دانستنی‌های حقوقی؛

چگونه پس از طلاق نصف دارایی مرد به زن می‌رسد؟

بر اساس قانون در شرایطی خاص پس از طلاق نصف دارایی‌های مرد به زن می‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد نیست را در ضمن عقد ازدواج خود لحاظ کنند.

مطابق با بند «الف» شرایط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج، چنانچه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را به صورت بلاعوض به زوجه منتقل کند.

یکی از مهمترین نکاتی که در این رابطه باید به آن توجه داشت این است که زوج خواهان طلاق باشد و در حالی نصف دارایی‌ها به زوجه می‌رسد که این زوج بخواهد همسر خود را طلاق دهد و زوج هم دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه کند.

البته نکته دیگر این است که طلاق مستند به تخلف زن از وظایف زناشویی یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد، اگر سوءرفتار و سوءاخلاق باشد در این حالت شرط استفاده از نصف اموال برای زوجه قابل استفاده نخواهد بود.

یکی دیگر از ملاک‌های مهم این است که تا نصف دارایی یا معادل آن به زوجه می‌رسد، زوجه می‌تواند از پایین‌ترین درصد اموال زوج تا سقف ۵۰ درصد آن را دریافت کند که تعیین آن به نظر دادگاه بستگی دارد.

یکی دیگر از شرایط تحقق این شرط دارایی‌هایی است که زوج در زمان زندگی زناشویی با زوجه به دست آورده است، لذا به اموالی که زوج در ایام مجردی و یا مالی که به عنوان ارث به او رسیده باشد، به زوجه تعلق نمی‌گیرد.

موجود بودن اموال حین طلاق هم شرط لازم برای اجرای این موضوع است، در این حالت تقسیم اموال شامل اموال از بین رفته اعم از تلف یا مفقود شده، نمی‌شود. همچنین آنچه موضوع شرط است، دارایی زوج است، لذا باید دیون زوج نیز مدنظر قرار گیرد، به عنوان مثال اگر زوج نسبت به مهر زوجه‌ای که می‌خواهد او را طلاق دهد یا زوجه دیگرش مشغول‌الذمه باشد، پرداخت مهریه زوجه مذکور یا زوجه دیگر از دارایی زوج، نسبت به اعمال شرط تنصیف دارایی مقدم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
کلا‌ازدواج‌بنفع‌زنه‌‌زنها‌فقط‌بخاطر‌پول‌مرد‌که‌تن‌‌به‌ازدواج‌میدن‌‌قوانین‌ازدواج‌‌‌‌ی‌عین‌بردگی‌‌میمونه‌برای‌مرد
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۳:۳۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
قوانین ما واقعا مسخره هست همه چیز به نفع زن مهریه بگیر نفقه بگیر اجرالمثل بگیر سر اخرشم احوالت و نصف کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام شماکه اینطوری زنهاروقضاوت میکنیدازهیچی خبرنداریدمن شوهرم ۵.۶ساله گم وگورکرده خودشومن بچم۱.۵ سالش بودکه رفت تاالان بزرگش کردم هیچی که ندادجهازوسیسمونی که بابای خدابیامرزم هم که داده بودوبرد هیچی دستمو نگرفت جز طعنه های مردم که بی عرضی بودی نمیدونستم کلاشی ونامردی زرنگیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
این چه ربطی داره به موضوع؟؟؟ چون شوهرت گم وگور شده بقیه مردا باید نصف اموالشونو بدن به زناشون ؟؟؟!!!مهریه و نفقه و اجرت المثل کمه این یکی هم اصافه کردن. ضمنا اگه زن زن زندگی باشه با محبت و احترام و مدارا مردشو نگه میداره نه باعث فرار و طلاق بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
اگر روزی بخوام ازدواج کنم که البته سر همین مسائل فوق ازدواج نمی کنم ،مهریه نمی‌دم تو شرایط عقدمم ذکر میکنم هیچ گونه نصف اموال نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۸:۵۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
ادم عاقل که با این قوانین زن نمیگیره هم مهریه باشه هم نصف مال
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۶:۲۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
چرا یه طرفه به قاضی میرید، مادر بنده ۳۵سال با همه خوب و بد پدرم ساخته،۶تا بچه بزرگ کرده، حالاپدرم توی سن ۶٠ سالگی عاشق دختری شده که هم سن دخترشه، مادرم هم که اعتراض میکنه میگه اگر ناراحتی بسلامت،این کجاش انصافه؟؟؟؟ یه تازه از راه رسیده صاحب همه چیز بشه اونوقت زجرشو یکی دیگه کشیده باشه؟؟!!! بنظر بنده باید همه چیز نصف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
حالا شما دوطرفه قضاوت کردی؟ هیچوقت با پدرت صجبت کردی؟ از مشکل او اطلاع داری؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
آقا قبول
هر چی بعد از ازدواج هر دو طرف بدست بیارند از وسط نصفش بکنند ،
دیگه مهریه ای هم در کار نباشه
قشنگ بردگی نوین راه انداختن واسه مردا (بیچاره مردا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
واقعا قانون مسخره اس داریم که همه چی به نفع زن تموم میشه و همین کار هم باعث طلاق میشه
مهریه میخواد
نفقه میخواد
مال هم نصفشو میخواد
ای کاش من زن بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
کجاش ب نفع زنهاس اقای ریسی همه قوانینی ک ب نفع زنها بود رو خراب کرد حالا هم اگه مردها کارنکنند هیچی ازمهربه زنها نمیدن بعدشم اگه اسلام گفته بایدمهرزنوبدن توکشورما کاربراخانمها خیلی کم پیدامیشه بیشترکارها برامردهاس یه زن مطلقه شاید کارگیرش نیومد شایدحامی نداشته باشه اونوقت بایدچ خاکی بعدازطلاق گرفتنش برسرش کنه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۲۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
آفرین این شد کاردرست وقتی که زن ومردباهم زحمت میکشن تازه زن بیشترحق داره دم قانون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
قانون باید عاقلانه و عادلانه باشه.شما توی وجود قانونگذارهامون عقل و عدل می بینید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
عمرا من زن بگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
تو رو خدا
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۳:۱۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
بهت زنم نمیدن ک ب بگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
شما که میگین زن بهت نمیدن شما مردا رو عینه قرعه کشی بانک میبینین هرچه طرف پولدارتر برنده شدنتونم بهتره طرف میاد چند سال زندگی میکنه بعدش مهریه اجرا نصف مالم که برسه چه بهتر کاشکی خدا جامونا عوض میکرد مرد تا عمر داره زجر بکشه کار کنه زنم بخوربخواب گردش اخر سر هم یه پول قلمبه خوب خدایی هست واسه شما کاشکی منم یه دختر بودم‌ مگه بده
آخرین اخبار