در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

۹۰ درصد دانشگاه‌ها زیرساخت آموزش مجازی را فراهم کرده‌اند

مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیک وزارت علوم گفت: تقریباً ۹۰ درصد دانشگاه‌ها زیرساخت آموزش مجازی را فراهم کرده‌اند و امکان ادامه ترم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل اسفند ۹۸ ورود ویروس کرونا در کشور بر همگان محرز شد. با طلوع هر خورشید و غروب آن افراد بیشتری در کشور به این ویروس مبتلا شدند. نگرانی از گسترش فاجعه بار کرونا، ابتدا مدارس و سپس دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشاند اما پایان قابل پیش بینی برای این ویروس مشخص و معلوم نبود.

در این شرایط تعطیلی تمام و کمال دانشگاه‌ها و فرآیند آموزش امری غیرقابل قبول بود چراکه ورق زدن تاریخ و مطالعه‌ ویروس‌های مرگبار نشان می‌داد که مهار و از همه مهمتر ریشه کن شدن و یافتن راهی برای درمان ویروس کرونا به درازا خواهد انجامید.

از همین رو دانشگاه‌ها یکی پس از دیگری شروع به آماده کردن زیرساخت‌های آموزش مجازی کردند، آموزشی که در نوع خود بی‌نظیر بود و البته مزایا و معایبی نیز داشت. به همین دلیل برای اطلاع از مزایا و معایت این شیوه و همچنین جایگاه دانشگاه‌های مختلف در رشد آموزش مجازی و میزان پیشرفت‌ها در آن، با سید علی‌اکبر صفوی مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیک وزارت علوم به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

۱۸ سال پیش آموزش مجازی را در کشور شروع کردیم

باشگاه خبرنگاران جوان: روند برگزاری کلاس‌های مجازی در دانشگاه‌ها تا قبل از شیوع کرونا به چه صورت بود؟

صفوی: ۱۸ سال پیش که آموزش مجازی را در کشور شروع کردیم روند به این صورت بود که برای شروع کار از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کردیم و بعضاً به اساتید ۴۰ ساعت آموزش داده می‌شد تا وارد فرآیند آموزش مجازی می‌شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان: روند رشد آموزش مجازی در دانشگاه‌ها را چگونه می‌بینید؟

صفوی: با شیوع کرونا خیلی سریع و با سرعت آموزش‌ها را راه‌اندازی کردیم. اینکه توانسته‌ایم مجموعه‌های بسیار بزرگی از دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان را در این زمان کوتاه به سوی آموزش مجازی سوق دهیم کار بسیار بزرگی است. خودم هم باورم نمی‌شود که بتوانیم با این سرعت آموزش مجازی را راه اندازی کنیم و آموزش خیلی از دانشگاه‌ها را بر خط کنیم.

صفوی: وضعیت هم‌اکنون به این صورت است که خیلی از دانشگاه‌ها آموزششان را به صورت برخط انجام می‌دهند و حتی بعضی از دانشگاه‌ها کلیه آموزش‌های خود را به صورت مجازی ارئه می‌دهند. اما این به این معنی نیست که هیچ اشکالی در این شیوه وجود ندارد و نقایصی هم در کار‌ها وجود دارد. به عنوان مثال از قبل عید تاکنون با رشد بسیار خوبی از لحاظ کیفیت و کمیت در آموزش مجازی روبرو بوده‌ایم و وضعیت کنونی آموزش‌های مجازی رو به رشد است.

می‌توانیم به راحتی ترم را به صورت مجازی به پایان ببریم/ ۹۰ درصد دانشگاه‌ها زیرساخت مجازی را فراهم کرده‌اند

باشگاه خبرنگاران جوان: امکان به پایان رساندن ترم بر اساس آموزش مجازی وجود دارد؟

صفوی: با توجه به شرایط موجود، امکان ادامه آموزش‌های مجازی تا پایان ترم جاری وجود دارد؛ به این دلیل که تقریباً ۹۰ درصد دانشگاه‌ها زیرساخت لازم را فراهم کرده‌اند و حتی این امکان فراهم شده است که اگر اساتیدی کلاس عقب افتاده دارند کلاس ضبط‌شده برای دانشجو بارگذاری کنند. به این صورت می‌توان به راحتی تا پایان ترم جلو برویم و از لحاظ ابزار و تجهیزات فنی نیز این امکانات را داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا امکان برگزاری آزمون مجازی پایان ترم وجود دارد؟

صفوی: در کارگروه آموزش‌های الکترونیک وزارت علوم راهکار‌های برگزاری امتحان مجازی را پیش بینی کرده‌ایم که شامل راهکار‌های حضوری و آنلاین است. این راهکار‌ها را به وزارت علوم و معاونت آموزشی این وزارتخانه تحویل داده‌ایم و در حال بررسی این راهکار‌ها هستند تا آن را به دستورالعملی تبدیل کنند و در هفته آتی به دانشگاه‌ها ارسال کنند تا اگر مجبور به ادامه آموزش مجازی تا زمان امتحانات پایان ترم بودیم دانشگاه‌ها بدانند که باید برای امتحانات چه کار کنند.

صفوی: ممکن است شرایط تخفیف پیدا کند و اعلام کنند که می‌توان به شیوه حضوری به دانشگاه‌ها مراجعه کرد، ولی با رعایت تمهیدات بهداشتی کامل یا ممکن است که اعلام کنند که پس از گذشت دو ماه از تابستان می‌توان در دانشگاه‌ها حضور پیدا کرد. چون سناریو‌ها مختلف است دستورالعمل امتحانات ابلاغ خواهد شد.

تقسیم دانشگاه‌ها در ارائه آموزش‌های مجازی به سه دسته

باشگاه خبرنگاران جوان: وضعیت دانشگاه‌های مختلف در برگزاری کلاس‌های مجازی به چه صورت است؟

صفوی: دانشگاه‌ها را در ارائه آموزش‌های مجازی به سه دسته تقسیم کرده‌ایم. دسته اول دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه‌های شیراز، تهران، امیرکبیر، مشهد، شهید بهشتی، صنعتی شریف هستند که دانشگاه‌های استخوان‌دار و متمرکز هستند و تقریبا تمام درس‌های نظری را مجازی کردند. این دسته از دانشگاه‌ها حدودا ۷۰ تا ۸۰ دانشگاه هستند.

صفوی: دسته دوم دانشگاه‌هایی مثل پیام نور هستند که ۴۰۰ شعبه در کشور دارند یا دانشگاه فنی و حرفه‌ای که ۱۷۰ شعبه دارد و دانشگاه‌های علمی کاربردی که ۶۰۰ شعبه دارند. به این دانشگاه‌ها دانشگاه‌های غیرمتمرکز و خوشه‌ای می‌گوییم. در بین این دانشگاه‌ها بعضی از دانشگاه‌ها ابزار از راه دور از قبل داشته‌اند. این دانشگاه‌ها ابتدا امکانات کافی نداشتند و حدود ۱۰ درصد از ۴۰۰ هزار نفر دانشجو را پوشش دادند اما تا بعد از عید آموزش مجازی خودشان را به بالای ۹۰ درصد رساندند. دانشگاه‌هایی مثل فرهنگیان نیز که شاخه شاخه هستند تمام دروس را به صورت مجازی ارائه می‌کنند.


بیشتر بخوانید:  شرکت بیش از ۷۰ درصد دانشجویان خارجی در کلاس‌های مجازی


صفوی: دسته سوم دانشگاه‌هایی مثل فنی و حرفه‌ای هستند که بالای ۷۰ درصد از دروسشان را به صورت مجازی ارائه می‌کنند. دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز قسمت زیادی از آموزش‌های خود را به سمت آموزش مجازی برده‌اند.

صفوی: لذا وقتی میانگین آموزش مجازی را بررسی می‌کنیم تمام این دانشگاه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم، ولی واقعیت این است که این دانشگاه‌ها با هم تفاوت دارند. مثلاً دانشگاه علمی کاربردی با ۶۰۰ شعبه جز دانشگاه کاملاً خصوصی است و برخی از مراکز از همان ابتدا به سمت آموزش مجازی پیش رفته‌اند و بر اساس آمار ما آموزش آن‌ها عالی است و برخی از شعب دیگر، چون فکر می‌کردند دانشگاه‌ها باز می‌شوند خودشان را به‌روز نکردند. آمار دانشجویان این دانشگاه‌ها نیز کم است، مثلاً هر شعبه بین ۵۰۰ تا هزار و ۵۰۰ دانشجو دارد؛ لذا دسته بندی دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. مثلا پیام نور از لحاظ عددی وضعیت متفاوتی دارد و مثلاً پیام نور یک تنه ۴۳۰ هزار دانشجو را پوشش می‌دهد و دانشگاه دسته اول دولتی حدود ۶۰۰ هزار دانشجو را پوشش می‌دهد.

نگاه اصلی وزارتخانه این است که تا جایی که امکان دارد آزمون‌ها حضوری برگزار شود

باشگاه خبرنگاران جوان: چه تعداد از دانشجویان به آموزش مجازی دسترسی ندارند؟

صفوی: علمی کاربردی حدود ۲۵۰ هزار دانشجو و فنی و حرفه‌ای حدود ۱۳۰ هزار دانشجو را پوشش می‌دهد؛ لذا وقتی می‌گوییم پیام نور بالای ۹۰ درصد آموزش مجازی ارائه داده است یعنی از ۴۳۰ هزار دانشجو، بالای ۹۰ درصد آموزش مجازی دریافت کرده‌اند که نسبت به تعدادی که از این آموزش برخوردار نشده‌اند عدد خیلی بزرگی است. ولی وقتی می‌گوییم فنی و حرفه‌ای بالای ۷۰ درصد آموزش مجازی ارائه کرده است باید به تعداد دانشجو هم دقت کنیم که کل فنی و حرفه‌ای ۱۳۰ هزار دانشجو دارد؛ پس عدد ۳۰ درصد باقی مانده خیلی عدد بزرگی نیست.

صفوی: نگاه اصلی وزارتخانه این است که تا جایی که امکان دارد آزمون‌ها حضوری برگزار شود یا اگر بشود با چند هفته تاخیر برگزار شود چراکه اگر آموزش‌ها به پایان رسیده باشد دیرتر برگزار شدن آزمون‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

برای دروس عملی تصمیمی گرفته نشده است/ دروس عملی فقط ۱۰ درصد  تمام درس های دانشگاه ها

باشگاه خبرنگاران جوان: تکلیف آموزش دروس عملی چه می‌شود؟

صفوی: دانشگاه‌ها هم‌اکنون کارشان را پیش می‌برند، ولی در برخی از موارد مثل دروس عملی هنوز تعیین تکلیفی اتفاق نیفتاده است، ولی به طور متوسط در کشور درس‌های عملی حدود ۱۰ درصد تمام درس‌های دانشگاه‌هاست و حداکثر اگر دانشجو نتواند دروس عملی را بگذراند و در تابستان هم ویروس کرونا ادامه داشته باشد این ۱۰ درصد را در ترم بعد می‌گیرد، ولی ضربه بزرگی نمی‌خورد.

صفوی: آموزش‌های مجازی با قوت تا زمانی که به تیر ماه و زمان برگزاری امتحانات پایان ترم برسیم پیش برده خواهد شد. در ابلاغیه وزارت علوم نیز آمده است که متناسب با عادی شدن شرایط به صورت ترم تابستانه دروس عملی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۲۱:۱۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
کجا زیر ساخته فراهمه؟میان چن تا جزوه میذارن سایت میرن .این شد آموزش مجازی؟
آخرین اخبار