کیخا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت در سیاست‌های جبرانی خود به بخش کشاورزی بیشتر توجه کند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بخش کشاورزی تنها حوزه قابل تکیه در ارتباط با تولید، اشتغال، ایجاد درآمد و استقلال کشور در بحران کرونا است.

احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیرات بحران کرونا بر محصولات کشاورزی گفت: در شرایط کرونایی مردم باید بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه را رعایت کنند و همین موضوع باعث می‌شود که تحرک نیروی کار و مدیریت بازدهی در بخش کشاورزی با مشکل روبه‌رو شود.

او افزود: در حوزه صنایع وابسته به کشاورزی و فرآوری محصولات بخش کشاورزی هم به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است برخی از واحد‌های فرآوری و تولید مانند مرغداری‌ها و گاو داری‌ها  در بخش نیروی کار با مشکل مواجه شوند که این امر در تولید تأثیرگذار خواهد بود.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که بحران کرونا در حوزه صادرات و واردات محصولات کشاورزی به وجود آورده است، اظهار کرد: کشور‌های هدف که محصولات ما را وارد می‌کردند به خصوص کشور‌های همسایه محدودیت‌هایی را در خصوص واردات خود قائل می‌شوند  و در نتیجه این بحران بر روی صادرات محصولات کشاورزی و لبنی اثر گذاشته و باعث کاهش صادرات شده است.

کیخا ادامه داد: واحد‌های تأمین کننده مواد اولیه با کم شدن صادرات و میزان تقاضای بازار با مازاد کالا مواجه می‌شوند در نتیجه آنها فعالیت اقتصادی خود را ادامه نمی دهند و سطح تولیدشان پایین می‌آید.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قیمت مرغ و گوشت گفت: در پی بحران کرونا مراسمات و اجتماعات کنسل شد، در نتیجه در این بخش هم میزان  تقاضا کم و صادرات با مشکل مواجه شده است، بنابراین با کاهش قیمت گوشت و مرغ مواجه شدیم، همچنین  بسیاری از واحد‌های تولیدی صرفه اقتصادی برای جوجه‌ریزی بعدی را نداشتند به همین دلیل با مشکلات اقتصادی مواجه شدند.

کیخا ادامه داد:  پیش بینی می‌شود در آینده کشور‌ها اجازه  صادرات محصولات کشاورزی خود را  ندهند، چراکه اخیرا کشور‌هایی مانند هند صادرات برنج خود را ممنوع کرده است، بنابراین احتمال می‌رود این بحران بر روی واردات نهاده‌ها و برخی محصولات مورد نیاز ما هم تأثیر بگذارد.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: تاب آوری بخش کشاورزی در مقابل بحران اقتصادی ناشی از کرونا نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی مانند خدمات بازرگانی بیشتر است، اما با این حال بازهم تأثیر خود را خواهد گذاشت، چراکه بنیه مالی واحد‌های تولیدی بخش کشاورزی پایین‌تر است و کشاورزان خرده پای زیادی داریم، بنابراین  در سیاست‌های جبرانی، دولت به بخش کشاورزی باید بیشتر توجه کند.

 نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی افزود: بحران افزایش نرخ ارز در سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و بحران اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا هر دو در عمل ثابت کرد که کشاورزی تنها بخشی است که در ارتباط با تولید، اشتغال، ایجاد درآمد و استقلال کشور می‌توان به آن تکیه کرد، چراکه علی‌رغم سختی‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی و بحران کرونا قوت و غذای مردم در کشور با مشکل مواجه نشد، بنابراین مسئولان تصمیم ساز در قوای مختلف کشور باید بیش از گذشته برای تقویت بخش کشاورزی هزینه و تلاش کنند.

کیخا گفت: اگر دلار‌هایی که  به بخش صنعت اختصاص داده شد  تا به تولید خودروی ملی دست یابیم در حوزه توسعه و زیرساخت‌های کشاورزی هزینه شده بود، اکنون  از منظر اقتصاد مقاومتی، ارز آوری و کسب درآمد در کشور وضعیت بهتری داشتیم.


بیشتر بخوانید: تعطیلی کشور نسخه شفابخش کرونا نیست/ مسئولان و مردم برای نابودی کرونا انسجام داشته باشند 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.