اعلام سراسری وضعیت «فاجعه بزرگ» در آمریکا/ ترامپ بر سر یک دوراهی سرنوشت‌ساز!

همزمان با اعلام وضعیت «فاجعه بزرگ» در آمریکا، ترامپ اعلام کرده است که طی روزهای آتی درباره آغاز مجدد فعالیت‌های اقتصادی در این کشور تصمیم می‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و ناتوانی دولت این کشور در مهار همه‌گیری این بیماری در ایالت‌های مختلف، بر اساس اعلام دونالد ترامپ شرایط «فاجعه بزرگ» در تمام ۵۰ ایالت آمریکا وضع شده است. هرچند که برای ۲۲ روز شرایط فوق‌العاده در آمریکا حاکم بود، اما تمهیداتی که در قالب این وضعیت اتخاذ شد هم نتوانست سرعت بسیار بالای شیوع ویروس کرونا را مهار کند. اعلام وضعیت بسیار وخیم «فاجعه بزرگ» که به نوعی اتفاقی بی‌سابقه در ایالت متحده به حساب می‌آید، در شرایطی رخ داد که شمار تلفات کرونایی آمریکا از ایتالیا پیشی گرفته و به رتبه نخست رسیده است.

اعلام سراسری وضعیت «فاجعه بزرگ» در آمریکا

اولین ایالتی که در آن شرایط «فاجعه بزرگ» اعلام شد، ایالت نیویورک در تاریخ ۲۰ مارس (۲۵ اسفند ۹۷) بود. دو روز بعد هم به ترتیب شرایط «فاجعه بزرگ» در کالیفرنیا و واشنگتن حکمفرما شد. به هر ترتیب اوضاع در ایالت نیویورک بسیار وخیم گزارش شده و تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در این ایالت در پی ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. در این ایالت همچنین نزدیک به ۲۰۰ هزار مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است.

ترامپ در رابطه با اعلام شرایط «فاجعه بزرگ» در آمریکا طی پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «برای اولین بار در تاریخ آمریکا، اعلام ریاست‌جمهوری در رابطه با شرایط فاجعه در ۵۰ ایالت آمریکا را امضاء کردم. ما در حال پیروزی بر یک دشمن نامرئی هستیم».

در این گزارش قصد داریم علت‌های مختلفی که آمریکا را به مرحله فاجعه رسانده، بررسی و همچنین مواردی که وضعیت فاجعه‌بار در آمریکا را تصدیق می‌کند، به طور گذرا مرور کنیم.

روایت سی‌ان‌بی‌سی از تغییر دائمی رویکرد ترامپ در برابر ویروس کرونا

شیوع سریع ویروس کرونا در آمریکا و علت عدم توانایی این کشور در مهار ویروس را شاید بتوان در گزارشی که سی‌ان‌بی‌سی آن را پیش از این منتشر کرده بود، جستجو کرد. در این گزارش آمده که ترامپ در پاسخ به سوال یک خبرنگار در ۲۲ ژانویه (۲ بهمن ماه) که آیا نگرانی‌ای از همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا دارد و یا خیر، قاطعانه پاسخ داده: «نه، به هیچ وجه».

در این گزارش تاکید شده که ترامپ حتی چندی بعد و در اجلاس داووس در سوئیس باز هم در پاسخ به نگرانی خبرنگاران در رابطه با همه‌گیری ویروس کرونا، گفت: «ما این موضوع را تحت کنترل داریم».

اعلام سراسری وضعیت «فاجعه بزرگ» در آمریکا/ قرار گرفتن ترامپ بر سر یک دوراهی سرنوشت‌ساز!

این گزارش سپس به تغییر لحن ترامپ در برابر این ویروس طی هفته‌های اخیر ابراز تعجب می‌کند و می‌نویسد: «ترامپ روز ۱۷ مارس در پاسخ به این سوال که چرا لحن او نسبت به گذشته تغییر کرده و کرونا را جدی‌تر از گذشته می‌گیرد، ضمن رد این موضوع پاسخ داده که قبل از اعلام جهانی همه‌گیری این ویروس حس می‌کرده که این ویروس همه‌گیر باشد».

ترامپ بلافاصله در همان روز با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود تلویحا خواست ثابت کند از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در آمریکا رویکرد بسیار جدی‌ای در این زمینه داشته است. وی در این پیام نوشت: «من از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، با این موضوع بسیار جدی برخورد کردم، از جمله ممانعت از ورود چینی‌ها به آمریکا که تقریبا همه با آن مخالف بودند». وی در ادامه باز هم رسانه‌ها را مورد هجمه قرار داد و آن‌ها را به انعکاس نادرست اخبار متهم کرد.

آن‌چه که طی هفته‌های اخیر از نوع برخورد دونالد ترامپ با همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا به چشم می‌خورد، عدم اتخاذ یک رویکرد دائمی و متناسب با این معضل بوده است. حتی زمانی که این کشور در اوج مبارزه با ویروس کرونا بود، دائما و طی سخنرانی‌های مختلفی از توقف فعالیت‌های تجاری و صنعتی در نقاط مختلف آمریکا ابراز نارضایتی می‌کرد، حال آن‌که تضمین سلامتی افراد یکی از پیش نیاز‌های هر فعالیتی است و اگر تحت‌الشعاع قرار بگیرد، دیگر اثری از تجارت و صنعت باقی نمی‌ماند.

از سوی دیگر، براساس گزارشی که جو بایدن آن را در نشریه نیویورک تایمز منتشر کرده، وی خطاب به مردم آمریکا گفته شهروندان این کشور باید بپذیرند که ترامپ در مواجهه با ویروس کرونا شکست خورده است و ناتوانی او در این موضوع به اثبات رسیده است. بایدن که حسابی از موضوع کرونا بهره‌برداری سیاسی می‌کند، تاکید کرده که ترامپ مغلوب ویروس کرونا شده است.

اظهارات تعجب‌آور ترامپ درباره ویروس کرونا

اظهار نظر‌های سطحی و غیرمنطقی ترامپ دلیل دیگری است که اوضاع را در آمریکا پیچیده می‌کند. در ادامه به چند نمونه از این اظهارات بی پایه و اساس توجه کنید.

• یکی از مشکلاتی که آمریکا در موضوع شیوع ویروس کرونا با آن مواجه بود، کمبود تجهیزات پزشکی و مخصوصا ماسک‌های بهداشتی بود. ترامپ در یکی از نشست‌های مطبوعاتی خود اعلام کرد که به دلیل کمبود ماسک، پزشکان و پرستاران پس از استفاده آن‌ها را دور نیندازند و به جای آن ماسک را بشویند و ضدعفونی کنند و مجددا استفاده نمایند!

• علی‌رغم بدیهی بودن این مسئله که ویروس کرونا، همچنان ویروس ناشناخته‌ای است و دانشمندان همچنان به دنبال شناسایی ابعاد آن هستند، ترامپ طی یک جلسه با سران بهداشتی و درمانی آمریکا خطاب به حاضران جلسه می‌گوید که آیا نمی‌توان برای بهبود مبتلایان به ویروس کرونا از واکسن‌های  آنفولانزا استفاده کرد؟!

• ترامپ باز هم طی سخنان دیگری می‌گوید: «سالانه ده‌ها هزار نفر در سطح کشور به خاطر آنفولانزا و حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست می‌دهند، اما کشور هیچ‌گاه به تعطیلی کشانده نمی‌شود». حال‌آنکه این مقایسه اساسا نادرست است و این سخن موجب تعجب افکار عمومی آمریکا شده است.

وضعیت اسف‌بار نیویورک و بی‌توجهی ترامپ

سیاسی کردن موضوع ویروس کرونا و دامن زدن به جنگ‌های لفظی بین شخصیت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا از جمله سایر مواردی است که باعث شده یک فاجعه بزرگ در آمریکا رقم بخورد. ترامپ به جای آنکه به وضعیت اسف‌بار نیویورک توجه کند و مردم خود را از وضعیت مرگ‌بار شیوع ویروس کرونا نجات دهد، دائما وقت خود را صرف درگیری لفظی با چهره‌های سرشناس دموکرات در نیویورک می‌کند.

از سویی «اندرو کومو» فرماندار نیویورک، دونالد ترامپ را محکوم به بی‌برنامگی و سردرگمی در قبال ویروس کرونا می‌کند و از سویی دیگر ترامپ طی اظهار نظری عجیب به جای تقدیر از کادر درمانی بیمارستان‌های نیویورک مدعی می‌شود که پرسنل بیمارستان‌های این کشور «ماسک دزدی» می‌کنند و به همین دلیل است که این ایالت با کمبود ماسک روبه‌رو است.

از طرفی دیگر ترامپ ضمن نادیده گرفتن شیوع کرونا در نیویورک طی پیامی در حساب توئیتری خود می‌نویسد: «نیویورک نسبت به بقیه ایالت‌ها بسیار مجهزتر است و بیمارستان‌های بسیار عالی‌ای در آنجا وجود دارد... مهم نیست که موضوع چه باشد، آن‌ها همیشه شکایت دارند».

اعلام سراسری وضعیت «فاجعه بزرگ» در آمریکا/ قرار گرفتن ترامپ بر سر یک دوراهی سرنوشت‌ساز!

بنابراین واضح است که دولت فدرال جمهوری‌خواه در برابر ایالتی با تمایلات دموکراتیک، بیشتر تمایل به یک مواجهه سیاسی دارد تا دلسوزی و حل مشکلات شهروندان خود! دقیقا همین رویه نادیده گرفتن یک ایالت با تمایلات دموکراتیک، باعث شده که کالیفرنیا بیش از هر زمانی درخواست جدایی از آمریکا را ابراز کند و زنگ خطر را در سراسر آمریکا به صدا درآورد.

اوضاع نیویورک نمونه یک «فاجعه بزرگ» در آمریکا

شمار بسیار زیاد جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا در ایالت نیویورک، چالش‌های جدی‌ای را برای خاکسپاری اجساد مردگان ایجاد کرده است. شرایط سخت تدفین و رعایت نکات بهداشتی برای دفن روزانه چندصد جسد آلوده به ویروس کرونا از یک سو و همچنین کمبود فضا برای دفن مردگان از جمله مشکلاتی است که نیویورک با آن مواجه است.

یک چالش جدی دیگر که مسئولان نیویورک با آن دست به گریبانند موضوع مهاجران و یا افراد ناشناسی است که بر اثر ابتلا به کرونا در این ایالت جان خود را از دست می‌دهند. این افراد به دلیل این‌که دوست و یا خویشاوندی در نیویورک ندارند، هیچ  فردی مسئولیت آن‌ها را قبول نمی‌کند و نهایتا خود مسئولان ایالتی مجبور به انجام فرآیند دفن او می‌شوند.

اعلام سراسری وضعیت «فاجعه بزرگ» در آمریکا/ قرار گرفتن ترامپ بر سر یک دوراهی سرنوشت‌ساز!

اما تصاویر منتشر شده از گور‌های جمعی در جزیره هارت نیویورک اوج نمایش فاجعه در آمریکا بود. این جزیره از قدیم هم به خاطر گور‌های جمعی خود معروف بوده و انتشار تصاویری از آن موجب رعب و وحشت مردم نیویورک شده است. صد‌ها هزار جان‌باخته بر اثر جنگ‌های داخلی آمریکا در این مکان و در گور‌های جمعی خاک شدند.

آمریکا بر سر یک دو راهی سرنوشت‌ساز!

 هنگامی که سخن از آمریکا به میان می‌آید، در واقع ذهن‌ها بر روی یک اقتصاد لیبرال متمرکز می‌شود. اقتصادی که مقتضیات و خصوصیات خود را دارد. آمریکا طی ادوار مختلف، از جنگ جهانی اول و دوم گرفته تا دوران اوج جنگ سرد ثابت کرده مسئله اقتصاد آن هم به سبک سرمایه‌داری و ارضای مطامع سرزمینی و فراسرزمینی در اولویت سیاست این کشور قرار گرفته و هیچ مسئله‌ای هم نمی‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد، بهترین شاهد مثال این موضوع ناتوانی دولت فدرال در اعمال محدودیت تجارت اسلحه است. با آن‌که ضرر ناشی از تجارت آزاد اسلحه در خاک آمریکا یک مسئله بدیهی و غیرقابل بحث است، اما منافع گروهی کوچک اما پرنفوذ مانع از اعمال محدودیت‌ها می‌شود. 

در رابطه با شیوع ویروس کرونا در آمریکا هم ظاهر امر نشان می‌دهد که دولت فدرال شدیدا تحت فشار نظام سرمایه‌داری وطنی قرار گرفته و آن اقلیت یک درصدی که در جنبش وال‌استریت بر سر زبان‌ها افتاد، در حال زورآزمایی با سرنوشت میلیون‌ها آمریکایی‌اند. اوضاع زمانی پیچیده می‌شود که خود ترامپ هم یک نمونه کوچک از همان اربابان سرمایه در آمریکاست که با تعطیلی، توقف فعالیت‌های تجاری و در خانه ماندن کارگرها مخالف است. هرچند که ظاهرا او نجات اقتصاد آمریکا را بهانه می‌کند، اما قطعا نیم‌نگاهی هم به منافع شخصی خود و هم‌قطارهای خود نیز دارد. 

در این بین اما بار دیگر ثابت شد که قدرت آمریکا به اندازه نام آمریکا بزرگ نیست. عدم توانایی در ارائه تجهیزات پزشکی به مبتلایان به ویروس کرونا و قطع صادرات این تجهیزات از چین به آمریکا، شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا را بحرانی‌تر هم کرده بود. از سوی دیگر دست‌اندازی به تجهیزات پزشکی سایر کشورها و تصاحب آن‌ها، صدای متحدان درجه یک آمریکا از جمله آلمان و فرانسه را هم درآورد و واشنگتن را بی‌اعتبارتر کرد.

بنابراین اصرار فراوان ترامپ به بازگشت کارگران به محل کار و همچنین شروع به کار مجدد فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، ثابت می‌کند که حفظ جان مردم آمریکا از همان ابتدا هم برای او اولویت شماره یک نبوده است. تقابل این روزهای توده‌های اجتماعی و ذی‌نفعان نظام سرمایه‌داری در آمریکا برای تمدید موقت تعطیلی واحدهای تولیدی و تجاری بسیار سرنوشت‌ساز است و به نوعی آمریکا را بر سر دوراهی «بهبود» و یا «وخیم‌تر شدن» اوضاع قرار داده است!

نویسنده: محمدحسن نیک‌بین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
آخه ترامپو چه به این کارها،
ترامپ جون میده واسه ،مشاور املاکی، و جون میده تو این شغل کلاه برداری کنه، البته این کار معمولشه.
کار ترامپ دیگه تمومه، و بره یکدست لباس ماهیگیری بگیره ،بره ماهیگیری کنه، البته اگه فرستی واسش مونده باشه .
ترامپ قبل از انتخابات مثل بچه آدم خودشو کنار خواهد کشید، مجبوره، چون چارهء دیگه‌ای نداره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
پس چی شد اون پیشرفت وامکانات آمریکایها
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۰:۲۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
سلام
بی خیال امریکا ما باید روی گشور خودمون تمرکز کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
ترامپ رو آخر مردم آمریکا خودشان به درک می فرستن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
ای ترامپ نادان کی باشه به گناهت اقرار کنی . پست ومقام ریاست جمهوری کورت کرده و چشماتو به روی انسانیت بستی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
انشاالله آه مردم مظلوم ایران دامن این خودشیفته را بگیرد و به درک واصل کند و شرش از سر همه از جمله مردم مظلوم منطقه کم شه.
Iran (Islamic Republic of)
A
۲۱:۲۷ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
اقای ترامپ؛ چه خبر از کشتار کودکان در یمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
خون سردار بی گناه ما دامنشو گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
بی سیاست ترین سیاست مدار تاریخ : دونالد ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۶ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
محمد از گلستان
۱۸:۲۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
بابا این ترامپ واقعادیوانه است.دریغ از یک جو عقل.حیرانم چرا مردم امریکا سکوت کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۷ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
یعنی کرونا میتونه باد این آدم متکبر و احمق رو بخوابونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
یه سر به خیابان ها بزنید مردمی که بیخیال بدون دستکش و ماسک خیلی ها رعایت نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا
ایول کاشکی همشون بمیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
آرو می کنی مردم بی گناه بمیرن! واقعا متاسفم برات! اگه عقل داشتی آرزو می کردی سیاستدارهای آمریکا بمیرن نه یه عده مردم بی گناه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
خدا همه مردم بیگناه جهان را نجات و همه ظالمان را نابود کند
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۵:۰۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
آمریکا حالا باموشکهای زیبای هسته ای اش ویروسها راهدف قراردهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
ای ول خوب اومدی
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۵:۰۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
آمریکا حالا باموشکهای زیبای هسته ای اش ویروسها راهدف قراردهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
به نام خداونددرهم کوبنده ظالمان وستمگران عالم چقدرسیلی وانتقام خداوندسنگین ومحکم وقاطع است فتبارک الله احسن الخالقین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
با همین فرمون تبلیغاتی پیش بریم بعید نیس خبر بزنین امریکاییا صف بستن پناهنده بشن ایران...
Iran (Islamic Republic of)
یه آمریکایی
۱۲:۳۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
همین خبر ها چند وقت پیش در مورد ایران می گفتن . خود ترامپ هم خبرای آمریکا را از خبر گزاری ایران دنبال میکنه .
بابا جان من آمریکا را بی خیال ایران را بچسبید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
واقعا !! الان وضعیت ایران با این مردمی که بیرون رفتن، خیلی بدتره !
Iran (Islamic Republic of)
یحیی
۱۳:۴۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
چطور اونها میتونن اخبار ما رو دنبال کنن ، اما باید سکوت کنیم و اخبار اونها رو نگاه نکنیم
United States of America
محمد
۱۴:۵۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
این شرایط فاجعه بزرگ برای اولین بار تو تاریخ امریکا اعلام شده...دوست نداری بدونی تو دنیا چه خبره؟؟؟
آخرین اخبار