزش‌های المپیکی در تداوم سیاست‌های سال ۹۸ ادامه داشته باشد. باتوجه به شرایط کشور، به صورت اقتضایی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید : ستاره‌های ورزش ایران رو در روی کرونا


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار