روزهای کرونایی بهترین فرصت برای بهبود روابط فرزندان با والدین

یک متخصص روانشناس گفت: در زمان اپیدمی کرونا، فرزندان نیز باید درک بیشتری نسبت به والدین خود داشته باشند.

حمید خاکباز، دکترای تخصص روانشناسی و مشاوره در گفت و گو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ویروس کرونا برای اقشار پردرآمد و کم درآمد یک چالش جدی بوجود آورده و ممکن است بسیاری از خانواده‌ها بخصوص قشر کم درآمد و پر جمعیت، آسیب جدی تری را از لحاظ شغلی و مالی تجربه کنند.

او افزود: در واقع بار سنگین کرونا و عواقب آن، روی دوش تمام اقشار جامعه سنگینی می‌کند، اما این سنگینی در خانواده‌های پرجمعیت و کم درآمد بیشتر احساس می‌شود؛ بنابراین در دوران کرونا باید درک شرایط نسبت به والدین بیشتر شود.

روزهای کرونایی بهترین فرصت برای بهبود روابط فرزندان با والدین

او در ادامه افزود: در دوران اپیدمی کرونا، فرزندان باید روابط خود با والدین را بهبود ببخشند و فرصتی را فراهم کنند که از وجود پدر و مادر لذت ببرند؛ بنابراین لازم است در این دوران به درک متقابل و محبت به والدین توجه داشته باشیم.

۱. با والدین خود درباره موضوع کرونا، روش‌های پیشگیری و اهمیت دادن به سلامتی آن‌ها صحبت و ارتباط برقرار کنید.

۲. تشکر کردن از والدین برای تمام محبت و فداکاری هایشان می‌تواند بار سنگین کرونا را کاهش دهد. همچنین بیان تلاش و زحمات آن‌ها می‌تواند در این زمینه کمک کننده خوبی باشد.

۳. اگر با والدین خود در یک منزل زندگی می‌کنید، از قوانین آن‌ها و منزل پیروی و ساختار خانوادگی را رعایت کنید.

۴. زمان حضور در کنار والدین از گفتن جملات ناپسند و دلسرد کننده اجتناب کنید.

۵. در صورت عدم موافقت با تصمیم والدین، مخالفت نکنید و به نظر آن‌ها احترام بگذارید. برای بیان نظر خود از لحن آرام و محبت آمیز استفاده کنید. در واقع در این شرایط زمانی، مخالفت و مشاجره میزان استرس و بار سنگین کرونا را بیشتر خواهد کرد.

۶. توصیه می‌کنیم فرزندان اگر شاغل هستند، به والدین خود بگویند در این شرایط نامساعد اقتصادی و بحران کرونا می‌توانند به آن‌ها کمک مالی کنند تا از نگرانی و فشار سنگین اقتصادی والدین کاسته شود.

۷. از طرح مشکلات و بحث‌های گذشته پرهیز کنید، زیرا بحران کرونا به اندازه کافی مشکلات و درگیری‌های ذهنی را ایجاد کرده است.


بیشتر بخوانید: دوران قرنطینه نباید باعث غفلت از والدین شود


روزهای کرونایی بهترین فرصت برای بهبود روابط فرزندان با والدین

۸. تحت هیچ شرایط به والدین خود دروغ نگویید. با انجام این نمونه کار‌ها غرور والدین شکسته می‌شود. اگر نظرات مختلف و متفاوتی دارید ، با احترام نظر خود را بیان و سعی کنید به صحبت والدین احترام بگذارید.

۹. در مورد مشکلات خود با والدین صحبت کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. همچنین در تصمیمات مهم زندگی از نظر آن‌ها استفاده کنید. در واقع با این کار احساس ارزشمند بودن پیدا می‌کنند و از میزان استرس و نگرانی آن‌ها کم می‌شود.

۱۰. در شرایط قرنطینه حتما در منزل به والدین خود کمک کنید و تمام کار‌ها را بر عهده یک نفر قرار ندهید.

۱۱. از شرایط بوجود آمده در جمع خانوادگی تحت هیچ عنوان ، شکایت نکنید. در واقع تمام افراد به این موضوع آگاه هستند و گفتن این نمونه جملات میزان استرس و نگرانی را افزایش می‌دهد.

۱۲. به باور‌ها، عقاید و اصول والدین احترام بگذارید. در واقع شکاف بین نسلی باعث بی توجهی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر شده است.

۱۳. اگر با والدین خود زندگی نمی‌کنید، با تشکیل شبکه‌های حمایتی حتما از حال و اوضاع آن‌ها با خبر باشید و لوازم مورد نیاز را برایشان تهیه کنید.

۱۴. به شغل والدین خود در هر رده شغلی افتخار کنید و درک متقابل نسبت به شرایط بوجود آمده داشته باشید.

حمید خاکباز در پایان مطرح کرد: توصیه می‌کنیم اعضای خانواده با توجه به شرایط بوجود آمده و مشکلات اقتصادی، میزان توقع و درخواست خود را کاهش دهند و درک بیشتری نسبت به والدین خود داشته باشند تا بار سنگین کرونا کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار